• Lilla Mamma

Hur ska jag orka??

Sitter här och skriver i min utmattning. Jag är gift med en man som hade två barn sen innan. En som är 9 och en som är snart 8. De är supergulliga på alla sätt och vis, men på senaste tiden har den yngsta börjat få helt galna utbrott på mig och de kommer som en blixt från klar himmel. Igår kväll va det senaste. Han blev så arg att han kanstade och slog mig med sina vinterstövlar, kastade leksaker, slog mig över ryggen med en pulka och rev och skrek det mest hemska du kan tänka dig.

Detta höll på i 3 timmar. Det händer alltid när hans pappa inte är med. Han gör aldrig så här mot någon annan. Men när han blir så arg så om jag går bort så ger han sig på sin stackars syster!! Om man försöker få honom att stanna på rummet så slår han och sparkar på dörren tills den går sönder.

Han rymde 4 gånger igår.. eller försökte för jag sprang efter och hämtade in honom. Sen slutade det med att jag satt på en stol framför ytterdörren för att han inte skulle sticka. Då slog han mig med allt han kunde hitta för att jag skulle flytta mig....

Inte nog med detta så är jag gravid oxå. Efter ett tag fick jag så ont i magen att jag trodde att jag skulle få missfall... jag kunde knappast andas eller röra mig. Så satt jag på stolen vid dörren i en timme tills min man kom hem.

Detta var det värsta utbrottet han någontin haft. Han blir mer och mer fysiskt agressiv varje gång. Jag kommer inte våga vara hemma med honom om detta händer en gång till.

Snälla snälla! Kan någon ge mig några bra råd?

• Svar på tråden Hur ska jag orka??
  • ebben

tänk på att ett biologiskt barn får också såna "attacker" för sig .Inte alla kanske ,men många.......då de blir lite större o tex tonåringar.
    inte lätt ens då o än värre då det är bonusbarn antagligen.
    En sak man nånstans får räkna med kommer.
    Dock ska man inte acceptera det!
    vet inte hur ni ska lösa det,men du MÅSTE prata med pappan OCH sonen!
    O sätta upp nå slags "regler" för hur man beter sig i ert hem.
    Kan inte ge tips,hoppas nån vet hur ni ska göra.O att det löser sig!
    KRAM.

• Lilla Mamma

Vi har regler och hans pappa pratar med honom varje gång... men när han blir så arg så försvinner allt sunt förnuft... Jag kommer inte våga ha honom när bebisen när den kommer...

• ebben

Hm,du har väl inget större val? han ÄR ju en del i er familj......o har rätt till pappan o syskon.
    Så ni måste på nåt vis komma på en lösning.
    Får han inga såna i skolan? tex?
    Är det BARA mot dig?
    För då är det kanske en sån där sak att du liksom "tagit" mammas plats-du förstår hur jag menar?
    fast du inte försöker göra det så har du ju på ett vis gjort det......liksom......
    Han har det säkert väldigt jobbigt med sina känslor.

• ebben

Vet han att du är gravid?
    kan ju vara nåt med att han känner att han kommer bli "bortglömd" då du o pappan får en "egen" bebis?
    Svårt.har inga tips......Önskar bara att ni får hjälp.Prata ev med nån kurator om tips! Det går ju att ringa bara.
    Försök att ha tålamod m honom,o tänk att han mår antagligen rätt dåligt........

• Lilla Mamma

Han får bara sådana mot mig.. han vet oxå att jag är med barn men han är väldigt inblandad. Jag har tillochmed lovat om det blir en pojke ska den få sitt andranamn efter honom... Vi bor inte i sverige så det finns inga kuratorer här på samma sätt...

Jag tycker jag gör inget annat än att visa tålamod men det ger ju inget resultat... kanske ska ha en egen lägenhet så kan jag komma och hälsa på ibland.

• ebben

Ja du det ÄR svårt det där.
    Det kan vara tufft att vara "bonusmamma"......
    Finns det inget som liknar en kurator? typ ?
    NÅT kan väl finnas? BVCliknande eller psykolog?
    Så man kan få hjälp ?

• Lilla Mamma

Ja kanske det.. jag har tänkt tanken innan men hans pappa ser det som ett misslyckande...

• ebben

Ja,kan ju hända-men de måste ju tänka att HELA er familj ska funka.
    O det gör den ju inte så bra.
    Då kanske man behöver lite råd från utomstående!

• ebben

Vi får hoppas att nån här kommer o svarar snart .-) ,så får du kanske nåt konkret tips!

• MamiZen

vad jobbigt du måste ha det, du ska absolut inte tolerera ett sådant beteende!
    Du har inte bara dig själv att tänka på utan en liten bebis inom dig, det måste pappan ta hänsyn till.
    Hoppas att du orkar med vardagen.

Svar på tråden Hur ska jag orka??