• pellen94

Matberedare eller mixer?

Hej!

Vår dotter är drygt 6 månader nu och har fått smakisar i över 2 månader. Hittilss har jag mest köpt färdig barnmat på burk, men nu vill jag börja egna puréer och behöver då införskaffa någon slags mixer. Jag har en liten en som passar bra till en-två lökar ungefär, men jag skulle vilja ha en som kan användas till storkok.
    Är det bäst att köpa en stavmixer då eller är det bättre att slå till på en matberedare direkt?
    Vad rekommenderar ni, var kan man hitta era favoriter och vad kostar dem?

Tack, tack!

• Svar på tråden Matberedare eller mixer?
  • pattisza

Om huvudsyftet är att ha den till barnmat så tycker jag att du skall köpa en stavmixer. Jag upplevde det inte som om storkoken blev så jättestora att man behöver en matberedare. Om ca 2 mån kan man ju introducera lite bitar i maten också och snart kan hon ju äta eran mat.

• pellen94

Okej, men jag har hört att det kan vara svårt att mixa kött med en stavmixer...? Jag är i och för sig lite sugen på en matberedare för övriga familjen då man t ex gör potatisgräatäng, men frågan är ju hur ofta man använder den...den är ju ganska skrymmande dessutom. Hmm...svårt!

• pattisza

Till potatisgratäng kan jag verkligen rekommendera en sån där.
    www.ipp.no/V_slicer_S.htm

Tar inte stor plats och är jättebra att skiva potatis lök tomat mm.

Man kokar ändå köttet ganska mjukt så det går bra att mixa med stavmixer. Skall du kunna köra köttet i en matberedare så får du göra ett vääldigt storkok för det går inte åt så mycket kött till en portion.

Men köp dig en V-slice, jag kan inte vara utan den i köket.

• Knirps

Jag har en sådan här:

www.braun.com/global/products/fooddrink/foodpreparation/kitchenmachines/multisystem.html

Den kostade i och för sig en hel del (över tusenlappen, kommer inte ihåg exakt), men den är värd det. Jag använder den i prinzip dagligen. Jag purerar inte bara, utan jag river också när jag lagar Lillans mat (innan jag ångkokar). Till oss själva gör vi såser, milkshakes (mixer ingår) och den kan knåda deg!

Jag kan varmt rekommendera den!

• TjorveniSkåne

Stavmixerns mixer kan man i regel diska i maskin, mycket enklare än att diska alla delarna i en matberedare.

• Stora

Vi har både och och de har olika fördelar. Matberedaren hade jag långt innan jag fick barn. jag använder den nästan dagligen. Skivar potatis till gratänger,strimlar vitklål,river morötter,river ost,hackar lök ,gör kakdeg mm mm den är jättebra. Och den är smidig att maskindiska.
    Jag har använt den till barnmat och det går jättebra. framförallt nu då jag gjort "8månadersmat" med bitar. Jag har kokat kött o mixat med sås och vill man ha potatis i bitar så är det jättesmidigt att skiva den däri först o sen koka den. Sen blandar man i potaitsskivorna i såsen så får man lagom bitar. Min är en gammal Philips med rivskiva grov o fin ,skivskiva och kniv.
    Mixerstav fick jag för något år sen och den är jättbra då jag gör mixade soppor tex potatis -purjosoppa samt till de första släta pureerna då man bara tex kokte några morötter, Det blev jättebra. Nu kan jag använda den att mixa vår mat till pure som idag då åt vi pasta o skinksås. Då tog jag undan lite till Edvin o mixade i mixerstavsbyttan. Det blir mindre disk och är smidigare.
    Så om du ska göra mycket barnmat och gärna lite med tuggmotsånd väl matberedare som har ett liv efter småbarnstiden...
    Vill du mixa lite och kanske snabbt mixa av er mat eller göra en snabb dessert väl mixerstaven.
    2dl bär o en banan mixar man snabbt med mixerstav till jäätegod bebisefterrätt.

• Stora

Det går för övergt bra att mixa även kokkött med stavmixer dela i "grytbitar" och mixa med vätska. jag har mixat kycklingfile mm. Sen kan man ju enklare o ofta billigare göra köttpure med köttfärs som man kokar.

Svar på tråden Matberedare eller mixer?