• Annis123

Hur få bebis att somna tidigare för natten?

Har ni några tips på hur jag kan få min 2månaders att somna tidigare på kvällen runt 19-20? Nu lägger hon sig med mig kl 22-23, dock i sin egen säng. Hur har ni gjort.

• Svar på tråden Hur få bebis att somna tidigare för natten?
  • zelda71

Vi har rättat oss efter bebisen när hon var så liten. Men när hon blev lite äldre, säg 5 mån då märkte vi att vi kunde styra lite med tiderna. Så det kommer!!

• mludvigs

Vi försökte få in lite sådana rutiner när sonen var runt 4 måander och vi märkt att hans sovmönster inte ändrade sig så ofta som den gjorde tidigare.

Hur som helst - det vi gjorde då var att inte låta honom sova en för sen tupplur på eftermiddagen. Lite jobbigt i några dagar men snart vänjer de sig och sover mer under de andra sovstunderna.

När barnet är så stort att det orkar vara uppe och igång under 4 timmar (eller mer) så brukar man säga att man inte ska låta dem sova efter 15 för då blir det svårt att få dem somna runt 19-20 sen.

Sen får man ju lite 'testa' oxå - en risk är att de blir övertrötta och inte kan sova utav det istället.

• Sötsugen

Började ändra lite på sonens vanor nu efter jul, innan somnade han vanligtvis inte före tolv. Väckte honom vid åtta en morgon och sen har det gått att lägga honom tidigare, somnar nu oftast inte senare än tio, vanligtvis vid åtta-nio! Gick jättesmidigt tycker jag, försöker sedan också att han inte ska sova för nära inpå kvällen liksom. Han är 3,5 månader nu!

• Lilla Morran

Fundera över dotterns mattider. Kanske är det så enkelt att det går att lägga henne ett mål tidigare? Visserligen kommer hon säkerligen att vakna tidigare på natten också - men hon vänjer sig snart och sover längre.

Lycka till!

Svar på tråden Hur få bebis att somna tidigare för natten?