• Skytten

Flyga i vecka 27-28?

Jag ska göra en flygresa på 1,5 timme med SAS i påsk. Jag kommer då att vara i vecka 27-28. Finns det några risker med att flyga så pass sent i graviditeten?
    Resan är tyvärr inte avbokningsbar....men man kanske kan få en läkare att skriva intyg på att man inte får flyga?
    Vill gärna resa men inte utsätta mitt barn för risker.

• Svar på tråden Flyga i vecka 27-28?
  • Upptagen

Jag tror att det är okej när det är så kort flygresa... men är inte helt säker...

• Mumintrollet

Kolla med sas om dom låter dig flyga. för en del tar inte med gravida kvinnor så att det inte händer något med dom, så kolla upp det så att du inte står där och ska åka iväg och så släpper dom inte iväg dig,
    och prata med en läkare så att du får reda på om det är ok att flyga

• Opeya

Vissa flygbolag kan kräva att du ska ha med dig ett intyg från din läkare att allt är bra och att du har en normal graviditet utan komplikationer, många flygbolag nekar helt och hållet efter 6:e månaden.

Men prata med först med flygbolaget om vad som gäller ifall du behöver något intyg från din läkare/BM.

Risker med att flyga kan vara att man lättare drabbas av blodpropp, man kan använda sk stödstrumpor för att minska den risken.

• Skytten

Tack för era svar!
    Jag börjar bli mer och mer övertygad om att inte åka. Man skulle ju aldrig förlåta sig själv om något hände.
    Jag trodde att det var okej att flyga fram till omkring vecka 30 men jag hade nog fel...
    Nu gäller det bara att få ett läkarintyg på att jag inte kan flyga.

• PreMama

skytten,
    så vitt jag förstår är det okej att flyga fram till v32 utan läkarintyg. risken som föreligger handlar inte om eventuell skada på barnet utan att förlossningen kan starta tidigare av trycket samt det där Opeya sa om blodpropp. jag tänker med gott samvete flyga när jag är i v 29.

• Fru Majsan

Jag förstår inte varför det skulle vara farligt att flyga? Det finns väl inget i en sådan resa som skulle kunna skada barnet, inte som jag kan komma på i alla fall (såvida inte planet störtar och man dör, förstås...) Själv skulle jag inte tveka, särskilt inte om jag mådde bra för övrigt.

Har dock hört att de flesta flygbolag inte vill flyga kvinnor efter vecka 36, men det är väl på grund av att de inte vill behöva ta på sig en roll som barnmorska Eller tvingas nödlanda under en långresa. Risken finns ju såklart alltid att en förlossning kan starta även tidigare, men det kan ju hända i alla möjliga sammanhang.

• liten

Jag flyger till Budapest i vecka 26. Min bm sa att det kan bli problem med försäkringarna om man reser med flyg om det är mindre än 2 månader innan förlossningen, om man kanske måste föda utomlands eller så. Det borde ju vara runt vecka 32. Men att det skulle vara farligt för bebisen har jag inte hört. Däremot ska man se till att röra lite extra på sig om man flyger långflygningar så att man håller igång blodcirkulationen.

• Smilie

det är dig det kan vara farligt för då du kan få blodpropp, men se till att röra på sig lite titt som tätt.
    SAS kan du flyga med 2 veckor innan beräknad förlossning om flygtiden understiger 4 timmar :)

• Skytten

Jag är nog så orolig eftersom jag hade en blödning i vecka 7. Dessutom har min livmoder redan nu i vecka 18 börjat "träna", vaknar nästan varje morgon med en hård boll till livmoder.
    Och sådana saker gör att vissa barnmorskor och läkare (enligt de artiklar jag läst) avråder från en sen flygresa.
    Vad tror ni om det?

Apropå tidiga sammandragningar - någon annan som har det/haft det?

• Addie

Skytten, -jag har skrivit i din gästbok!!!
    Flyg på du!

Svar på tråden Flyga i vecka 27-28?