• Alexandra85

Orb eller damm?

Har många gånger sett bilder här på FL där folk lyckats få med orber.
    Trodde aldrig jag själv skulle lyckas men är det orber eller är det damm?

Bilderna är tagna med olika kameror och kan vi ha haft sån otur att det är damkorn som fastnat på bild eller är det en orb?
    Min personliga åsikt är att det är en orb på båda korten.
    Vad tror ni??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-14 17:28:35:
    Kan tillägga att bilderna finns i mitt fotoalbum här på fl!

• Svar på tråden Orb eller damm?
  • ReRant

Metal84 skrev "Och damm kan inte synas som stora klot"

Visst kan dom det. Kolla länken calle555 postade.

• Alexandra85

tack för svaren! Har bestämt mig för att det är en orb
    Hahaha

• Mikkel räv

ReRant - "Bubbelformade andar" - varför vill de vara bubblor?!?
    Om jag vore ett spöke skulle jag ha kedjor och drypa blooood... Inte göra bubblor på folks dopfoton. Jag menar liiite kul måste väl en ande ändå få ha...

Skämt åsido, nu vet jag vad en orb antas vara, och tror fortfarande på damm eller reflexer. Så det så...

• Alexandra85

Mikkel räv, Hade ju varit helgrymt och ha ett foto med ett spöke med kedjor haha.
    Däremot hade ingen trott på en

• Johan

Klart det får vara en orb om du vill att det ska vara en orb Alexandra85, det finns ingen i hela världen som kan bevisa motsatsen

Om du var en ande som var på ditt barnbarn dop, hur skulle DU visa dig? Knappast med kedjor va!? Om du inte var en Rock-mormor kanske. Orb-formen är nog bara ett resultat av minsta motståndets lag, precis som vattendroppar i viktlös miljö.

/Johan - Tränande medium
  • Mikkel räv

Johan - "Om du var en ande som var på ditt barnbarn dop, hur skulle DU visa dig? Knappast med kedjor va!? Om du inte var en Rock-mormor kanske." - Då skulle jag ha hatt och dräkt och väska som matchade skorna. Bubblor känns bara SÅÅ 80-tal...

"Orb-formen är nog bara ett resultat av minsta motståndets lag, precis som vattendroppar i viktlös miljö." - Så andar följer naturlagarna alltså? De är bundna av materia och motstånd?

• Johan

Mikkel räv:
    När de materialiserar sig i form av orber så är de ju i den här världen och följer nog samma naturlagar som vi utgår jag ifrån.

• Alexandra85

ReRant: Visst kan det vara damm men varför finns det inte på några andra bilder???
    Bara i kyrkan och på ett kort med min mamma och mormor + sonen.
    Har tagit massor med kort med just den digitalkameran och inte sett ett enda dammkorn/orb... vad man nu vill kalla det =)
    Bara det tycker jag är intressant.
    Jaja diskussionen får väl fortsätta. Alla har rätt till sina teorier =)

Tänkte på det, om det är damm, varför bara ett dammkorn eller va man nu ska kalla det, brukar det inte vara flera då???

• tingeli84

Det är utan tvekan damm... Tycker jag..

• Längtan87

Jag är också rätt säker på att det är damm. Jag har själv ett kort på mig när jag var liten, och där har jag en stor vit fläck över munnen(alltså som på bilderna), och jag tror knappast att det var någon energi som var precis framför min mun, det var snarare damm som reflekterades av blixten på kameran!

• Längtan87

Vill bara tillägga att jag tror helt och fullt på det övernaturliga, jag tror bara inte att det var orber på era bilder!

• Alexandra85

Längtan87 Intressant måste jag säga =)
    Det som gör att jag tror det är orber är att det inte finns på några andra bilder... Bara från dopet. =)
    Men dom kanske inte är så noga med städning i kyrkan =)
    Lite trött så du får ursäkta om det låter lite svamligt haha

• ailin66

Det ar inte sa konstigt om det blir damm-orber i en kyrka. Som du sager sa dammsuger de nog inte sarskilt noggrant. Damm och smapartiklar fran textilier (klader, mattor etc) rors valdigt latt upp nar folk ror sig.

• Esterella

Kolla i mitt galleri, jag har fotat i stallet och det är proppfullt med dammbollar, men det är inga orber det är damm.
    Orber är väl mer ljusfenomen som kan vara lite svåra att se men dom behöver inte alls vara runda utan kan vara i vilken form som helst.

Det bästa sättet att glömma dina problem är att gå i för trånga skor
  • Mikkel räv

Fanns begreppet orber innan det fanns kameror?
    Varför fastnar orber på film, men syns inte för blotta ögat?
    Om orber fungerar enligt våra naturlagar (som Johan skrev)varför kan vi inte se dem annat än genom kameran?

Svar på tråden Orb eller damm?