• snorpan

Ersättning på tetra?

Läste för någon dag sedan om att det fanns ersättning på tetra.
    Hittar inte den tråden nu, så jag undrar -var köper man det och vad heter det? Finns det i kyldisken? (bland den andra mjölken? *fniss*)

Jag tycker att det verkar lite bökigt att koka upp vatten för att sedan svalna av det osv, så det här låter ju perfekt!

//S

• Svar på tråden Ersättning på tetra?
  • Annapanna

Vi använde alltid ersättning på tetra när vår dotter vaknade på natten. Hur smidigt som helst, särskilt som man kan dricka den rumstempererad!

Du kan köpa den i alla livsmedelsaffärer, lite dyrare såklart, men det är det väl värt när man slipper stiga upp mitt i natten!!

• malinc

Den finns bland den andra ersättningen, men bara i små förpackningar, 200 ml tror jag att det är i dem. Finns både i Babysemp och NAN. Praktiskt på resa kanske men nog ett dyrt alternativ om man skall använda mycket....

• Limani

Perfekt att ha med sig om man ska ut eller åka långt då man kanske inte har möjlighet eller ork att böka med annat.
    Finns bland all annan babymat.
    //Marina

• evita

jag tyckte det var smidigare med pulvret... och framför allt BILLIGARE!!! vi gjorde som så att vi kokade upp vatten varje dag som fick svalna och stå i kylen... sen var det bara att värma och blanda... jättesmidigt... sen när han blev lite större och fick KALLT vatten från kranen så blandar jag nu 120 ml kallt vatten och 80 ml kokhett vatten ur antingen vattenkokaren eller en thermos som jag fyller och har med när vi ska bort... finns alltid lagom varm välling att tillgå numera... även på bussen/i bilen... nu har han hunnit bli 13 månader men vi har fortfarande med det när vi ska vara borta en lite längre stund...
    ojsan... bidde lite långt detta, men, men...

• evita

vi har dessutom en liten doseringsburk men 3 fack i som man fraktar pulvret i... från mam tror jag... köpt på ica...

• liselotte72

Hej hopp1
    vi ger våran tjej på snart 7 veckor Nan 1.
    När vi är ute och åker tex Ikea och köpcenter så har jag alltid med mig 2 st Tetra pack i Nan 1.
    Oftast finns det ju micro att värma den färdiga ersättningen, men i krisfall så äter ialllfall våran lilla ersättningen rumstempererad.Kan även lägga tetran i vattenbad i ett handfat om så skulle vara.Alla små äter ju inte den kall....
    Du hittar dom färdiga tetrapacken i hyllan där vällingen står och kostar ca 6.90 st.
    men jag tycker det är värt att ha några hemma ifall man skall ila iväg.

Angående vattnet du tycker är bökigt att koka upp för att sedan svalna av så har jag ett tips på hur vi gör hos oss:
    Jag kokar dagligen en gryta med vatten.Låter det svalna något,sedan häller jag upp vattnet i en tillbringare av hård plast, och när det blivit avsvalnat helt så ställer jag in tillbringaren i kylen med något slags lock över(jag har plast folie bara)
    Häller sedan upp önskat mål vatten direkt i flaskan och micrar det ca 30 sekunder så det blir ättemperatur.Häller i pulver i flaskan och skakar om.
    Klart att ätas av.jättesmidigt sätt tycker vi.
    Det kokta vattnet står sig ett dygn i kylen så det är bara att tömma i flaskan*L*

Lycka till!

• wozzgirl

Lite komiskt..
    Jag jobbar i kassan i en stor supermarket här i Helsingfors (ok, jag är mammaledig nu) .. så jag har lite koll på matprodukter o så.
    Jag har märkt att av den mjölkersättning som säljs så är närmare 85-90% i tetrapack. Det verkar vara tvärtom i sverige.. att pulverform säljer mer?
    Rätta mig om jag har fel.

• liselotte72

Wozzgirl!
    men vad säger du!!!!!!är det mer vanlig med tetra pack i Finland?
    Då bokar jag en resa till supermarket idag*asg*
    nu kom lathunden över mig*L*

Skämt å sido!!
    Vi har här i Sverige mest pulver ersättning.(hög procent)Kanon tycker jag att det finns små tetra pack så man kan ha med sig i väskan när man skall bort iallafall.

Det var kul att höra hur det var i Helsingfors med ersättningar.

• wozzgirl

Vi har även ½-liters tetrapack om man tröttnar på de små 200 ml´s burkarna. ;)

Visst är pulver liiiiite billigare, men ack så jobbigt. ;) Jag kör med tetrapack. :)

• LottaRos

Hemma kör vi alltid med pulver, det är ju inte särskilt jobbigt!

Men är vi borta har vi alltid med tetra! Då är den supersmidig! Pågarna dricker den rumstemperad om man inte får tag i en micro eller vattenbad!

Svar på tråden Ersättning på tetra?