Inlägg från: Tina B |Visa alla inlägg
  • Tina B

Typiskt manligt, typiskt kvinnligt

Jag tycker sådant här är så kul!

Ett manligt drag jag har märkt hos många män är att de aldrig kan plocka undan helt och hållet. Skall de plocka av middagsbordet så lämnas det alltid kvar någonting. Oftast bara en sak! Varför??

• Tina B

Men ärligt, kan man inte få skratta åt våra olika särdrag och prata steroetyper ibland? Det är ju bara roligt! TS efterlyser ju både manliga och kvinnliga tokigheter. Man måste kunna skratta åt sig själv och MED andra ibland!

• Tina B

Min pappa (mer den äldre generationen av män ttro jag) hittar aldrig någonting i varken skafferiet eller kylskåpet. Han brukar "anklaga" mamma för att alltid gömma allting!

• Tina B
    ... ni skall ju göra som vi tänker inte som vi säger!
  • Tina B

Men jösses då! Det är väl ingen här som på fullaste allvar tror att tex min pappa verkligen tror att min mamma har gömt alla saker. Vi skrattar ju bara åt typiska saker ur vardagen. Jag tycker det är för bedrövligt att man inte skall kunna skämta om och se det humoristiska i skilnader mellan kvinnor och män även om det är stereotyperna man skrattar åt. Jag är väldigt trött på att allt förvandlas till "jämnstäldhet". Var i ligger det ojämnstälda att skämta om manligt och kvinnligt? Faktum är att vi är män och kvinnor och faktiskt så fungerar våra hjärnor lite olika. Varför inte acceptera våra olikheter och focusera på saker som bör vara jämställda som lika lön för lika arbete, arbetsfördelningen i hemmet etc.

• Tina B

Jag är ju ingen läkare på något sätt men våra hjärnor är inte bygda på exakt samma sätt. Området som ligger mellan vänster och höger hjärnhalva är större på en kvinna (har jag för mig att det var) och gör att generellt mannan har lättare för att focusera på en sak åt gången, lite djupare medans en kvinna har lättare att hålla många bollar i luften samtidigt.

• Tina B

Studenten, hur lång uppsats ville du att jag skulle skriva? Så klart är det jag skrev bara en pytte liten del av allt!

• Tina B

Någon som har sett "Grottmannen" med Brasse Brännström? För er som faktiskt ser det komiska i mäns och kvinnors olikheter (stereotyper) - se den! Ni andra - det är absolut ingenting för er! Jag hade så ont i magen efteråt av skratt att jag fick träningsvärk!

• Tina B

*suckar djupt*

Ingen säger väl att alla måste bete sig på ett visst sätt. Stereotyper är just stereotyper och ofta har de gjorts "än starkare än orginalet". Även om man inte känner igen sig i allt så kan man väl ändå finna någonting man känner igen? Och även om det inte stämmer på just mig så kanske jag kan se att det stämmer på någon annan? Det är ju just igenkänningsfaktorn som gör att man tycker det är roligt ... om det nu inte är så att man vill att män och kvinnor skall vara lika vad gäller allt och alltid. Jag tycker de flesta stereotyper är roliga - Herman Lindqvists böcker t ex tycker jag är underbara där han driver med "svenskheten". Min man håller just nu på och läser "Män är från mars och kvinnor från Venus" och tycker det är jätte bra. Själv har jag inte läst den än men kan knappt vänta!

Det är synd att inte den här tråden fick vara det TS ville - en tråd med dråpliga inslag om kvinnligt och manligt.

• Tina B

Bonanza, nej jag hade inte tyckt att det var lika kul med "så är negrer" eftersom den debatten är så infekterad. Hade däremot en svart själv drivit om stereotypen svarta från sitt perspektiv skulle jag uppskatta det också. Jag tycker det är roligt med skämt om hur tex svenskar, norrmän, fransmän etc. är. Så länge det inte är negativa påhopp. Varför kan man inte erkänna sina fel och brister och skratta åt dem istället för att vara så allvarlig? Man mår bättre av det, jag lovar!

• Tina B

Bonanza, visst vissa fel och brister kan kanske inte kategoriseras som manligt och kvinnligt. Men många av de "fel och brister" vi har är att återfinna hos många av våra samkönade. Därmed inte sagt alla. I övrigt kan man skämta om andra kvinnliga och manliga drag också, allt är inte fel och brister. Vi är skapta på ett visst sätt. Vem eller vad som har skapat oss sådana kan jag bara spekulera i. Men faktum är väl att män och kvinnor kompletterar varandra? Hade vi alla varit lika så hade den ena inte behövts mer än i fortplantningssyfte - vad tråkigt det hade varit!

• Tina B

Nä, nu orkar jag faktiskt inte med er längre. Jag ger upp!

Svar på tråden Typiskt manligt, typiskt kvinnligt