• augustilejon

vad är detta för ohyra i mjölet???

Visste inte rikigt vart jag skulle placera denna tråd, men mat o bak kanske funkar..
    Har hittat några MINIMALA kryp i mitt mjöl/havregryn mm, hade en mortel i trä som de hade bosatt sig i också, den slängde jag .
    de är så små att man inte ser hur de egentligen ser ut så det är svårt att förklara dem, men de är typ bruna, flyger inte.
    Är det nån som vet vad detta är o hur man blir av med dem??

• Svar på tråden vad är detta för ohyra i mjölet???
  • Miafia33

mjölbaggar kanske?

vet dock inte hur man blir av med dom

• Malinia

Hmm.. vet inte hur man blir av med dom... kan det vara mjölbaggar? går väl att googla upp nån bild kanske?

Me, myself and I - the most important people in Malinia...
  • Vanilj

åå dem har min mamma pratat om man måste alltid kolla mjölet i mellan åt för annars kan det komma kryp.. det är ofta när det står orört tror jag under en längre tid. Jag kommer inte ihåg vad dem heter

Mina älskade barn Annie Naomie Jamie Jag är den mest stolta mamma
  • Annika78

Låter som mjölbaggar...vi fick in dem o hade dem sen överallt hjälpte inte att slänga mjölet för då hittade vi dem i havregrynen etc.. ringde anticimex, slängde allt i skafferiet o började om på noll. Ring o kolla med någon skadedjursbekämpare!

• FridaGBG

Min mamma hade hör här nu =) Sågtandad plattbagge i mjöl och annat hemma för ett bra tag sedan.
    Antesimex va där och sprejade och sen så hade det aldrig kommit tillbaka.

• FridaGBG

Sågtandad plattbagge angriper mjölprodukter, spannmål, gryn, torkad frukt och andra kolonialvaror.

Den blir 3 - 4 mm lång och är av namnet att döma väldigt platt samt att den har sex trubbiga utskott på vardera sidan av halsskölden. Det medför att den utan problem kan ta sig in i vikta påsar och kartongförslutningar.

Eftersom de tycker om värme förökar de sig snabbast där det är torrt och varmt.

• augustilejon

nja...har kollat upp bilderna på anticimex, men hittar inget som liknar dessa...de är alltså jättesmå, mindre än en blomfluga till och med....

• Gibiesmamma

du måste ringa anticimex oavsett vad det är. De brukar sprida sej rätt friskt, och det räcker INTE med att bara städa, fråga min mamma:) Hon sa, äh bara torka av och slänga lite saker, och skiten finns fortfarande kvar efter ett par månader...

Det finns hur många olika sorter som helst av mjölbaggar, vi kunde inte heller hitta den vi hade, men när anticimex kom så sa dom att de var vanliga. Äckligt!

• Ylwis

å blä, släng alla öppna torrvaror ,skura ur skåpena, ring Anticimex!

• augustilejon

Har nu varit me djuren till anticimex!! det var rätt svårt att se vad det var men de tror nästan hundra på att det är farao myror!! de gillar mjöl, så nu har vi ett antal fällor över halva köket...så tar det 3 mån innan de är borta!!!

Svar på tråden vad är detta för ohyra i mjölet???