• Bergtuvan

Allt om Playa Del Carmen, Mexico!!

Funderar på att åka till Mexico... berätta gärna negativa och positiva saker/upplevelser. Dyrt/billigt. Sevärdheter mm.

Har ni bilder som ni vill visa upp så är jag mer än intresserad!

• Svar på tråden Allt om Playa Del Carmen, Mexico!!
  • Bergtuvan

Ingen som varit där????

• Elli47

Jag har varit i Mexico (Cancun) i mitten på 90-talet. Jättetrevligt folk, fin natur, mycket amerikanske turister... Fina öar med kanonbra snorkling/dykning. Sevärdheter i form av Mayaruiner som är hur läckra som helst. Prisnivån då var väl rätt hyfsad, inte kanonbilligt men inte dyrt heller. Hur det är nu har jag ingen aning om!

• Jenny S

Vår bröllopsresa gick till PdC.

Som jag älskar det landet! *drömmer mig bort*

En underbar resa som jag gärna gör om igen, men tyvätt lär det dröja eftersom det blev ruskigt durt.

Sevärdeheter: Nästan allt!! Passa på att snorkla eller dyka. Ett fantastiskt vattenliv. Alla cenotes man snorklade i var underbara. Fulla med stalaktiter och stalagmiter.
    Dock skappade vi Cozumel. Överreklamerat och sönderturistat!
    Det finns en lagun i PdC som har bräckt vatten och det var något av det mest underbara jag har varit med om. Sköldpaddor och fiskar som inte var av denna värld. För att inte tala om korallerna. Sånt man bara ser på tv.

Alla mayaruiner är fantastiska. En historia som man inte kan få nog av finns i detta land.

Nu lyxade vi till det och hade all inclusive på vårt hotell. Dyrt, men vi räknade ut att vi tjänade in på det bara genom all dricka. Hrrrrm.....
    Men vad är godare än att ligga på standen och vips så kommer en urtrevlig kille fram och frågar vad man vill dricka. Tjaa...inhemsk öl är ju alltid gott! Inom loppet av 2 min så hade man en iskall öl vid sin sida.
    Behöver jag säga att det blev en del alkohol på de tre veckorna vi var där???

Sedan var där ett par restauranger som nästan blev lite av ett måste att besöka. Mysiga platser, trevliga männsikor, jättefin service och supergod mat!

Jag kan bara rekomendera PdC och samtidigt bli lite avundsjuk på alla som ska åka dit.
    Ett underbart resmål!

Why try to fit in when you were born to stand out?
  • Bergtuvan

tack, kul att läsa att ni gillade det så mycket!

Det bli nog en resa dit.... Verkar helt underbart. Många nämner att det är ganska dyrt, hur dyrt då? Dyrare än i Sverige??

• Bergtuvan

Jenny S. Du har inga bilder? När var ni där??

• Jenny S

Vi var där i december -04.

Jo, bilder har jag men den datorn är lite si så där för tillfället.....
    Ska se om jag kan fixa det!

Why try to fit in when you were born to stand out?
  • Thea Engla

Jag var i Mexico och reste runt, framförallt på Yukatan halvön. 2001 var det något dyrare att leva där som turist. En pizza kostade runt 100 kronor utan dricka. De lever mycket på amerikanska turister, vilka oftast bor all inclusive, åker på många utflykter men framförallt har pengar. Befolkningen vet att de kan ta betalt helt enkelt. Övriga mexico är riktigt riktigt billigt men inte den här delen.

Men, det är fantastiskt vackert där. Mayaruinerna och templena är enastående. Djungeln är underbar och snorkling och dykning är gudomlig. Jag som älskar att dyka sätter mexiso långt högre än dykning i Thailand tex.

• Bergtuvan

Vad kul att höra.. ska verkligen se til att spara ihop så mycket pengar som möjligt så man inte behöver känna att man måste snåla. Gud så skönt och kul det ska bli...men det är låååååångt kvar

Men den som väntar på något gott...

• Hemmyh

Jag var i Mexico för en månad sedan. Så fantastiskt underbart!!!! Vi bodde i Akumal som ligger ca 1h bilfärd från Playa del Carmen. Det stället passade oss utmärkt. Det var en lugn liten fiskeby och inte alls mycket turister. Vill man ha mer uteliv så rekomenderar jag Playa del Carmen, där fnns det mycket mer "liv". Vi bodde på ett hotell som heter Akumal beach resort, ett All inclusive. Vi tyckte det var toppen. Vårt hotell hade en JÄTTEstrand alldeles själva och det var vit och fin sand och turkost vatten Glad. Precis som på film!! Underbar snorkling precis från stranden. Vi såg både bläckfisk, muräna, stingrocka mm bara liten bit ut i vattnet från vår strand. Men längst in var det fin sandbotten och perfekt för bad!

Dykningen var oxå helt underbar! Fem min. ut med båt från stranden och sen dök vi ner i akvariet! Såg havssköldpaddor och MASSA andra roliga saker, helt fantastiskt! Vi dök oxå i en cenote, renaste vattnet som finns. Det tyckte jag dock var lite trånt och otäckt, men min man älskade det! Snorkla i cenoter var mer för mig Flört. Men det var otroligt roligt att ha dykt i cenoten!

Vi är inte så mycket för att åka runt och titta på olika stenbyggnader Fot i munnnen, men vi var i en park som heter Xcaret. En stor naturpark med massa djur och växter och lite stenbyggnader. Vi var mest där för att se på djuren. Jättefin park tycker jag. Fanns mycket snorkelmöjligheter där oxå.

En annan sak som ni måste göra när ni är där, är att bada med delfiner. En upplevelse jag aldrig kommer att glömma!! Helt otroligt det oxå!!!

Jag har lite bilder i mitt galleri, har inte fått in så många än...
    Fråga gärna om det är nått du undrar över, så får vi se om jag har nått svar . Men jag tycker absolut att du ska åka dit. Jag ska tillbaka nån gång när jag sparat ihop pengar igen!!!

• Bergtuvan

>Det såg jättehärligt ut. Vi är inte heller så värst intresserade av gamla byggnader osv men den där parken har jag hört mycket om och den kommer vi nog besöka.

iom att man är där två veckor så kan man ju ta sig till andra små orter vissa dagar om man inte vill vara i Playa Del Carmen hela tiden, går det bussar eller finns det bilar att hyra. Dyrt/billigt. Hur upplevde ni priserna, eftersom ni var där nyligen så är det ju rätt i tiden.

Svar på tråden Allt om Playa Del Carmen, Mexico!!