• Anonym (kattägaren)

TOXOPLASMOS??? så ledsen och orolig:(

Hej, Så som jag har uppfattat det här med toxoplasmos är att det inte är farligt för en icke gravid att bli smittad. Blir man smittad en gång så blir man immun. Oftast är det kattungar som bär på smittan... Därför ska gravida inte skaffa kattungar för att undvika att bli smittad. Smittan kan överföras till fostret och orsaka fosterdör eller tex hjärnskada. Mitt problem är att jag skaffade en kattunde precis innan jag blev gravid och hade ingen aning om detta:( Nu är jag jätte orolig över detta:( Hur vanligt är det att katter har denna parasit sjukdom, hur kontrollerar man om man är smittad? Jag kan inte vända mig till min BM, hon är knepig och tar inget på allvar... Jag är så orolig att jag mår riktigt dåligt.... Kan ngn hjälpa mig?

• Svar på tråden TOXOPLASMOS??? så ledsen och orolig:(
  • Anonym (kattägaren)

MIn sambo sköter lådan 2 gånger dagligen, har själv gjort det endast 2 gånger under min graviditet.... Så om det endast smittar via avföringen (dvs inte när man kelar) så borde det vara ok. Det var min BM som fick mig att bli orolig. När jag berättade att jag har en katt som är 6 mån (är själv i v. 25 snart) så blev hon riktigt sur! Hon tyckte det var riktigt oansvarigt av mig att ha en kattunge när jag är gravid. Självklart fick jag ångest och skuldkänslor. Blev rädd att jag har eller kommer att skada bebben:(

• Lilla Linnéa

hej!

Innekatter brukar vanligtvis inte ha toxoplasmos och det smittar inte gm att kela med katten. Undvika att rensa kattlådan i fortsättningen. Jag tror verkligen inte att det är ngn fara för din del. Vill du läsa mer om toxoplasmos så gå in här. Mkt bra info!

www.infpreg.se

• EllaCecilia

Hur kan din bm bli sur över att du skaffat katt? Tänk på hur många gravida det finns som har katt! Jag har aldrig hört talas om att någon fått denna sjukdom, så det är väl antagligen väldigt ovanligt.

Har själv alltid haft katt. Sambon och jag turades ändå om att byta kattlådan då jag var gravid. Bara man är noga att tvätta händerna efteråt, men det gör man ju alltid ändå efter kattlådebestyr. Nej, försök att inte oroa dig över detta.

• Maia Blå

Jag städade alltid kattlådan när jag var gravid!!! Noggrann handtvätt har man ju alltid ändå när man har städat lådan.....
    Katterna var ett halvår när jag blev gravid....
    Kände mig aldrig orolig! Tycker att du ska byta BM....hon verkar ju helt hispig! Hon ska ju stötta dig, inte skrämma upp dig! Lycka till

• cassiopeia

Precis som Maia Blå så tycker jag att du skall byta BM, hennes uppgift är ju, som jag ser det, till stor del att se till att du mår bra och känner dig trygg under din graviditet. Om hon gör dig orolig och blir sur så är hon ju helt fel ute!
    BYT! Det har man rätt till.

Lycka till!

• Parnassia

Jag håller med om att BM som får en att må dåligt och som oroar en inte är bra! Så ska det inte vara!

• Anonym (kattägaren)

ska nog byta bm....

• Leniz1

Läste nyligen i en bok om toxoplasmos. Ca 50 gravida kvinnor drabbas varje år så det är en relativt låg siffra och av dem är det endast en femtedel där smittan går över till fostret. Och av de foster som drabbas är det bara en liten del som får någon typ av hjärnskada eller dålig syn. Upptäcks sjukdomen i tid går den lätt att behandla med antibiotika. Sjukdomen ger influensaliknande symtom. Som du läser är risken verkligen minimal att det skulle hända något med ditt foster. Skulle du få influensa kan du ju be om att få göra ett test för att stilla din oro men annars tycker jag inte du ska tänka så mycket på det mer än att du är noga med hygienen som många redan skrivit. Hoppas jag lugnat dig lite.

• Anonym

Finns det verkligen folk som orkar bry sig om alla saker som "ska va" skadligt?

När jag var gravid målade jag om inomhus (min kompis sa att dom inte kunde renovera för hon var minsann gravid)

Jag har varit gravid två varma somrar (min kompis kunde inte va ute för då får man pigmentfläckar)

Jag satt och åt smörgåstårta med tonfisk i (kompisen sa "åh, va gott! Jag längtar tills bebisen kommer ut så att jag får äta det också")

Jag har tre katter och x antal andra djur (men kompisen fick tvinga sambon att byta kattlådan för sånt får man inte göra när man är gravid)

Så länge man gör allt måttligt så ska det ju va en minimal risk att det händer nåt. Stoppa inte fingrarna i munnen när du tömmer, eller använd handskar. Tvätta dig sen.

• Abessiniern

Om inte jag har missuppfattat det helt galet så har väl en väldigt stor del av befolkningen redan antikroppar mot Toxoplasmos. Det är ju bara farligt att bli smittad när man är gravid om det är första gången man blir smittad dvs. det är inte farligt att smittas om man redan blivit smittad tidigare i livet.

Självklart ska man tvätta händerna noga efter att ha gjort rent kattlådan, ALLTID, inte bara när man är gravid. Man kan ju dessutom få toxoplasmos inte bara från katter utan även från t.ex. kött som inte är genomstekt och från jord mm.

Har man katt hemma och katten t.ex. hoppar upp på matbordet och man senare lägger något där som man äter upp, så kan man bli smittad så också. Katten går ju i kattsanden och täcker över sin avföring och kan ju sen dra med sig parasiterna ut i hemmet.

Som sagt om man är lycklig så har man väl redan fått Toxoplasmos när man sög på tummen i sandlådan som barn eller från en morot direkt från landet, hjälpligt avtorkad på gräsmattan.

• Maijlo

Jag tycker också att du ska byta bm om hon gör dig orolig. Personligen byter jag inte kattlådan, men våra katter sover i vår säng så visst finns risken kanske i alla fall.

OT Angående att inte följa föreskrifter eller att göra det: Om man har haft missfall blir man ännu mer noggrann vad gäller risker etc. Jag vill inte kunna anklaga mig själv om något går fel. Det är otroligt jobbigt ändå att gå igenom ett mf/ma. Om någon som är gravid vill strunta i råd från livsmedelsverket så är det väl upp till dem, men jag skulle inte ta en onödig risk.

• Abessiniern

Jag ska bara förtydliga mitt inlägg jag gjorde förrut lite. Självklart kan man inte rå för att man blir orolig för saker och oroar man sig för att man smittats av toxoplasmos tycker jag att man ska kräva att få bli testad. Däremot tror jag faktiskt att risken att få smittan just från sin katt är ganska liten, det finns ju faktiskt många andra sätt att bli smittad på.

Jag har fått ett missfall i 9:e veckan och det var inte alls kul. Håller med Majjlo om att jag vill inte sitta i en sits där jag får missfall igen och fundera på om det var den gravade laxen, groggen eller möggelosten, då skulle jag hellre avstå. Sen tror jag att det är lite av ett personlighetsdrag om man har en tendens att oroa sig eller om man har en förmåga att vara mer avslappnad i fråga om risker etc.

Svar på tråden TOXOPLASMOS??? så ledsen och orolig:(