• Anonym (mamma)

Kan man göra en anonym anmälan via mail?

Min son som går på gymnasiet vill göra en anonym anmälan om barnmisshandel. Det gäller småsyskon till en klasskompis.
    Han anser att det som han sett och upplevt då han varit på besök hos sin kompis MÅSTE anmälas.
    Han vill absolut göra en anonym anmälan och han vet om att man kan göra så. Han vet att han inte kan presentera sig då han ringer - då måste de anteckna namnet...
    Han känner sig osäker och rädd att "avslöja vem han är" under telefonsamtalet. Kan han göra en anmälan via mail till socialtjänsten i berörd kommun?
    Någon som vet?

• Svar på tråden Kan man göra en anonym anmälan via mail?
  • Anonym (mamma)

Ja, han säger att han ska skicka mailet från stora biblioteket inne i stan.

• Anonym (mamma)

Det finns mycket våld och hot om våld...han vågar helt enkelt inte röja sin identitet vid en anmälan. Han är bara 18 år, det här är en ny värld för honom...

• Anonym (mamma)

Det undrar vi också...
    Men han ska använda bibliotekets dator och en "ny" hotmailadress om inget annat sätt finns.

• Anonym (mamma)

Inlägg 8: Bra tips, tack!!

• Anonym (mamma)

OneAndTwins! Tack för svar! Jo, så är det... Jag ringde faktiskt idag till soc. tjänten i en grannkommun, bara för att höra rutinerna... Och visst är det så, att mailet blir offentligt och där ingår ju så att säga mailadressen. Men borde ju vara ganska så säkert om man startar upp en ny hotmailadress och sedan bara använder den vid det tillfället. Loggar man sedan inte in på 30 dagar så "självdör" den ju...
    Man KAN ju skriva ett vanligt "snigelbrev" också!!!
    Ja - jag är så STOLT över min pojk, och över mina andra barn!! De har fått allt de behöver för att få en stabil grund att stå på, men de vet också om att det dessvärre inte är en självklarhet för alla. Deras intresse och empati för andra människor, det är en egenskap hos dem som jag värdesätter högt!

• Anonym (mamma)

OneAndTwins: *rodnar*.... men TACK för dina ord, de värmer!!!

• Anonym (mamma)

Jo..jag har fattat det så, att man som förälder har rätt att se anmälan, dvs soc. anteckningar om anmälan kom via telefon, eller om ett brev skickats så har de rätt att se/läsa det och samma gäller mail, rätt att se en utskrift av mailet och då syns ju ansändar-e-mailadressen.

• Anonym (mamma)

Nervis, TACK för svar!!

Svar på tråden Kan man göra en anonym anmälan via mail?