Inlägg från: Filippinan |Visa alla inlägg
  • Filippinan

Typiskt manligt, typiskt kvinnligt

Gosh: menar du att människan styrs 100 % av det biologiska arvet då, att miljön/samhället inte spelar in? Två personer som utsätts för lika mycket testosteron i livmodern blir likadana? Nä, det tror jag knappast. En människa formas under hela livstiden.

The more you ignore me, the closer I get
  • Filippinan

Vilka drifter pratar du om?

• Filippinan

Ursäkta men menar ni på allvar att det är så ni ser på kvinnor? Enligt er är 50 % av jordens befolkning alltså varelser som står och säger att de är tjocka bara för att få höra motsatsen?

• Filippinan

Om detta är en skämttråd bör du meddela moderatorerna så att de kan flytta tråden till Sandlådan. Då kommer i alla fall jag att lämna den.

• Filippinan

Jag tycker att det är kränkande för människorna att stereotyperna om vad som ska vara specifikt för ett visst kön hela tiden återupprepas. Människor är olika. Varför måste vi dela in oss i fack? Och varför skulle det vara roligt att göra det?

• Filippinan

Äh nej, jag väljer att motarbeta det jag inte tycker om istället för att undvika det.

• Filippinan

Om du tycker att mina åsikter skapar dålig stämning får det stå för dig. Jag säger som jag tycker.

• Filippinan

Kaiza: du är EN människa. jag är EN annan och jag umgås precis lika bra med båda könen, men har flest manliga vänner. kanske ska vi sluta dra generella slutsatser utifrån minimala underlag?

• Filippinan

Erkänna sina fel och brister? Eller göra sig lustig på bekostnad av ett helt kön?

• Filippinan

Att säga:

Oj så tokig jag är som står framför spegeln och säger att jag är tjock fast jag inte är det.

HELT OK

Att säga:

Oj så typiskt tjejigt att stå framför spegeln och säga att man är tjock fast man inte är det.

INTE OK

Att tillskriva en massa individer generella egenskaper utifrån fördomar om vad som är könsbundet tycker jag är kränkande. Att säga det förstnämnda skulle vara att erkänna en brist hos sig själv medan det sistnämnda inte är det.

• Filippinan

Bonanza har bara uttryckt sin egen åsikt, rakt på sak, utan att angripa någon personligen. Att vara aggressiv betyder att man angriper eller anfaller någon.

• Filippinan

Förstört tråden har vi inte gjort. Vi har delat med oss av våra åsikter, sakligt och enligt alla konstens regler. Vad TS gör eller inte gör i andra trådar kan vi knappast ta ansvar för.

• Filippinan

M-U: hur många tjejer frågar så då? tillräckligt många för att man ska säga att det är något som är typsikt för hela vårt kön? det tror jag knappast.

Rokka Jill: jag har lite svårt att förstå vad det är du inte förstår. "konstens regler" är ett uttryck.

• Filippinan

Det här har inget att göra med huruvida jag som enskild individ rakar benen eller inte. Det har att göra med att jag inte tycker man ska tillskriva särskilda egenskaper till en väldig massa olika individer bara för att de råkar tillhöra ett visst kön. Jag är bra på matte, gillar sport, gillar öl, men är inte händig, kan inget om bilar och gillar matlagning. Var på skalan ska man placera mig? Varför måste skalan finnas, undrar jag...

• Filippinan

Är det typiskt kvinnligt att sitta i en bil istället för att göra ett ärende - bara för att du är lite bekväm av dig i vissa situationer?

• Filippinan

Först låg tråden under Samhälle, sen under Jämställdhet. Nu ligger den i Sandlådan...

• Filippinan

M-U: att skriva om dråpliga saker som en individ har gjort är en sak. Att därifrån ta steget till att säga att alla andra individer av samma kön per definition därmed gör samma sak är något helt annat.

• Filippinan

M-U: det finns många exempel i den här tråden på folk som har skrivit saker i stil med:

Min man lägger alltid pussel medan jag räfsar löv - typiskt killar.

• Filippinan

Men det är precis det som är min poäng. Man kan inte utgå från enbart sin egen begränsade erfarenhet när man drar långtgående, generella slutsatser om hur människor är.

Svar på tråden Typiskt manligt, typiskt kvinnligt