Allt om Playa Del Carmen, Mexico!!
Funderar på att åka till Mexico... berätta gärna negativa och positiva saker/upplevelser. Dyrt/billigt. Sevärdheter mm.
Har ni bilder som ni vill visa upp så är jag mer än intresserad!
Funderar på att åka till Mexico... berätta gärna negativa och positiva saker/upplevelser. Dyrt/billigt. Sevärdheter mm.
Har ni bilder som ni vill visa upp så är jag mer än intresserad!
Taxi är det absolut smidigaste sättet att ta sig fram. Finns överallt och är faktiskt väldigt billigt. De har fasta priser, så ska du till ett ställe i tex Playa del Carmen, så spelar det inte nån roll om det ligger i ena eller andra sidan av stan, kostar lika mycket vilket som. Vi åkte Taxi i ca 1h, och det kostade typ 200kr. Så taxi var väligt billigt. Annars så upplevde vi det inte billigare än i Sverige.
Vi var ju mest på hotellet och åt å så, eftersom vi hade All inclusive, men de gånger vi var ute och åt så kostade det 100kr/person ungefär. Sen beror det ju på var man äter någonstans, och var man handlar osv. I cancun finns det stora shopping-gallerier, och där var det inte billigt (vi var inte där, men hörde det av andra svenskar som var där). Men hittar man marknader osv. så kan man ju alltid pruta !
Nu är ju dollarn väldigt billig, så vi hade tur när vi åkte och växlade pengar, men det beror ju på det oxå. Vi hade både dollar och mexicanska peso. Det gick att handla för båda på alla ställen. Ibland lönade det sig att ha dollar, ibland peco. Man fick kolla lite vad det skulle kosta i de olika valörerna.
Att hyra bil kan jag inte rekomendera... De kör som galningar i Mexico!!! Det är en stor huvudväg som går genom hela halvön. Den är spikrak och tvåfilig väg. Det är 90 på den, men det finns ingen som kör under 130. Gör du omköring på utsidan eller insidan spelar ingen roll, bara du kommer förbi . Men det finns bilar att hyra, och gillar man att köra är kan man såklart göra det. Jag är väl lite för feg
Det går lokala bussar oxå, inget som vi provade (lite för bekväma och tog taxi). Bussarna är billigare än taxi. Det finns inga busshållsplatser, utan du får gå å ställa dig vid vägkanten, och kommer det en buss får du vinka. Den stannar om det finns platser kvar, annar kommer det snart en ny. Sen får du ropa när du vill av, så stannar den.
Det finns även en stor park till som heter Xel Ha. Den är mer inriktad på vatten och snorkling. Vi var inte där eftersom vi hade så fin snorkling vid vårt hotell, så då tyckte vi att det räkte. Men de som var där tyckte det var fint.
Ni måste besöka mayaruinerna i Tulum. Ligger helt fantastiskt vid havet. Cirka 1-1,5 timme med buss från PDC. Ta med badkläder för det finns en riktigt fin liten strand vid ruinerna. Vi var i Mexico City innan vi åkte till PDC och ja, priserna är betydligt mer tilltagna där, men dock billigare än Sverige. Beror naturligtvis också på vad man hade tänkt sig. PDC är ju inte dirket någon pitoresk stad längre, men betydligt charmigare än Cancun som mest består av höga hotellbyggnader.
Hej! Vi var i Playa på bröllopsresa i dec 2005. Vi hade en helt underbar semester och blev ruskigt bortskämda. Jag skulle åka tillbaka vilken dag som helst, vi tyckte det var en toppen. Vi var bl a ute och fiskade, djuphavsfiske. Jag hade skitkul men det var bara två av oss som kunde fiska när vi väl kom ut på havet för resten hängde över relingen (inklusive maken) Sen var vi ute och red i djungeln och vi badade även med hästarna i havet. Som tidigare sagts så är snorklingen fantastisk både på reven och i cenotes. Jag har cellskräck så jag hade lite problem vid ett tillfälle. Vattenståndet var högre än vanligt tack vare Wilmas tidigare framfart.
Det finns otroligt många olika utflykter att åka på så man behöver inte ligga på playan hela dagen, men jag måste säga att jag tyckte att havet var underbart så det är inga fel att slappa och bada heller.
Glömde ju det negativa, det var inte mycket. Men shoppingen i Playa var inte mycket att hurra för, samma saker i alla butiker i princip. Men då finns ju alltid Cancun att ta till. Det var ju dock bortsopat förra året då vi var där men det ska väl ha återhämtat sig nu. När vi var där så var det lite väl mycket amerikanska brats på schoolbrakes där men de håller väl mer till i Cancun annars.
Tack för all superbra info.... Resan är bokad
Kul! När ska ni åka, och vart blev det? Hotell??
Har bara skummat igenom så jag vet inte om du redan fått tipset att simma med delfiner,det måste ni bara göra ,är helt fantastiskt! Det är mitt bästa minne från Mexico även om allt annat är fantastiskt också,stränder ,mat osv.Det är ett optimalt semeterland :)
Jag har varit på två ställen och simmat med delfiner,ena resan i Xcaret (som är en väldigt sevärd park) och det var inte lika bra som i Puerto Aventuras där man fick göra mer tillsammans med delfinerna.
Shoppingen i Cancun är jättebra förresten.
Hur länge får man simma då? Är det fler samtidigt eller? Hur går det till?? Nyfiken! Det måste jag göra!!
Var i PdC när pappa fyllde 50, 2001. Det var en väldigt rolig resa och ni kommer att få väldigt trevligt!
Vi hade inte All Inclusive, och själv skulle jag aldrig någonsin välja det, men det är en smaksak antar jag.
Vi hyrde bil och pappa körde och upplevde att det gick bra, även om mexikanarna har en ganska fri inställning till sånt Vi var på den organiserade utflykten till Chichen Itza (får ABSOLUT inte missas!), men körde själva bl.a. till Tulum och en annan Mayastad, och även till Xel Ha. Xel Ha var ljuvligt, och rekommenderas. Jättefin snorkling i lagunen. Missa inte att ta det lilla tåget in mot land och simma ut mellan mangroveträden. En annan häftig grej var att bada i cenot, på hemvägen från Chichen Itza, det är en underjordisk sötvattenspool eller vad man ska säga. Dock vill jag varna lite för turistbuffén, det var det enda vi blev dåliga av på två veckor. Finns mycket mysiga restauranger i Playa, shopping är vi inte så intresserade av men köpe lite silver och en del hantverk.
I XelCa och Xcaret tog "programmet" ca timme men det var kanske bara 30 min. som ma nverkligne var i vattnet.Resten av tiden berättade delfinskötarna om delfinerna,man fick klappa dem osv.
Detta gjorde jag första gången jag var i Mexico och jag var helt uppfylld av hur häftigt det var ,att ha varit så nära och klappat på dem men det går inte att jämföra med hur det var i Puerto Aventuras.
Där tog det ca 2 timmar och vi var en liten grupp på 6 pers.Vi fick klappa och pussa delfinerna innan vi hoppade i vattnet oc hsedan fick vi "åka " efter de mgenom att hålla i fenorna på två stycken.Sedan "lyfte" delfinerna upp oss genom att sätta sina nosar under fötterna,såå häftigt.Vi simmade också runt och stänkte vatten på dem och de på oss.Hela programmet filmades och klipptes raskt ihop till en DVD som är rätt kul att ha nu.
Det var verkligen häftigt och trots att det var dyrt så kan jag verkligen rekommendera det.Ett minne för livet och jag kommer göra om det för tredje gången om jag får chansen.
Appropå All-inclusive är det självklar en smaksak men just i Playa är det otroligt prisvärt och de riktigt bra hotellen har en fantastisk service och lyx vad gäller mat och dryck på All-incl(speciellt hotellen i Playacar)Såå lyxigt att ligga på den privata stranden och bli serverade Pina Coladas och sedan kryssa i på vilken restaurang man vill äta kvällens middag ,ofta finns det 5- 6 olika att välja mellan med olika inriktningar. Det hindrar ju inte alls från att man äter i "stan " några kvällar, ...
Vi blev bara så fulla i skratt när vi hamnade på samma transferbuss om de som valt All Inclusive, när de gick igenom programmet och alla regler. Kändes mer som en lägerskola än en semester Men som sagt, smaksak!
playa del carmen ...hotel Rui the Tequilla aug 2001 är det bästa resmålet jag någonsin gjort.
Allt var perfekt som tandmaja skriver de hade tom en speciell glass maskin på stranden för hotellgästerna...bara att gå å ta. man fanns att äta 24 H på dygnet och alla shower och aktiviteter som fanns att göra.
Inte nog med det så är Mexiko ett intressant land, mycket mycket historia och många sevärdigheter.
Blir riktigt avis Bergtuva...vill verkligen åka dit igen !!