• gintonic77

När lagom ålder för våningssäng?

Nån som har erfarenhet av barn i överslafen på våningssäng? Tänkte mig en sån där på jysk som bara är 135 cm hög. Är man för liten att sova där om man är 3 år? Vad tror/tycker ni?

• Svar på tråden När lagom ålder för våningssäng?
  • Löööv

Absolut . Vår yngsta har sovit nere i sängen sen hon blev 2 år . Hon har en sån där liten grind bara så hon inte råkar ramla ner. Nu är hon 3 år och lever än . Storesyrran var ca 3 år när hon började somv där uppe!, det var vi väldigt nojjiga för.....men det har gått bra .

• gintonic77

Fler som har erfarenheter?

• Lundgren

Detta har jag undrat över oxå, min dotter är 3½år och lillebror är 20mån, har tittat på olika våningsängar men vill att den sängen på nedre delen oxå ska ha lite skydd.. någon som vet någon bra??
    MVH

• eire

Vi har översängen tom just nu med minsta i spjälsäng och största i underslafen. Vi har inte satt i pinnarna i stegen för att det största barnet inte ska försöka komma upp, men hur gör man sen när största sover uppe och man satt i pinnarna? Den minsta kommer ju försöka gå upp i stegen då och ramla ned? Hur löser man det? Det tänkte jag faktiskt inte på när vi köpte sängen...Måste kanske vänta tills minsta är 3 då oxå eller?

• gintonic77

Det problemet har inte jag då jag ska ha min minsta i överslafen. Storasyster har en utvecklingsförsening så henne vill jag inte ha där. Hon nattvandrar ibland. Lillebror däremot sover som en stock hela natten. Han är också säkrare med armar och ben=)

• Filippa och Pennys mamma

Min äldsta va 4 år när hon började sova där uppe och min yngsta va 14mån när hon börja sova där nere och jag har inge skydd där nere men det går bra ändå!

• norgesessan

jag har tänkt på det till våra barn, men vågar inte ennu pga at jag är rädd jonathan kommer att klättra upp och trilla ner på dagen..(han är snart 16 månader)
    Storebror på snart 4 år hadde stormtrivts är jag säker på...

Nu har dom varsin jr säng från ikea(sniglar) på vartsitt rum, for dom kan inte dela rum ennu...

• Kringlan L

Min äldsta var också 3 år när hon började sova i överslafen. Har gått hur bra som helst!

Svar på tråden När lagom ålder för våningssäng?