Inlägg från: Bonanza |Visa alla inlägg
  • Bonanza

Typiskt manligt, typiskt kvinnligt

Man får inte skriva bara "suck", så jag får väl lägga till lite mer då.

Suck! för att folk faktiskt tror att det finns såna här larviga skillnader.

Suck! för att man skrattar åt dessa påhittade skillnader.

Suck! för att jag precis insåg hur jäkla lång tid det kommer ta innan världen blir jämställd!

Vi kommer klara vad som helst, vi ska aldrig säga nej.
  • Bonanza

"Typiskt negrer, typiskt vita!"

Negrer:

- Gillar att äta ris och grytor
    - Gillar trummande musik
    - Är kriminella
    - Våldsbenägna

Vita:

- Gillar tacos
    - Gillar popmusik
    - Jobbar och är lagliga
    - Har ingen rytm i blodet

Är det fortfarande lika kul?

(Och nej, det heter verkligen inte negrer, det är ett avskyvärt ord! Jag använde det bara för att väcka mer uppmärksamhet. Och jag tycker självklart inte de saker jag använt som exempel!)

• Bonanza
    Aurora83 skrev 2007-01-11 18:38:26 följande:
    Bonanza,faktiskt så finns d en del som tycker d du skrev skulle kunna va kul.Vem bestämmer i samhället vad folk ska tycka e kul ?
    Sunda värderingar?
  • Bonanza

Varje gång min son möter en människa som har samma åsikter som ni, som tycker att det är roligt med dessa stereotypa skillnader som inte ens är sanna, kommer han få kämpa mot en massa fördomar om hur han ska vara, bete sig, tycka och så vidare.

Är det konstigt att jag som vill mitt bästa för min son, försöker bekämpa detta?

• Bonanza
    Muminski skrev 2007-01-11 18:42:59 följande:
    Sorry, glömde skriva att jag refererade till Mikkels inlägg nr 72.OT. En sådan jämförelse neger vs vita är väl ändå inte samma sak? Då kan man jämföra det med fördomarna:typiskt skånsk fett o drygt  eller norrländskt tyst och sävligt?Trådstarten handlade ju om manligt och kvinnligt. Vilket enligt min mening och erfarenhet oftast har stora skillnader som i sin tur är rätt lika om ni fårstår hur jag menar.Ja sandlådan är nog en bra plats för denna tråd Ditt liv är ett resultat av dina val.
    Det är exakt samma sak som med svarta och vita, eftersom det inte finns någon seriös forskning som visar att det finns klarlagda skillnader mellan män och kvinnor förutom det fysiska. Så din mening och erfarenhet leder dig tyvärr riktigt fel.
  • Bonanza
    Muminski skrev 2007-01-11 18:46:55 följande:
    Bonanza, i min värld är många av dessa skillander sanna. Jag känner mer samhörighet med kvinnor än med män, vi pratar på olika sätt och vi umgås på olika sätt. Så är det här. Återigen så är det ju olika, men tydligt nickar väldigt i samförstånd många ggr och varför är det så smärtsamt för dig att man kan göra så? Ditt liv är ett resultat av dina val.
    Smärtsamt är det inte att du finner gemenskap med kvinnor mer än med män. Men jag blir mäkta irriterad om du förutsätter att jag/min man/min son ska vara och bete oss på ett visst sätt, beroende på vad vi har mellan benen. Och eftersom den här tråden går ut på just sånt trams, är det klart att jag reagerar!

TinaB - som sagt: hade det varit kul med "så är negrer" och så vidare?
  • Bonanza
    Muminski skrev 2007-01-11 18:49:49 följande:
    Bonanza, säger du det? Ska du säga att jag har fel? Vem är du att bedöma mig och mina åsikter? Det finns ju lika många "forskningsrapporter" om manligt vs kvinnligt och våra skillnader. Såg en dokumentär om detta när man gick in på varför så många homosexuella män hade påfallande kvinnliga drag och beteenden och likandant med homosexuella kvinnor som hade markanta manliga drag och beteenden. Det vart visst mycket vetenskapligt och seriöst.Så rätt och fel? Nej det finns inte. Ditt liv är ett resultat av dina val.
    Eh ja. Om dina erfarenheter säger att det finns vissa fundamentala och medfödda skillnader mellan män och kvinnor, så har du fel. Helt enkelt. Lästips: Bangs "Hjärnsläpp" om olika "forskningsrapporter" om skillnader mellan män och kvinnor.

Och även de forskningsresultat om skillnader som sedan ifrågasatts och motbevisats, har ju inget att göra med typ "män ser inte saker på bord som ska plockas undan" och "kvinnor gillar att se på konstdans" eller vad nu som har kommit upp i tråden.
  • Bonanza
    malin ulrika skrev 2007-01-11 18:50:58 följande:
    Om vi ändrar rubriken till "typiskt min sambo att göra så",så kanske vi kan återgå till roliga anekdoter igen?Tycker det var synd att det här behövde bli en jämlikhetstråd, den ligger faktiskt inte där.Kan bidra med en historia om "typisk min man" alltså i hans egenskap av "sambo" inte egenskap av "man" i sej...Han kan säga saker som "det ligger en halv macka på golvet", utan att göra en enda ansats till att ta upp den.Eller så hittar han ett litet odefinierbart smuts på golvet, tar upp det, inspekterar det, och SLÄNGER TILLBAKA det!
    Ja, det tycker jag var en bra idé. Då får det en helt annan innebörd!
  • Bonanza
    Tina B skrev 2007-01-11 18:56:16 följande:
    Bonanza, nej jag hade inte tyckt att det var lika kul med "så är negrer" eftersom den debatten är så infekterad. Hade däremot en svart själv drivit om stereotypen svarta från sitt perspektiv skulle jag uppskatta det också. Jag tycker det är roligt med skämt om hur tex svenskar, norrmän, fransmän etc. är. Så länge det inte är negativa påhopp. Varför kan man inte erkänna sina fel och brister och skratta åt dem istället för att vara så allvarlig? Man mår bättre av det, jag lovar!
    Jag kan erkänna mina fel och brister. Men de har inte ett skit att göra med vilket kön jag tillhör. Och det är det saken handlar om. Att vara intelligent nog att inse att man är den man är pga personliga egenskaper, inte pga kön!
  • Bonanza
    Muminski skrev 2007-01-11 18:58:53 följande:
    Bonanza, det finns motsägelser i det mesta. Världens mest omtalade bok är ju så omtvistad och tolkad i oändliga versioner och så är det med mycket annat.Du får gärna tro och tolka alla forskningsrön som du vill, och låt mig göra detsamma. Din famtoning är väldigt aggressiv och hävdande att DU har RÄTT. Jag menar att vi alla har rätt att tycka som vi vill. Peace? Ditt liv är ett resultat av dina val.
    Alla har rätt att tycka som de vill. Och jag har rätt att bekämpa dumma fördomar som kan påverka mitt och min familjs liv negativt! Vilket detta gör.

Och att bibeln är omtalad och omtvistad är väl inte konstigt, mer sagor och bullshit får man väl leta efter?! (Eller talade du om DaVincikoden? )
  • Bonanza

Tina B - ni driver ju inte med stereotyper här, ni befäster dem ju! Stor skillnad!

• Bonanza
    Tina B skrev 2007-01-11 19:03:18 följande:
    Bonanza, visst vissa fel och brister kan kanske inte kategoriseras som manligt och kvinnligt. Men många av de "fel och brister" vi har är att återfinna hos många av våra samkönade. Därmed inte sagt alla. I övrigt kan man skämta om andra kvinnliga och manliga drag också, allt är inte fel och brister. Vi är skapta på ett visst sätt. Vem eller vad som har skapat oss sådana kan jag bara spekulera i. Men faktum är väl att män och kvinnor kompletterar varandra? Hade vi alla varit lika så hade den ena inte behövts mer än i fortplantningssyfte - vad tråkigt det hade varit!
    Jag och min man kompletterar varandra ja. Men det har inget med könet vårt att göra. Alltså är vi båda två nödvändiga i den här världen, men som sagt: vad vi har mellan benen spelar ingen roll.
  • Bonanza

Kaiza - jag är inte aggressiv, jag diskuterar. Och du har ju en mängd fördomar mot mig, och förutsätter hur jag är, så varför reagerar du negativt på det? Du försvarar ju en tråd som går ut på att ha fördomar och förutsätta hur folk är?

Okej, så här är det: Folk har dumma fördomar

Vad kan jag göra åt det?: Försöka visa hur absurt fel de har.

• Bonanza

Kaiza - problemet blir ju att jag (som är kvinna) blir en man enligt dina erfarenheter.

Varför kan man inte säga "det är typiskt min man/min bror/whatever att göra si och så", istället för att säga att alla män är si eller så?

Xyra - tja, med det fysiska menar jag kroppsbyggnad. Inte åsikter, tankar, känslor, egenskaper, önskningar och allt sånt.

• Bonanza
    malin ulrika skrev 2007-01-11 19:39:52 följande:
    Bonanza,men DU BLIR ju inte "en man"!!!Däremot kan väl en kvinna mycket väl vara som en "manlig stereotyp", ("hon hugger ved som en hel karl" etc)...Jag tyvker man över reagerar lite.Ingen ahr sagt att "alla karlar gör så". Däremot är det väl VISSA saker som "det är typiskt karlar"...?Varför får man inte säga det, tycker det blir lite väl "PK" liksom...
    Därför att det är ju fel! Kan du räkna upp 100 saker som är "typsikt karlar" så lovar jag att lika många stämmer in på de kvinnor i min närhet som de män jag har i min närhet. Och varför ska en kvinna hugga ved som en karl, varför kan hon bara inte få hugga ved bra?

När du ändå tar upp det, du ser heller inget problem i att alla liknelser med en man är positiva "hon hugger ved som en hel karl" medan liknelser med kvinnor är negativa "ni spelar som ett gäng tjejer"?
  • Bonanza

Förstört tråden? Tillåt mig le. Vi har diskuterat och kommit med argument. Det verkade vara svårt att bemöta våra argument.

Mer än så är det inte.

• Bonanza

Malin Ulrika - du jämför äpplen och päron. Självklart kan man säga "han är den vita killen", det är en ren beskrivning. Men om man har ett gäng män och en kvinna i ett rum och säger "det är personen som gillar att vårda barn" och därför förutsätter att man ska förstå att det är kvinnan, då är det fel.

• Bonanza

Eh, ja? Jag sa ju det. Det är enklare att säga den vita mannen och kvinnan. Men då lägger man ju inte värderingar i det, som görs i den här tråden.

Och jag skämtar jättemycket, är faktiskt känd i min bekantskapskrets för att vara jätterolig, tro det eller ej. Men jag ser inget roligt i att befästa könsroller och fördomar om andra människor.

• Bonanza
    malin ulrika skrev 2007-01-11 22:04:42 följande:
    Bonanza:"personen som gillar att vårda barn"?Men det är väl ingen som sagt nått sånt här i tråden?Här gnällde vi lite om skitiga strumpor bredvid sängen typ, "typiskt karlar", men OJ då befäster man KÖNSROLLERNA!KVINNOR kan faktiskt OCKSÅ slänga skitiga strumpor så det så!
    Men då är det ju inte "typiskt karlar" om kvinnor också gör det. Per definition. Eller hur?!
  • Bonanza

malin ulrika - men eftersom det inte finns något bevis på att män oftare slänger strumpor på golvet än vad kvinnor gör det, är det ju bara din uppfattning som får styra. Varför har man ett behov av att säga att vissa är på ett sätt och vissa på ett annat? När det dessutom inte ens är sant?

Svar på tråden Typiskt manligt, typiskt kvinnligt