• Anonym (kattägaren)

TOXOPLASMOS??? så ledsen och orolig:(

Hej, Så som jag har uppfattat det här med toxoplasmos är att det inte är farligt för en icke gravid att bli smittad. Blir man smittad en gång så blir man immun. Oftast är det kattungar som bär på smittan... Därför ska gravida inte skaffa kattungar för att undvika att bli smittad. Smittan kan överföras till fostret och orsaka fosterdör eller tex hjärnskada. Mitt problem är att jag skaffade en kattunde precis innan jag blev gravid och hade ingen aning om detta:( Nu är jag jätte orolig över detta:( Hur vanligt är det att katter har denna parasit sjukdom, hur kontrollerar man om man är smittad? Jag kan inte vända mig till min BM, hon är knepig och tar inget på allvar... Jag är så orolig att jag mår riktigt dåligt.... Kan ngn hjälpa mig?

• Svar på tråden TOXOPLASMOS??? så ledsen och orolig:(
  • TheDyingBride

Kan tyvärr inte hjälpa dig, för jag vet inte..
    men du kan ju alltid ringa sjukvårdsupplysningen istället då, om du känner att du inte kan bara med din bm.
    Eller ring och prata med någon annan bm..

(Du vet att du har rätt till att byta bm om du inte trivs med den du har också va?)

• Apple Pie

Du kan enkelt få ett blodprov, men om du ine kan vända dig till en 'knepig BM, så föreslår jag att du bytar BM, eller går till din husläkare eller någon annan doktor

Hur långt gången e du? Har du redan tagit blodprover för denna graviditet, tror nämligen att det e svårt att veta om du har det om man inte har något blod att jämföra med

Lycka till, och använd plasthandskar när du byter sand i lådan eller be din man göra det

• maalisen73

Har haft katt i 12 år och har inte fått toxoplamos..
    Tömmer du kattlådan varje dag och har god handhygien, så är risken obefintlig(eller ännu hellre, låt din sambo göra det, sköt att slippa tömma lådan )

Är du extremt orolig så kan de ta prover,men som sagt risken är oerhört liten!

• linda492

Jag skaffade också en kattunge precis när jag blivit gravid men inte visste att jag var det än. Det är jätteovanligt att man blir smittad ändå. Jag var som du också mycket orolig och min bm nonchalerade mig också. Men använd plasthandskar när du tar bort bajset för det är oftast därifrån man får smittan och tvätta händerna efteråt så är det nog ingen fara.

• Åke Vilse

Man kan få det även av att gräva i rabatter ute, kött, hundar osv.
    Stoppa inte fingrarna i munnen så är det ingen fara

• Barbablond

Jag VET inte hur det är, för att du ska få korrekt information får du prata med en BM. Men jag tror att jag snappat upp vissa saker som kanske kan vara till hjälp.

Du ska helst inte byta kattlådan själv och gör du det ska du tvätta händerna noga efteråt. Smittan sitter i avföringen. Se också till att den blir bytt ofta, så hinner inte bakterien utvecklas, har jag för mig. Jag tror att det tar tre dagar, så om du får den bytt varje dag borde det gå bra.

Men jag tror att det är skillnad om du har en innekatt eller utekatt, utekatter har väl lättare att få smittan, antar jag. Sedan märker man om katten blir smittad, de blir som förkylda. Jag tror att symptomen är desamma för en människa som blir smittad.

• älv

Du kan bara bli smittad om du kommer i närkontakt med kattens avföring så som jag har förstått det. Därför ska det nog inte vara någon fara även om många katter bär på smittan. Det går att kolla ev. smitta med blodprover, men min erfarenhet är att läkarna inte brukar tycka att det är nödvändigt. Var själv rädd för denna parasit under min senaste graviditet då jag råkade äta rosa köttfärsbiff, men BM och läkare tyckte inte att jag behövde testas och de tyckte att min oro var obefögad (blev lite irriterad då risken ändå fanns där). Tycker ändå att du ska ta kontakt med en läkare om oron gör att du mår dåligt eftersom det går att testa om du redan är immun o.s.v. Lycka till, jag vet att det är jobbigt med all oro, men oftast är det ingen fara min son är än så länge helt frisk (snart 7mån), trots den där biffen... Kram

• misspriz83

hej! ja hade tre katter när jag blev gravid med mitt första barn, och detta året hade jag bara en katt som fick kattungar när jag var gravid med mitt andra barn så det var 5 katter hemma och jag tror liksom så att så länge man är noga med hygienen och tvättar händerna och mannen helst byta låda ofta så går det nog bra!

• Pingu32

Hejsan orolig

Jag var i samma situation som du, dvs skaffade två kattungar bara 2 månader innan jag blev gravid. Och det stämmer som du skriver att det är stor risk att just kattungar har toxoplasmos. Men det är extremt liten risk att du ska smitta fostret så länge ni inte har samma blodbana, dvs innan moderkakan och navelsträngen är utvecklad. Jag vet inte exakt när den blir utvecklad tyvärr. Men det är större risk att man blir smittat av ej ordentligt tillagat kött än att man smittas av katter. Och det är så att det tar tre dagar för toxoplasmos att utvecklas dvs bli farligt i kattbajset så om man rengör lådan ordentligt varje dag borde ju risken att du ska drabbas vara minimal. Jag tror faktiskt att du kan vara ganska lugn. Men jag förstår helt din oro och när man är gravid tänker man inte rationellt alla gånger för man är så rädd om bebben.

• Parnassia

Jag var oxå lite undrande kring detta, men både min BM och läkaren jag träffat säger att det _väldigt_ ovanligt att någon får problem, så länge man sköter hygienen kring kattlådan och sig själv. Alltså håller lådan rent som vanligt och tvättar händerna. Att kela med katten är heller ingen fara. Helst kan man ju låta någon annan (tex sambon) sköta lådan men går inte det får man tvätta sig ordentligt bara.

Jag tycker inte du behöver vara hemskt orolig, men eftersom du verkar vara det, se till att få det kollat bara, så behöver du inte tänka på det mer sen. Din energi behövs till annat!

Kram!

Svar på tråden TOXOPLASMOS??? så ledsen och orolig:(