• uniMog

Bästa sparformen till barnen?

Ni som kan något om sparande.. Vilken sparform skulle just ni välja?

"säkra kort":
    Sparkonto - "ingen" ränta men "garanterad" summa pengar och de låses inte
    Riksgäldsspar - låg men garanterad ränta, låses på X antal månader/år
    Låst sparkonto - som riksgäldsspar fast på banken
    bospar - låg ränta men förtur i bostadsköer

Fonder:
    räntefond - låg risk men också låg avkastning
    aktiefond - högre risk men också chans på hög avkastning, bäst utdelning historiskt
    blandfond - säger väl sig själv Blandning av ovanstående..

Eller något helt annat? Kanske en kombination?

• Svar på tråden Bästa sparformen till barnen?
  • Emma m Theodor

Jag har valt aktiefonder, åtminstone om vi talar om pengar som ska stå inne i kanske mer än 10 år. Det finns inget som kan mäta sig med aktiefonder i såfall. Särskilt inte om du har månatligt sparande. Då gynnas du ju även av en eventuell kursnedgång- eftersom du då köper på dig fler fondandelar- och förr eller senare går ju kursen upp.
    Sen finns det olika aktiefonder. Olika branchinriktingar, olika landinrktingar m.m.
    Ta en "svensk" aktiefond om det känns tryggare. Eller 75% Sverige och 25& Europa...
    Eller 75% aktiefond, och gardera med 25% räntefond om det känns tryggare
    Lycka till!

• Elut

Vi har valt att spara i en europeisk aktiefond till våra barn. Lite större risk men då vi sparar under så lång tid tror vi att det är det mest lönsamma.

Lycka till med valet!!

• Mamma till 1

Kan oxå rekomendera kapitalföärsäkring...då när man tar ut pengarna så är vinsten redan skattad.

• LoM

Jag kan rek föreningssparbankens SPAX!

//Linda

• Pyff

Vi sparar i VÅRA namn i Skandia Link till Kotten. Vi hade tänkt spara i hans namn men vi fick faktiskt rådet att istället sätta våra namn. Man vet ju faktiskt inte hur ens 18-åring hanterar pengar när den dagen kommer, han kanske drar till Ibiza i 3 månader och blåser allt på att festa eller nåt................hi hi hi. Skämt och sido tyckte jag det var väldigt vettigt faktiskt.

• Tabby

Vi sparar i en lågrisksfond (räntebärande papper) i babyns namn. Men hon blir 18 år så sätter vi det förmodligen i vårt namn så att hon sedan får dem när hon är mogen och skaffar egen lya och liv.

• Bamse04

Lånar lite tråden och ställer en fråga här om det är okej

Hur är det med skatt?Har ingen aning hur det funkar.
    Betalar man skatt på de pengar igen i slutet av året eller när man ska ta ut de.Hur beskattas spar konto någon som vet?

• saggitarius

sparkonton beskattas nog bara om man har massor av pengar där, så att det räknas som en förmögenhet, o då får man väl betala skatt efter det...
    Tror jag... det låter rimligt för mej...

• saggitarius

tror inte att gåvoskatten räknas iaf om man sätter in penarna på barnets eget konto lixom...

• kamartina

Som Pyff skrev - smart att sätta kontot/fonden i era namn. Träffade min faster nyligen och de hade sparat till sina barn. När min kusin då nyligen fyllde 18 fick hon tillgång till pengarna (ca 60 000) och brände upp dem på att resa och roa sig på bara några månader. Givetvis vill man inte tro det om sina barn och det hade inte dessa heller gjort men samtidigt kunde de inte göra något då pengarna var hennes.

Litet tips bara...

Svar på tråden Bästa sparformen till barnen?