• KisseNova

barnvänlig knähund..

Jag har funderat länge på att skaffa hund, men aldrig vågat pga olika anledningar.

Jag vill veta om era barnvänliga knähundar, helst bara renrasiga då jag inte stödjer blandisar (nej, inget påhopp men min personliga åsikt).
    Flertalet knähundar är ju underbara knähundar och det lutar isåfall mot antingen en Cavalier eller Shih Tzu då jag fullkomligt älskar temperamenet som dessa hundar kan ha, och även pälsvården.

och givetvis så är jag insatt i olika raser, men vill veta eran personliga åsikt om vilka raser man bör undvika till barn och vilka som lämpar sig bättre.

Vill inte se några påhopp på denna tråd, den är INTE till för att smutsa ner någon hundras då alla hundraser är den mest underbaraste för dom som äger eller beundrar rasen. Det är jag som villveta mer om dom olika raserna, och ja det finns rötägg i alla raser.

• Svar på tråden barnvänlig knähund..
  • Dagsländan

Min barnvänliga knähund är en rottistik på 5år som tror att hon liten som en Shih Tzu och gärna vill ligga i knät eller bli buren.
    Men jag antar att du syftar på att du ville ha en liten hund, eller hur.
    Tycker det är bra att du letar efter en renrasig hund, då det är lättare att veta lite mer vad du får i kopplet.
    Vet inte om jag vill/bör avråda från någon speciell ras, eftersom jag anser att det till största delen beror på ägaren hur hunden kommer att bli. Så jag önskar dig lycka till. Men dom raserna du nämnt är väl kanske inte fel.
    Lycka till.

• Madicken

Jag har en Shih-tzu tik (Myran) som är helt underbar och min dotters bästa kompis (titta i mitt bildgalleri i tillsammansmappen).

Det första dottern säger när hon vaknar är "Myran". Smyger hon upp på kvällen så sätter hon sig tillsammans med Myran i Myrans säng. Hon somnar lättare när Myran ligger i hennes säng. De delar smörgåsen tillsammans, de leker och jagar varandra. Jag är så glad över att dottern har en så snäll och trogen vän.

Jag rekommenderar som du märker en shih-tzu. Hon är liten och smidig att ha med sig. Hon får nästan följa med överallt och har sin egen plats under vagnen.

• KisseNova

Dagssländan , haha vilken underbar rottis. Min moster hade en ifrån Candy Mädchens kennel för några år, han trodde att han var lika liten som en chihuahua. Skulle sitta i knät och allt annat tungt.

Madicken; vilka underbara bilder =)  Blir så sugen på en vovve nu!

• Hallonsaft

Omöjligt att säga om en ras är barnvänlig eller ej. Individer kan vara barnvänliga i sällskap av hundvänliga barn.

• enlitenbitkaka

Är ju jättesvårt att säga...ALLA hundar är barnkära om man uppfostrar dem på rätt sätt och med en ömsesidig respekt mellan hund och barn.

Knähund och knähund...alla hundar behöver ju motion och aktivering som om man börjar i den änden: vad vill du göra med din hund? Vilka egenskaper får den absolut inte ha? Vilka är önskvärda?

.?:*¨¨*:?. 7år av kärlek .?:*¨¨*:?.
  • Barn nr2

Vi har bra och stor erfarenhet av Bichon Havanais de är lugna och trevliga hundar. Kräver inte så mycket motion, dock en del pälsvård. Deras rasklubb heter BBHC så om du googlar kan du nog hitta en hel del info.

• Vilja00

har tre knähundar av rasen aussie :) Blir både tungt o trångt men väldigt kärvänligt.
    Skämt o sido här kommer några raser:
    papillion, phalené, coton de tular, tibben, dv schnauzer...
    det handlar mycket om vilken aktiveringsnivå du är ute efter o vilken typ av temperament som passar dig bäst - en terrier typ eller en mjukare hund. Sen ska man inte glömma att alla är individer. Kompisen har en dobber som är mjuk som smör. Det räcker att hon harklar sig för att hunden ska få krupp o göra allt för att göra rätt... sen har vi mina som knappt rynkar på ögonbrynen när ett jas plan störtar i huvet på dom.
    kamplust, dådkraft, hårdhet etc - i vilken mängd vill du ha bägarna fyllda? Alla är vi olika.

• Namaste72

Kan rekommendera tibetansk spaniel. Snällare vovvar får man leta efter. Sen handlar det ju också om hur man själv är och hur barnen är. Den snällaste hund kan få spel om barnen behandlar den illa, dvs drar i svansen, slår på ryggen etc.
    Lycka till!

• Uncia

jag har mops här hemma! en ras som väldigt gärna vill vara i knät och brevid dig i soffan. otroligt snälla och glada hundar som funkar jättebra med barn. följsamma och hänger även med på lite lydnad eller agility om man vill syssla med sånt.

vil du veta mer så hör gärna av dig.

• neastrollmor

Vi har två knähundar och dom är barnvänliga också! En PM(pyreneisk mastiff) på ca 65 kilo med massor med mysig päls, och en Hälleforsare (hällerfors spets) på 20 kilo ungefär med lite mindre päls.

• KisseNova

tack för alla era förslag, men jag tror att det lutar åt cavlier king charles spaneil om jag skaffar hund. Har fått uppleva dom "live" så att säga..Räcka ut tungan

• Celice

Cavalier Cavalier Cavalier, kan inte sluta prata gott om denna ras, min lille kille älskar barn, barn älskar han och han är verkligen en knähund. När man läser om denna rasen på tex www.cavaliersallskapet.net kan man t o m läsa att denna rasen just lämpar sig bra för barnfamiljer och som "Knähund" då de är så otroligt anpassningsbara!

Har du några frågor så besvarar jag dom gärna!

Storken beräknas komma 070307
  • sockenos

Mops. stabila (inte så små som chihuahua) fulla med energi, och dom får plats i kåänat. mamam har en mops hemma och mina småsyskon är som galna i hunden. och Den har sååå mycket energi, orka springa på gräsmattan och leka med ungarna i flera timmar.. sen ligger dom framför tv och vilar på soffan.. den perfekta barnhunden tycker jag. Funderar själv på att köpa en mops när min son blir lite äldre... chihuahuora är ju inte så stabila och lite mer ömtåliga, emn superbra barn hundar dom med. antingen det, eller tvärtom =) det är så individuellet !

• AvaAva

Jag har en Chihuahua/terrier mix!
    Jätte go vovve!

• trötter22

jag har jack russell valpar till salu

Svar på tråden barnvänlig knähund..