• Tirra

ovanlig sjukdom.....

Hej hopp!!!
    Känner bara för att få skriva om min dotters "sjukdom" som är så himla sällsynt..
    Jag ska försöka göra detta inlägg så kort jag kan..
    Min dotter Alexandra föddes den 29 April 2006 på Sundsvalls BB och var helt och hållet frisk och förlossningen gick helt utan komplikationer..
    Var hemma i 4 1/2 underbara veckor med henne innan det hände..
    Och vad hände???
    Jo jag skulle åka och handla och när jag skulle lyfta ur henne ur bilstolen så slutade hon att andas och vart alldeles lila svart i ansiktet och ögonen vändes på henne..
    Jag tror aldrig jag skrikit så mycket och högt någon gång i mitt liv...
    Då kom kändis advokaten och brottaren Pelle Svensson framspringande och började med HLR och någon annan ringde SOS...
    Jag vet inte riktigt vad jag gjorde...
    Jag frågade folk på parkeringen hela tiden om hon var död, alla sa... VI VET INTE....
    Efter 16 min kom ambulansen.. Åh när dom kom så var hon också det, men med hjälp av elchocker så kom hon igång och intuberades och lades i respirator direkt på parkeringen.
    Hon åkte sedan i ilfart till IVA i Sundsvall.. Jag åkte efter i en annan ambulans..
    Min sambo och Alexandras pappa var på jobbet, han fick ett telefon samtal om att hans dotter slutat andas och är på väg till sjukhuset..
    Så vi möttes utanför och gick in till IVA.. Men vi fick inte gå in till henne utan sitta i ett anhörig rum i 6 timmar innan vi fick se våran lilla prinsessa..
    Åh där låg hon med slangar och dropp åh jag vet inte allt...
    Ingen visste vad som hänt eller varför hon slutat andas..
    Det ända läkarna sa var att det såg väldigt mörkt ut och att vi tar kvart för kvart..
    Dom trodde hon dog i plötsligspädbarnsdöd men att hon han bli återupplivad..
    Så i en vecka på Sundsvalls sjukhus utan att veta vad som var fel..
    Hon såg ju så frisk när hon låg där på Iva, det som inte fungerade var hennes egna andning.. Hon kunde inte andas någonting själv. Så efter en vecka flögs vi till Umeå med Alexandra.. Åh började undersökas.. Ja jag vet inte hur många undersökningar vi gjort men det är minst trettiotal tal... Det enda dom visste var att hon inte kunde andas själv och att hon vart slappare i sina muskler.. Den 11 Juli 2005 kom diagnosen..
    Hon hade drabbats av INFANTIL BOTULISM... Och vad är det då.. Jo en bakterie som hon på något sett fått i sig som slår ut all muskulatur.. Alexandra är 4:e spädbarnet på 40 år som fått detta… Ni vet Botox som man kan spruta in i pannan och i läpparna som gör att muskeln lägger sig och man blir slät i ansiktet…
    Det är det som Alexandra har fått fast i hela kroppen… Så det ända vi fortfarande vet är att hon kommer att bli bra men vi vet inte när..
    Så i 10 månader vårdades vi i Umeå och sen flögs vi ner till Karolinska Sjukhuset i sthlm för att göra en track operation på henne som underlättar både för henne och oss.. I 5 veckor var där nere och vart själv undervisade om hur vi ska kunna sköta henne hemma. Efter det så flögs vi äntligen till Sundvalls Sjukhus…Så i 12 månader har vi bott på sjukhus.. Planen är att vi ska kunna ta oss hem med assistenter eftersom hon behöver dygnet runt bevakning och eftersom hon fortfarande är förlamad… men i övrigt är hon hur go och glad som helst..
    Ibland undrar man hur man orkar, men vad har man för val… Det är bara att acceptera läget hur svårt det än är… Och människan är ju så anpassningsbar som tur är.. Åh det finns alltid någon som har det värre än vad man själv har… Vi hade ju turen att hon överlevde…

Kramar ifrån Therese mamma till lilla Alexandra!!!!

*LÄS GÄRNA MIN BLOGG SOM JAG FÖRSÖKER UPPDATERA SÅ GOTT DET GÅR*

• Svar på tråden ovanlig sjukdom.....
  • Pilla80

Ger er massor av styrkekramar.

• svartnos

Fy vad fruktansvärt! Skackar massor med styrkekramar till er allihopa!!

Jag älskar min lilla familj :)
  • Dundermamman

Oj,så fruktansvärt för er!
    Tur att Alexandra verka ha så gulliga föräldrar
    Av egen erfarenhet vet jag att man blir starkare av att något händer ens barn...
    Många styrkekramar till er och kämpa på

• Dima

Blev helt tagen av ert levnadsöde. Vi har varit en del på sjukhus i och med Matteos födsel och hjärtoperation och jag höll på att bli tokig under dessa få veckor. Jag är otroligt imponerad över att ni orkar kämpa på...men det är ju som du säger: man har ju inte något annat alternativ. Jag håller tummarna för att det allt utvecklas till det bättre för er!

• Oller

Hej!

Jag bara ryser av din hemska historia. Så fruktansvärt. Ett mirakel att hon överlevde och att "kändisadvokaten" ingrepp så fort och korrekt. Vad skönt att höra att doktorna säger att eran dotter kommer att bli bra igen. Skickar styrkekramar till er under den långa vägen tillbaka till det liv ni hade förrut med eran prinsessa. Hoppas det inte dröjer allt för länge innan ni är en vanligt fungerande familj igen.

Kram från Cathrine

• Oller

Hej igen!

Gick in på din sida för att titta på din fina tjej och såg då att hon är född 2005 och inte 2006 som det stod här. Då förstår jag ännu mera (eller då blir det ännu mera overkligt att förstå) hur mycket tid ni fått tillbringa på sjukhus. Herre gud vad får man styrkan ifrån som sagt? ni gör ett fantastiskt jobb och jag beundrar er jättemycket. KRAM från Cathrine

• Fröken T

Massor av kramar med styrka till er.

• Tirra

Tack för alla fina hälsningar!!!!!!!!!! Det värmer i hjärtat!!!!!!!!!!! Jag skrev lite fel här ovan, hon är född 2005!!!!!!!!!! //Kraaaam!!!!!

• Oller

Tirra nu är jag här igen!

ps; Jag berättade för min man om dig och ditt barn, för jag blev så tagen/berörd. Han tyckte sig känna igen berättelsen och sa att han trodde det varit på Tv när Pelle Svensson räddade en baby (din dotter). Stämmer det?. Spelar ingen roll egentligen. Bara en parantes.// Cathrine

Svar på tråden ovanlig sjukdom.....