• sextontolv

Duschen & Solarium !

hej jag är i vecka 18 just nu, och jag har två frågor.. Jag har frågat många om det e farligt o sola solarium när man e gravid o alla säger att det inte e mer farligt än vanligt men att man ska sola me måtta, hur ofta menas de med? går de bra o sola tre ggr iveckan!
    Och min andra fråga är, är det vanligt att man kan känna sig yr och hålla på o svimma när man står i duschen? det har hänt mig två ggr nu.

• Svar på tråden Duschen & Solarium !
  • felix mikaelas mamma

Har också hört med måtta och måtta är nog inte 3 ggr i veckan det ska du inte ens göra annars heller. Högst 2 ggr i veckan som ej gravid och kanske en gång varannan vecka kanske. Tänk på att Sola aldrig är riskfritt och man få överväga om man tycker det är värt det. En graviditet är 9 Månader och det kan vara värt att vara lite blek under den tiden.

• kimmye

Sola är inget farligt, men du kan få piggmentfläckar på kroppen som kanske aldrig försvinner

Ja, kanske du har lite lågt blodtryck?

• IdaB

Det e piggmentfläckar som du kan få när du solar!'

O att det känns som att du ska svimma när du duschar/badar kan ha att göra med värmen säger min bm för jag känner lika dant då jag tar mej ett bad! Med 37 gradit vatten el lägre funkar det mycket bättre!

• Namnam

Jag har hört att allmänna rekomendationer är att man bör inte sola solarium mer än 10gånger/år (utan att vara gravid).

Man ska ju vara försitig att sola i vanliga solen pga pigmentfläckar mm som kan uppstå, solarium bör nog inte vara bättre.
    Jag skulle rekomendera dig brun utan sol.

Jag har lågt blodtryck och blir lätt yr när jag duschar, specielt när vattnet är riktigt varmt.

• sextontolv

Kims mamma
    Ja, kanske du har lite lågt blodtryck?

jag kollade ju mitt blodtryck när jag var hos BM på inskrivningen och då var det hur bra som helst!

• IdaB

Mitt blodtryck e oxå helt normalt, men det e vanligt att man känner så vid dusch/bad när vattnet e lite varmare!

• sextontolv

"iDaB"

Mitt blodtryck e oxå helt normalt, men det e vanligt att man känner så vid dusch/bad när vattnet e lite varmare!

Ok, =) men jag drar ner på värmen numera för det e jobbigt att man ska behöva sätta sig ner varje gång man känner så.

• Irma07

Har en svägerska som solade när hon var gravid och när magen gick tillbaks efter förlossningen blev hon mycket ojämnt brun. Jag har oxå hört rekommendationer att man inte bör sola solarium ofta som Namnam skriver.

• Snossan

Jag solade ganska mycket förra gången...va så stor(som jag) och skön dusch där

Blev brun som en peppar kaka men oj vad jag har fått pigment fläckar efter det..spec på bröstet

Nu sol duschar jag istället.

• Linndan

det är ju inte "bra" att sola solarium över huvud taget.
    finns ju någe som heter hudcancer också. va försiktig me solandet.

Svar på tråden Duschen & Solarium !