Inlägg från: capybara |Visa alla inlägg
  • capybara

Typiskt manligt, typiskt kvinnligt

"Testosteron har en hel del påverkan på beteende. Exempelvis dominansbeteende, män har kraftigare dominansbeteende jämfört med tjejer.
    Det finns kvinnor som tänker lite som män, det beror på att de blivit utsatta för mer testosteron i början när de låg i mammas mage. Det är där hjärnan väljer riktning (om den skall bli mer manlig eller kvinnlig). Manligt och kvinnligt beteende är inte helt könsbundet alltså."

Men alltså! Man kan ju BYTA beteende och sätt att vara! Det är inte alls spikat redan från födseln. Hinner inte dra några exempel, men jag vet att det är så och den som säger något annat ljuger.

• capybara

Åke Vilse, det där är ju knappast allmängiltigt. Hemma hos oss var det maken som tog hand om granen och städade upp efter den, eftersom han råkade städa den dagen.

Mikkel: Word!

• capybara

gosh, eh så du menar att man får ett sätt att bete sig när man föds, beter sig så under bebistiden, barndomen, tonåren och livet ut?

Jag vet att jag förändrats en hel del bara sen jag gick ut gymnasiet. Det kan ju knappast gälla bara mig.

• capybara

Eftersom alla här tror att deras egna hemsituationer är allmängiltiga...

Typiskt manligt: Natta barn, tvätta, gå med återvinning.
    Typiskt kvinnligt: Laga mat, spontanspika upp tavlor, köra båt.

Eller va? Jag fattar noll, tror ni på allvar att alla har det som hemma hos er?

• capybara

Oj! Jag fick den gamla "feminister har ingen humor". Det var ett tag sen! Tack Cokkie!

• capybara

Jag ger upp. Ni vill ju uppenbarligen fnissa om vilka tokigheter de där knasiga karlarna/kvinnorna (beroende på ert eget kön) gör sig skyldiga till. Gör det då. Men tror man att män är från mars och kvinnor från venus blir det lite knepigt att komma och klaga på att män som ligger med många blir beundrade, medan kvinnor kallas slampor, eller att kvinnor generellt tjänar mindre pengar.

Allt hänger ihop. Feminister är tråkiga och fula. Låt oss glömma att kvinnans situation förbättrats enormt de senaste 100 åren och för all del att mansrollen blivit friare. Sånt pratar bara trista fulon om.

• capybara

kvabbso: "Typiskt starrpatienter, typiskt fibromyalgiker"

Bäst idag!

Det kanske funkar att köpa skygglappar för hästar och anpassa dem lite? Det blir en jättehit och du blir stenrik genom att vara först på marknaden.

• capybara

BBP, det där har jag redan konstaterat (och fått påpekat!) i den här tråden!

Svar på tråden Typiskt manligt, typiskt kvinnligt