• Lill Mys

Hur förlovar man sig?

Är en förlovning samma sak som ett frieri? Köper mannen ringarna eller gör man det tillsammans?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-11 17:47:24:
    Jag vill verkligen förlova mig. Min kille var den som tog upp det först, men nu har det inte hänt något på 1,5 år! Jag vågar inte riktigt ta upp det eftersom jag är rädd för att bli besviken. Vill ju så gärna ta ett steg "längre" i vår relation!

• Svar på tråden Hur förlovar man sig?
  • Lill Mys

Men är en förlovning detsamma som ett frieri?

• Aiwendil

Det där är ju helt individuellt.
    Vi beställde våra ringar tillsammans... efter att vi pratat om att förlova oss och efter en dag då jag lagt en lapp i min mans glass (instucket i förpackningen, inte INUTI glassen)
    Hade skrivit : Vill du förlova dig med mig?

Det är ju ett slags frieri men jag skrev "bara" förlovning.
    Det "riktiga" frieriet får han stå för sen
    Då är det hans tur.

• Linda88

När jag och min sambo förlovade oss köpte vi ringarna tillsammans, men sånt där gör väl alla olika. Det var ju inte direkt ett frieri på samma sätt som när den ena har köpt ringarna och säger "vill du gifta dig med mig".
    Längre fram, när och om det blir dags för bröllop, så vill jag att min sambo ska fria till mig på "det gamla hederliga sättet", dvs gå ner på knä och fråga...

• Emelle

Vi är förlovade. Har varit det i 7 år, men har inga planer alls på att gifta oss.
    Kanske vi gör nån ggn. Kankse inte.
    Vem som köper ringer tycker jag kvittar. ÄR det ett frieri så borde väl den som friar köpa (om det är en överaskning), annars kan man väl gå tillsammans.

♥Emilia ♥ Eddie ♥ Maximilian♥
  • Laire

Det är olika beroende på vilka värderingar man har. Vissa anser att man ska ha vigseldatum klart, andra tycker att man inte behöver gifta sig.

Själv anser jag att man inte behöver gifta sig inom någon särskilld tid, men att man har klart för sig att man ska göra det i framtiden.

The woman formerly known as Therese 1986 and Sundsvalltjej
  • Lill Mys

Linda88, har ni pratat om att det är så du vill ha det eller är det bara dina tankar?

• Ella174

Min blivande friade till mig och så köpte vi ringarna tillsammans dagen efter.

• Rimfolina

En förlovning är för mig ett sätt att tala om att man vill dela sitt liv med den man förlovar sig med. Om man sen vill gifta sig eller inte är upp till var och en.

• Lill Mys

Ella174, vad mysigt det lät!

Svar på tråden Hur förlovar man sig?