• Pyff

Ska man inte ha snuttefilt eller nalle i sängen????

Har läst här på sidan att det är farligt att ha snuttefilt och/eller gossedjur i sängen hos bebis pga kvävningsrisken!!! Men annars läser man ju att det är bra att ha dessa grejor i sängen för att bebis ska känna sig trygg! Vilket gäller egentligen?

• Svar på tråden Ska man inte ha snuttefilt eller nalle i sängen????
  • Minni

Vi tog upp detta i min mammagrupp på BVC sköterskan sa att man kunde ha en liten snuttefilt som inte är så lång typ en liten fyrkantig tygbit finns ju flera sådana att köpa finns med nån nalle eller gosedjur i den lilla snutten.

• marina7712

Jag har aldrig haft vare sig det ena eller det andra till mina barn och jag förstår inte vitsen med det...

Snuttefilt eller nalle, varför skulle det vara nån trygghet i det hos en liten bebbe? Dom vet ju inte vad det är...

Trygghet som funkar är att "bädda" med något som du använt. Jag brukade ligga på deras örngott två nätter så det skulle lukta mig. Funkade fint!

För att svara mer på din fråga så är ju kvävningsrisken större med en massa saker i sängen. Har i o f s aldrig hört några direkta varningar...

• niiina

Håller helt med Marina i denna frågan.
    Snuttisar är bara nåt man prackar på barnet som man sen ofta får problem med att vänja av dem ifrån.

• Upptagen

hur gamla bebisar menar ni nu?

När de är spädbarn tror jag inte de har så stort utbyte av gosedjur, men lite äldre barn kan tycka det är väldigt mysigt med gosedjur, och det är väl inget fel med det?

• niiina

Om de själv väljer ut nånting de vill ha i sängen så är det ok, men många _föräldrar_ vill att barnen ska ha en massa prylar redan som nyfödda som de ska känna trygghet hos. Det tycker jag är fel. Trygghet är inget de får av en tygbit, det är bara trams enligt mig.

• Tiril

min dotter har en filt jag brukar ha runt henne för det mesta hela dagarna, den har hon o ligger på i sängen med, gosedjur har hon inte i sängen just nu utan dom är snyggt uppallade runt utmed sängkanten. sedan när hon blir äldre drar hon väl nån till sig antar jag men då har hon ju valt det själv.

• Goliat

Enligt barnläkare Berndt Beckerberg kan barn ha hjälp av ett mjukt föremål i sängen- en nalle eller snuttefilt eller vad barnet nu själv föredrar- vid insomnandet. Föremålet har funnits med vid insomnandet, det finns där om barnet vaknar till och känns därmed som en trygghet. Om barnet inte gjort det tidigare, är det dock sällan lönt att försöka införa några föremål efter ettårsåldern. Täcket eller kudden fungerar för dessa barn lika bra som lugnande föremål.

Det finns naturligtvis lika många teorier som författare beträffande barns sömn, trygghet, inlärning o s v. Jag tror att det är viktigt att man använder den "metod" som fungerar bäst för sin egen familj. Den metoden behöver ju nödvändigtvis inte vara lika effektiv för andra familjer- det är viktigt att ha det i åtanke att det ofta är lönlöst att jämföra med andra, då barn är egna individer och behöver hjälp på olika sätt.

• gurlie

Vår Frode gillar att ha filten eller täcket över halva ansiktet. Och när han har en mjuk filt eller ett gossedjur bredvid sig ligger han och klämmer och klappar på den/det. Därför har vi en antingen en extra liten filt i sängen eller en sån snuttefilt som minni beskriver med nalle.

Jag tror inte dette är nåt som vi prackat på Frode utan att han gillar mjuka saker helt enkelt. När katterna smyger förbi och råkar nudda hans hand, ler han ju oxå. Det är varmt och mjukt, vem gillar inte det?!

kram kram

• tinna

När Jakob var liten så somnade han enklast om vi rullade en filt och la runt hans huvud, alltså som en "ram" runt huvudet på kudden. Eftersom det funkade så bra så fortsatte vi med det och nu vill han alltid ha sin filt när han sover. Vi ser inget problem i det alls.

• Julius

Samma här som Tinna svarade. Vi började med det i bilstolen för att hålla lite stöd runt huvudet och visst tycker de om att ha det mer ombonat runt sig som i mammas mage istället för kalt och kallt i denna numera grymma värld.
    Mysfaktorn är garanterad! Har inget att göra med att de skulle söka trygghet för att de är otrygga hos oss som färldrar tycker vi.
    Mvh Biggan & Co

• Pyff

Han har sin filt som han både har vid amning på dagen och som han somnar i på kvällen, den lägger jag honom på när jag lägger över honom i sin säng.

• tinsen

Jag har bäddat min dotters säng precis som jag själv ville ha den när jag var liten. En stor hund (luddfri och barnsäker) för att sängen inte ska kännas så stor + en liten nalle att krama, som man kan ta med sig när man åker bort. Det är lättare för henne att somna borta med den. Givetvis har hon även lakan och kudde osv. :)

Svar på tråden Ska man inte ha snuttefilt eller nalle i sängen????