• Elisabet

18-månader och pratar inte alls

Hej
    Jag har en son på 18-månader drygt som fortfarande inte säger ett enda ord. Han säger möjligen mamma, men inte bara till mig utan allmänt när han vill ha något eller komma upp i famnen. Han verkar dock förstå och gör sig förstådd genom att peka och visa vad han vill ha. Förutom talet så tror jag att han är normal i utvecklingen för sin ålder. Är det flera här som har barn som är sena med talet och har ni några tips på hur man får i gång dem? På BVC sa de att vi skulle avvakta till 2 år och då kolla näramre om han fortfrande inte pratar.

• Svar på tråden 18-månader och pratar inte alls
  • Marlie87

Om det är någon tröst så började inte jag prata förens jag var närmare tre och då kom allt, det var precis som om jag gick och lagrade allt

• Malin med Tim

Min son säger inte mycket heller. Alla människor är pappa, mamma säger han inte. Sen kan han titta, klocka och där. Resten som kommer ur hans mun är rappakalja Han gråter, pekar och skriker mest för att göra sig förstådd... suck, lite jobbigt i längden. Men jag försvarar han med att han är en motorisk kille i staället. Han blir 18 månader 1 februari.

• Malin med Tim
    Marlie87 skrev 2007-01-14 13:36:07 följande:
    Om det är någon tröst så började inte jag prata förens jag var närmare tre och då kom allt, det var precis som om jag gick och lagrade allt
    3!!! Man vill ju gärna kunna kominucera tidigare så att man slipper alla utbrott
  • Marlie87

Malin med Tim:

Ingen som behövde få utbrott Jag har mitt egna teckenspråk som alla i min närhet förstod och jag var snäll som en ängel när jag var liten, satte mig aldrig på tvären och såna saker.. Bara nikade och såg lycklig ut

• annikaloppan
    Marlie87 skrev 2007-01-14 13:40:56 följande:
    Malin med Tim:Ingen som behövde få utbrott Jag har mitt egna teckenspråk som alla i min närhet förstod och jag var snäll som en ängel när jag var liten, satte mig aldrig på tvären och såna saker.. Bara nikade och såg lycklig ut
    Är du så än idag?
    ◊ William 05.10.15 ◊
  • Vilhelmina

Min yngste, 19 månader, säger inte heller något direkt. Dä Dä säger han om allt och pekar. Men vi förstår honom hjälpligt, ibland, genom att ställa frågor som han antingen nickar eller skakar på huvudet åt. Inte ens mamma hör till hans ordförråd.

Min dotter sa inte heller mycket innan hon fyllde två. Sen kom allt på en gång och jag kommer ihåg det som att hon då pratade rent från början (men det kan ju vara minnet som spelar ett spratt....)

Du ska se att orden kommer snart. Han gör säkert ljud ifrån sig för att öva.

• Den där Linn

Mina barn på snart 22 månader säger inte ett ord heller. Inte ens mamma.
    Min kompis som är logoped har iaf lugnat mej med att det än så länge inte ska vara nån fara och gav mej senast igår lite tips på hur man skulle träna talet.
    Tyvärr var vi på fest så jag kommer inte ihåg nåt av tipsen

Men ska fråga henne vid ett annat tillfälle...

Det är inte alltid jag har rätt, men jag har aldrig fel!
  • Marlie87

annikaloppan:

Haha neej, tog igen allt det där i tonåren.. Nu är jag nog någonstans mittimellan..

• AmandaPitkänen

samma här. När han var 18 mån så kunde han säga pappa och titta. På 18 mån kontrollen sa de att han skulle kunna minst 10 ord!! Men jag är inte orlig. Nu är han 20 mån och har redan lärt sig en del ord, som bil, Emil (han säger Memi ) och mamma. Allt kom på en vecka

Jag tror att barn som är lite "sena" på att prata bubblar på som attans sen när de väl lär sig. Då tar de igen allt

• finnnen84

hej min son är dock 16 månader men det ända han säger är pappa, åt allt, mamma säger han inte, iaf inte med nån betydelse.
    det är så jobbigt när dom säger att dom ska kunna 10 ord på 18 månaders kontroller, så om dom inte kan då???
    lika var det med 10 månaders kontrollen, då skulle dom kunna gå efter möbler, och krypa såklart, det kunde inte min kille, så vad skulle jag göra med honom då? och han kan inte gå än...för eller senare lär han sig väl??? eller vad tror ni???
    //marie

• finnnen84

hej min son är dock 16 månader men det ända han säger är pappa, åt allt, mamma säger han inte, iaf inte med nån betydelse.
    det är så jobbigt när dom säger att dom ska kunna 10 ord på 18 månaders kontroller, så om dom inte kan då???
    lika var det med 10 månaders kontrollen, då skulle dom kunna gå efter möbler, och krypa såklart, det kunde inte min kille, så vad skulle jag göra med honom då? och han kan inte gå än...för eller senare lär han sig väl??? eller vad tror ni???
    //marie

• Sarita

Jag är inte i din situation men jag vill ändå påpeka att det säkert är så att allt ni gör nu har betydelse för talet när det väl kommer - alltså att ni pratar MYCKET med honom (inte till utan med), ger respons och ger honom ord på det han kommunicerar utan ord, att ni leker med rim, ramsor, sånger, rörelselekar etc etc. Jag har iallafall märkt på min dotter som är snart 20 mån att hon pötsligt kan ord och - framför allt - sånger som vi aldrig ens märkt att hon lyssnar på. Hon lagrar det. Det gör säkert ditt barn också!! Och så poppar det upp en dag!

• humlan25

Tycker inte du ska oroa dej!
    Min son är 2 år och 4 månader, han pratar på sitt sätt. Jag förstår vad han säger och så men inte dom andra.
    Visst jag har fått små pikar om att han inte pratar som andra i hans ålder. Men som BVC säger, så länge jag förstår honom och han mej så är det ingen fara. Alla barn är olika.
    Han slutade med blöja när han var ca 22 månader så det jämnar väl ut sej

• mludvigs

Min systerson sa nästan inte ett enda ord innan han var runt 3,5. Då kom verkligen precis allt! Klockrena meningar, perfekt uttal osv. Visst sa han några ord innan det men som sagt - i stort sett inte. Nu är han 6 år och pratar lika bra som en vuxen.

• Justitia

Min son är 26 månader och talar i princip inte alls. Men vi är inte oroliga för det, han förstår precis ALLT, så det kommer när det kommer!

• petsod

Vår dotter på 18 mån säger bara ett fåtal omrd som typ mamma, pappa, borta osv. På BVC sa de att de brukade kunna ca 8-10 ord i denna ålder men jag är inte ett dugg orolig för hon är duktig på en massa andra saker och allt har sin tur.

• skotertjej

När sonen var ca 16 mån så sa han inte så många ord, bara det vanliga mamma, pappa lampa, katt mm
    Men bara några veckor efter 18 mån kollen så började han sätta ihop både 2 och 3 ord så det sa liksom bara pang nu fyller han snart 2 och pratar som bara den så det kan gå jättefort när de väl börjar så jag tror inta att man ska oroa sig i onödan.
    Prata mycket med barnet och läs mycket böcker och framförallt att fråga barnet saker så att det måste svara är jättebra.
    För om man inte behöver säga något så kan man ju lika gärna låta bli eller hur.

• höstsjö

Svärmor berättade att min man inte började prata förrän han var över 2½ år. Då kom allt på en gång, och sedan dess är det nog ingen som någonsin fått tyst på honom...

Svar på tråden 18-månader och pratar inte alls