Vi har både och och de har olika fördelar. Matberedaren hade jag långt innan jag fick barn. jag använder den nästan dagligen. Skivar potatis till gratänger,strimlar vitklål,river morötter,river ost,hackar lök ,gör kakdeg mm mm den är jättebra. Och den är smidig att maskindiska.
Jag har använt den till barnmat och det går jättebra. framförallt nu då jag gjort "8månadersmat" med bitar. Jag har kokat kött o mixat med sås och vill man ha potatis i bitar så är det jättesmidigt att skiva den däri först o sen koka den. Sen blandar man i potaitsskivorna i såsen så får man lagom bitar. Min är en gammal Philips med rivskiva grov o fin ,skivskiva och kniv.
Mixerstav fick jag för något år sen och den är jättbra då jag gör mixade soppor tex potatis -purjosoppa samt till de första släta pureerna då man bara tex kokte några morötter, Det blev jättebra. Nu kan jag använda den att mixa vår mat till pure som idag då åt vi pasta o skinksås. Då tog jag undan lite till Edvin o mixade i mixerstavsbyttan. Det blir mindre disk och är smidigare.
Så om du ska göra mycket barnmat och gärna lite med tuggmotsånd väl matberedare som har ett liv efter småbarnstiden...
Vill du mixa lite och kanske snabbt mixa av er mat eller göra en snabb dessert väl mixerstaven.
2dl bär o en banan mixar man snabbt med mixerstav till jäätegod bebisefterrätt.