Förmånsbeskattning av personallån?
Har varit på jobbintervju. En löneförmån är att man får låna till lägre ränta. Visst är det så att det förmånsbeskattas? Någon som vet hur det räknas ut?
Har varit på jobbintervju. En löneförmån är att man får låna till lägre ränta. Visst är det så att det förmånsbeskattas? Någon som vet hur det räknas ut?
Räntefritt lån eller lån med låg ränta till en anställd är en förmån. För att förmånen ska beskattas krävs att förmånen har sin grund i ett anställningsförhållande och att kreditvillikoren den dag man ingick låneavtalet avvek från marknadsmässiga villkor - dvs. var förmånligare.
Ränteförmånen tas upp till beskattning i inkomst av tjänst. Värderingen av ränteförmånen beräknas (om det är svensk valuta) på grundval av skillnaden mellan statslåneräntan när lånet togs upp plus en procentenhet och den den avtalade räntesatsen. Se Inkomstskattelagen 61 kap 15-17 §§.
Man får givetvis göra avdrag för det beskattade beloppet som räntekostnad i inkomstslaget kapital, se Inkomstskattelagen 42 kap 11 §.
Tack för hjälpen!
Fick jobbet så nu återkommer jag med ett par till frågor.
Var kan jag hitta hur mycket SEB:s personalräntor ligger på?
Var hittar jag statslåneräntan?
Vad SEB:s personalrätor ligger på hittar du säkert när du väl börjar jobba. Kan inte tänka mig att det ligger på nätet... Jag jobbar på Nordea och jag hittar våra uppgifter på vårt Intranät.
Statslåneräntan är idag enligt Riksgäldskontoret 3,94% men genomsnittet 2007 är 3,88%.