Inlägg från: malin ulrika |Visa alla inlägg
  • malin ulrika

Typiskt manligt, typiskt kvinnligt

Om vi ändrar rubriken till "typiskt min sambo att göra så",
    så kanske vi kan återgå till roliga anekdoter igen?
    Tycker det var synd att det här behövde bli en jämlikhetstråd, den ligger faktiskt inte där.

Kan bidra med en historia om "typisk min man" alltså i hans egenskap av "sambo" inte egenskap av "man" i sej...

Han kan säga saker som "det ligger en halv macka på golvet", utan att göra en enda ansats till att ta upp den.

Eller så hittar han ett litet odefinierbart smuts på golvet, tar upp det, inspekterar det, och SLÄNGER TILLBAKA det!

• malin ulrika

Filippinan,
    det finns jätteroliga böcker som beskriver hur svenskar är t.ex. Jag tycker det är JÄTTEKUL att läsa.
    Det behöver ju inte betyda att man "gör sej lustig" över ett helt folkslag, kommer inte ihåg boken nu, men den är verkligen på kornet, en massa saker de flesta svenskar tycker är helt "normalt" etc, men när man läser det, särskilt när man läser det på engelska, skrivet som om det var för nn som vill "förstå sej på svenskar" blir det jätteskoj.

Varför får man itne göra samma sak om manliga och kvinnliga saker?

Ingen påstår att ALLA svenskar gör så, som det står i boken t.ex.

Jag förstår poängen, men jag tror mycket av "problemen" med jämlikhet etc är att vi inte kan tillåtas skratta lite om det också.

• malin ulrika

Bonanza,
    men DU BLIR ju inte "en man"!!!
    Däremot kan väl en kvinna mycket väl vara som en "manlig stereotyp", ("hon hugger ved som en hel karl" etc)...
    Jag tyvker man över reagerar lite.
    Ingen ahr sagt att "alla karlar gör så". Däremot är det väl VISSA saker som "det är typiskt karlar"...?
    Varför får man inte säga det, tycker det blir lite väl "PK" liksom...

• malin ulrika

Bonanza,
    det får stå för dej att alla liknelser med karlar är positiva. Jag vet många negativa också.

Det jag tycker är lite fånigt är att man inte "får" skriva att det är "typiskt tjejer" att fråga "ser jag tjock ut i den här"? Hur många karlar frågar det?

Själv brukar jag INTE fråga det, men jag tar inte åt mej eller känner mej som "men är jag inte kvinna då, för att jag INTE gör så"?

Tycker bara det går till överdrift.

Faktiskt lite liknande "de färgade" som nån pratade om innan. Om det är 25 svarta personer och en vit i en grupp, "får" man inte säga att Kalle är "den blonda killen", även om det är det enklaste sättet att särksilja honom just då.
    Nej man måste kolla färgen på byxorna eller nått annat...
    Tror det är "typsikt svenskt" (HAHA jag lyckades generalisera lite mer!), här på mitt jobb i Kanada finns det en blandning av i stort sett ALLA folkslag, och ALLA kön (höll jag på att säga) och ingen har några problem med det. I min grupp är vi både tjejer och kilar (tekniska) och faktiskt så anses tjejerna vara de som arbetar hårdast, medans "karlarna" i min grupp är rätt slöa.

• malin ulrika

Bonanza:
    "personen som gillar att vårda barn"?
    Men det är väl ingen som sagt nått sånt här i tråden?
    Här gnällde vi lite om skitiga strumpor bredvid sängen typ, "typiskt karlar", men OJ då befäster man KÖNSROLLERNA!
    KVINNOR kan faktiskt OCKSÅ slänga skitiga strumpor så det så!

Filippinan:
    Om nån säger att det är typiskt kvinnligt att raka benen, känner du dej MINDRE kvinnlig då, för att du INTE gör det? Det är väl där det skiljer mellan oss. Jag växte upp som "tomboy", och är nu "säker" i mej själv att jag kan "vara" både manlig och kvinnlig precis som jag vill, det har inte med att slänga skitiga strumpor bredvid sängen att göra, sas.

• malin ulrika

Bonanza,
    om karlar är de som i allmänhet gör det mera, kan det väl vara "typiskt manligt"...
    Det är väl "typiskt manligt" att inte fälla ner toasitsen när de pinkat t.ex.?
    Därmed inte sagt att ALLA män gör så, eller att det inte finns KVINNOR som av nån anledning fäller upp toasitsen och lämnar den där...?

• malin ulrika

Mary Lo,
    HEJA, GUD vilket bra inlägg.
    Instämmer emd föregående talare!
    Det var PRECIS det här som tråden egentligen var om!

Och som jag så gärna själv skule ha velat sagt, men fick inte till det!

• malin ulrika

Mary Lo,
    ja visst var den rolig!

Inte visste jag att vi därmed uppfann nya könsstereotyper. Stackars alla karlar som nu måste låta bli att plocka upp saker från golvet, för de har läst här på FL att "sån är en riktig karl"...
    (Fast, hm, det var väl inte riktigt så vi skrev...?)

SkåneP,
    håller med dej också, eftersom jag inte kan formulera nått bra själv!

• malin ulrika

pallas,
    GÖR de!?
    VAR ligger Mellerud!!??

Bäst att vi talar om det för alla där också, så att de vet och kan rätta sej därefter, vore ju synd om de inte visste...

• malin ulrika

Jag vet en som micrade en bulle i 20minuter.
    Det blev brand i den, och de fick köpa ny till jobbet.

KARLAR!!! :-P

• malin ulrika

Typiskt feminist-karlar att komma in och skämta i en sån här tråd...

• malin ulrika

...det var väl mera så att det faktiskt VAR en skämt tråd en gång i tiden, och jag är nästan säker på att TS inte menade det som att "befästa könsroller" förtrycka kvinnor och män och allt annat hemskt... Hon råkade forluera sej icke-PK när det gällde "manligt" och "kvinnligt" två ord som inte borde få finnas i ordlistan.
    Tanken var att man kan få (med glimten i ögat) dela med sej av sina näras egenheter, och sina egna kanske också för den delen. Men för att formuleringen inte var "rätt" så blev det en jämlikhets tråd med diverse uppläxningar, det kändes kanske lite jobbigt.

Jag tycker man kan få skoja om att mak*n sätter tillbaka tomma mjölpaket i kylen t.ex. Så länge man inte nämner vad ens partner har för kön så kanske man får...?

Måste man vara så gravallvarlig jämt?

• malin ulrika

Filippinan , jag tror inte det var nån som menade det så.
    Att ALLA individer av samma kön gör samma sak, alltså.
    Men det här är en utmärkt diskussion att ha i min nya tråd, NÄR "får" man använda orden "manligt" och "kvinnligt"?

• malin ulrika

Filippinan, jo jag vet, men det kanske är för att deras "verkllighet" ser ut så?

Med "typiskt killar" menar jag i alla fall inte att ALLA killar gör så, snarare nått obestämbart "mer killar än tjejer i min erfarenhet".

SAmma sak kan man ju säga om barn:
    "typiskt två åringar att vara trotsiga". Det stämmer ju inte heller på ALLA två åringar, och det tror jag inte det är nån som tror heller.

Men igen, det här är en utmärkt diskussion för ANDRA tråden!

Kan man NÅNSIN använda "manligt" och "kvinnligt" så att det är "OK"?

• malin ulrika

Men just manligt kvinnligt är ju mycket mera "infekterat" än andra liknande saker?
    I alla fall, jag ser din poäng, men jag tycker själv att det blir lite överdrivet "ramaskri" när man säger en sån sak.
    Lite trött på den politiska korrektheten kanske, bara...

Ser fram emot besök i den andra tråden, om när man får använda orden "manligt" och "kvinnligt".

Men jag satte nog en för tråkig rubrik...

• malin ulrika

studenten,
    svara gärna i den andra tråden!
    Hoppas på en intressant diskussion!

Svar på tråden Typiskt manligt, typiskt kvinnligt