• Miola

Är det taskigt att döpa dottern till Tova?

Tycker Tova är ett så oerhört vackert namn och det är det vi vill att vår dotter ska heta. Men när vi berättade det hemma tyckte systern att vi sa toa. Det är ju inte så kul! Så frågan är alltså - kan vi döpa henne till Tova eller kommer hon bli mobbad i tid och evighet?

• Svar på tråden Är det taskigt att döpa dottern till Tova?
  • hug me

jag tycker Tova är jättefint

♥ storasyster född Juli -04 (v.36+4) ♥ lillasyster född Mars -06 (v.38+5)♥
  • MissBlaise

Haha ne jag skulle inte associera det till toa, långt ifrån. Men däremot vet jag en katt som hette det

• Blå Flygare

Nä, det är ju jättefint! Hade velat döpa vår dotter till det, men det är det enda namnet min svärmor inte gillat - eller sagt högt till oss snarare. Det är väl inte ens ovanligt.

• Neline

Jag skulle inte heller associera till toa!! Har jag aldrig hört nån som gjort!
    Tycker att det är jättefint!Glad

• RedMe

kalas-sött med Tova Men man vet aldrig hur barn kan tolka det..

• Blå Flygare

Kan lägga till att det spelar ingen roll vilket namn ni tar, ni kommer att få negativa reaktoner på det ändå; det är för vanligt, för ovanligt, det stavas fel, det låter konstigt, passar inte till ett litet barn.... Välj ett namn NI tycker om, och fråga inte vad andra tycker När ni precenterat barnet för släkten vågar de inte klaga - om de är vettiga i alla fall.

• Miola

Skönt att ni tycker det är fint . Det var faktiskt min syster som associerade. Hon är 23... Men barn kan nog hitta på till alla möjliga namn..

• Miola

Håller absolut med, Blå myran. Vi älskar namnet. Men man är ju rädd att hon ska bli mobbad om det direkt associerar till toa...

• m1nn13

Toa..? nä det var långsökt! Den associationen gör man ju inte allt!
    Tova är ett jättefint namn. Den enda gången jag inte skulle rekommendera någon att ge sitt barn namnet Tova är om föräldrarna är - frisörer!!!

Svar på tråden Är det taskigt att döpa dottern till Tova?