• Lill Mys

Hur förlovar man sig?

Är en förlovning samma sak som ett frieri? Köper mannen ringarna eller gör man det tillsammans?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-11 17:47:24:
    Jag vill verkligen förlova mig. Min kille var den som tog upp det först, men nu har det inte hänt något på 1,5 år! Jag vågar inte riktigt ta upp det eftersom jag är rädd för att bli besviken. Vill ju så gärna ta ett steg "längre" i vår relation!

• Svar på tråden Hur förlovar man sig?
  • Linda88

Lill Mys - Japp, han vet om det. Men man vet ju aldrig.. när den dagen väl kommer och man känner sig mogen för att gifta sig, då kanske det är jag som står där på knä

• Lill Mys

Rimfolina, jag håller med att förlovning är ett sätt att knyta starkare band till varandra. Men jag vill ju gärna gifta mig sen :)

• Kinne79

Sen betyder ju inte själva ringen att man är förlovad utan det är handlingen runt omkring.
    Jag och min sambo förlovade oss under vår semester i somras men vi har fortfarande inga ringar då vi inte hittat några som vi vill ha än, men jag känner mig inte mindre förlovad för det.

• Lill Mys

Linda88, så det är inte jätteviktigt för dig att han friar?

• Rimfolina

Lill Mys: Vi köpte ringarna tillsammans för att han sen skulle få ta hand om dem och ta fram dem vid "rätt tillfälle". Dagen efter att han plockat fram dem bestämde vi oss för ett vigseldatum lite drygt ett år senare.

• Linda88

Lill Mys - Nej, egentligen inte. Jag vill mer bara ha lite av den där "gammaldags" känslan, även om parterna blir omvända. Men nog skulle jag tycka det vore roligare om det var han som friade till mig.. men vad spelar det egentligen för roll vem som gör det? Huvudsaken är ju att båda vill

• Gisse the one and only

Min man friade på gammalt hederligt sett och han köpte ringarna, vi valde sedan vigselring tillsammans, mest mitt val

Vi var förlovade 1,5 år, sen gifte vi oss

• Moomin

Förlovning och frieri är exakt samma sak. Eller, en förlovning är konsekvensen av ett frieri. Sen kan man skippa frieriet och komma överens utan att någon "frågar".

Men är man förlovad har man lovat att gifta sig (leva tillsammans på allvar). Sen behöver man ju inte bestämma datum även om man enligt traditionen inte bör vänta mer än 2 år. Men idag finns det ju mycket som kan komma emellan.

Vad som däremot är helknäppt (i mina ögon i alla fall) är att någon friar om man redan är förlovad. HUr kan man fråga om någon vill lova att gifta sig (förlova sig) om man redan avgett det löftet?

Bara två bestående gåvor kan vi skänka våra barn. Det ena är rötter, den andra vingar.
  • Miiiaaa

Moomin.

Det där är dina åsikter. Och säkerligen var det så förr.

Men idag förlovar sig ju många utan att ha en tanke på giftermål!

Jag tycker att var och en ska göra som de vill! Den dagen det blir aktuellt för oss så bestämmer vi nog bara ett lämpligt datum, kollar ringar, beställer ringar och gör nått romantiskt på förlovningsdagen. Just nu vill jag verkligen gifta mig, så ja, vi skulle nog bestämma bröllopsdatum om vi förlovar oss. Men nått frieri tror jag inte att det blir. Det ligger inte för sambon.

• Lill Mys

Moomin, det är precis det som jag varit förvirrad över! Förlovning OCH frieri!

Svar på tråden Hur förlovar man sig?