Inlägg från: Ciccin3 |Visa alla inlägg
  • Ciccin3

Avskaffa systembolaget?

Ja!
    Bort med spritmonopolet, helst igår men idag går också bra.

Lit de parade
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-14 18:38:32:
    Och nej, jag vill inte avskaffa spriten.
    Jag vill köpa den på Ica.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Avskaffa systembolaget?
  • Ciccin3

Ni får ju gärna uttrycka er i tråden också.

Lit de parade
  • Ciccin3

Där kom en, och instämmer.

Lit de parade
  • Ciccin3
    Kakan83 skrev 2007-01-14 18:34:10 följande:
    Ni som tycker att det ska bort, var tycker ni spriten ska säljas? Eller ska det inte finnas sprit i Sverige alls?Jag tycker behåll det. Tycker inte att man ska ha in det i mataffärer osv. Där blir det ännu mer lätttillgängligt.
    Jag vill ha det där jag köper min mat, där jag tankar min bil osv. Som resten av värdeln.

Spec-butiker där människor med ett brinnande intresse för whisky, vin eller tex cognac kan få importera och sälja det dom kan bäst.
    Lit de parade
  • Ciccin3
    Kakan83 skrev 2007-01-14 18:38:53 följande:
    Ciccin3Varför vill du ha det så lättillgängligt? Är det jobbigt att gå in på systemet? Jag tror att om man har det så lättillgängligt, så är faran att det missbrukas ännu mer än vad det gör idag. (Nu menar jag inte att du skulle börja missbruka alkohol )
    Jobbigt? Nej, inte för min del som har bil.
    Men det kan bli jobbigt att försöka bryta sig in på Bolaget tre minuter över tre en lördag.
    I Sverige måste vi planera för sånt. Annars blir vi utan. Helt sjukt.
    Svenska ungdomar super mer än många andra ungdomar i världen, trots vårat förträffliga monopol, märkligt?

Att Storebror Staten bestämmer var, när och hur jag köper mitt vin anser jag är mer än fel.
    Att vi inte får chansen att säga något om saken är ännu mer fel.
    Att monopol är olagligt i Sverige är tydligen något som inte gäller regeringen?
    Lit de parade
  • Ciccin3
    KarJac skrev 2007-01-14 18:41:13 följande:
    Jag gillar Systembolaget eftersom där finns utbildad personal som kan hjälpa mig med vilket vin/vilken öl jag ska ha till vilken mat osv. Sortimentet vi har på vårat Systembolag är otroligt bra. Det skulle inte vara möjligt i en ICA affär eller på Statoil. Så behåll Systembolaget!!! Din smurf på Fl
    Varför skulle det vara omöjligt?
    Klart det inte är.
    Man får ha avdelningar även på Ica.
    Lit de parade
  • Ciccin3

Vuxna människor måste få ta ansvar över sina egna liv, vuxna människor måste få göra val. Utan en regering som lindar in befolkningen i bomull och intalar dem att de inte klarar av att köpa sprit som alla andra. Löjligt.

Lit de parade
  • Ciccin3
    KarJac skrev 2007-01-14 18:49:57 följande:
    Ciccin3 skrev 2007-01-14 18:44:39 följande: KarJac skrev 2007-01-14 18:41:13 följande: Jag gillar Systembolaget eftersom där finns utbildad personal som kan hjälpa mig med vilket vin/vilken öl jag ska ha till vilken mat osv. Sortimentet vi har på vårat Systembolag är otroligt bra. Det skulle inte vara möjligt i en ICA affär eller på Statoil. Så behåll Systembolaget!!! Din smurf på FlVarför skulle det vara omöjligt?Klart det inte är.Man får ha avdelningar även på Ica. Lit de paradeSka alla ICA butiker bygga ut eller ta bort saker ur sitt sortiment bara för att få plats med en stor avdelning med alkohol? Det är långt ifrån alla butiker som kommer att ha möjlighet till det. Så då kommer det finnas en liten avdelning med kanske ett vin av varje druva och de klassiska ölen. Trist när man vill prova nya smaker! Lättillgängligheten speglar bara samhället i stort; vi ska ha vad vi vill när vi vill. Är det bara jag som tycker det är ganska trevligt att gå på systemet? Varför inte köpa på sig några goda flaskor så att man inte behöver ha fem-över-tre-på-lördag-paniken? Din smurf på Fl
    Nej, men de butiker som vill. Och har man sinne för affärer lär man inte tänka på saken två gånger.

Utbudet skulle inte bli detsamma, nej. Men vill man då testa ett nytt vin, eller ett ovanligt så får man väl ta sig till en vinbutik. Så som vi får göra idag.
    Nöjer man sig dock med vinet, spriten, ölet som finns på Ica så kan man handla där.
    Lit de parade
  • Ciccin3
    Moonis skrev 2007-01-14 18:51:43 följande:
    Nej! Det ska absolut vara kvar. Man kan hålla bättre koll på att det inte säljs till minderåriga än en mataffär skulle kunna göra. Sen är det nog lättare att snatta inne i vanlig affär än systembolaget.Så för våra barns skull ska det absolut vara kvar för att göra det svårare att få tag på.
    Systembolaget verkar inte vara lösningen på problemet eftersom våra ungar super mer än många andra ungdomar i världen som har spriten överallt.
    Lit de parade
  • Ciccin3
    IlsaBlackWidow skrev 2007-01-14 19:46:58 följande:
    Är det svårt att planera lite eller är det många som impulspimplar på söndagar?
    Det handlar inte om att det är planerandet som gör mig irriterad.
    Det är att jag inte är betrodd att klara av att köpa en flska vin en söndag, eller en lördag efter klockan 15.
    Idioti.
    Lit de parade
Svar på tråden Avskaffa systembolaget?