Inlägg från: Moonis |Visa alla inlägg
  • Moonis

Avskaffa systembolaget?

Nej! Det ska absolut vara kvar. Man kan hålla bättre koll på att det inte säljs till minderåriga än en mataffär skulle kunna göra. Sen är det nog lättare att snatta inne i vanlig affär än systembolaget.
    Så för våra barns skull ska det absolut vara kvar för att göra det svårare att få tag på.

• Moonis

Ciccin3: Det är inte systembolaget som är felet utan alla som köper ut till minderåriga o även dom som säljer HB till minderåriga.
    Tror problemet skulle bli ännu större om man desutom släpper det fritt.

• Moonis

Kan ge exempel på att systembolaget faktiskt är effektiva när det kommer till det.
    Min bror kan köpa ut på systemet medans hans tjej bara är 19 år. Dom skulle köpa cider o pratade om vilka dom skulle ha. När dom skulle betala så fick dom inte köpa just för att hon inte va gammal nog, även om min bror va det.

• Moonis

Kanske ska tillägga att jag tror inte en vanlig mataffär skulle tänka på att fråga henne om id oxå. Jag tror inte alla mataffärer har samma resurser för att hålla koll på sånt.

• Moonis

Kanelflicka: Det handlar inte om att misstro dig som vuxen person utan att skydda alla våra barn o ungdomar så gott det går.
    Skulle man släppa till affärerna så skulle det bli väldigt lätt för minderåriga att få tag på.

Ciccin3 skrev 2007-01-15 01:11:19 följande:
    Jag förstår inte varför vissa vill släppa en del till affärerna.De som är alkoholister super väl lika bra, och billigare på vin som på cognac.Och det är knappast rom ungdomarna är ute efter, en pava vin skulle göra deras fredag.Argumentet håller inte för mig. Lit de parade
    Jag kan tala om att som ungdom dricker man det man får tag på helt enkelt. Får dom bara tag på vin så lär det bli det dom dricker. Kommer ihåg själv hur det va.
    Inte för att jag söp för mycket som ung men ofta så klämde man ner det man hade.
  • Moonis

SkåneP: Jo tack. Att ungdommar åker över o köper vin mm i Danmark är inget nytt. Men hur bra är det igentligen?
    Vi va på klassresa i Danmark o vi köpte ut för att dricka tillsammans på ett torg nära vattnet. Som förälder nu skulle jag inte vilja att min son gjorde det för man vet aldrig vad som kan hända.

• Moonis

SkåneP: Spritmonopolet gör det lite svårare i alla fall. Ungdomar kan som sagt åka till Danmark för att köpa men även det är ju lite mer jobb. Men nu vill ni att vi ska ha det likadant, lika lättåtkommligt som Danmark vilket jag tycker är vansinnigt.

Ännu mer tokigt är att ni kan "offra" våra ungdomar bara för ni ska få det lite lättare att köpa öl o vin. Är det verkligen så svårt att offra sig att gå till systemet med vetskapen att vi i alla fall försöker skydda våra barn från det så gott det går?!

• Moonis

Kanelflicka: Ja just det! O hur mycket tobak kan inte ungdomar köpa ut då?
    Jag tror inte alla affärer kommer kunna hålla koll på det sättet som krävs helt enkelt vilket våran Danmarks resa är bra exempel för. Kanske ska tillägga att vi va 17 år då.

• Moonis

Kanelflicka: Inte dumma men vi har en annan kultur här. Många danskar klagar över antalet svenska ungdomar som åker över till dom o super.
    Vet inte om vi uppfostrar dom på annat sätt eller vad det är men uppenbarligen kan dom inte hantera det.

• Moonis

Folk kommer ju köpa ändå eftersom det inte kommer finnas annat så affärerna kommer ju få sålt dom kassa vinerna. Varför köpa in andra dyrare viner då?!
    Sen kommer dom inte ta in något dom riskerar att inte sälja mycket av, därav det dåliga utbudet.

Känns som att man vill ta bort all makt från staten till vilket pris som helst.

• Moonis

Kanelflicka: Ja, för oftast är det dom kläderna som är lite billigare så många har inget annat val än att köpa det ändå.
    Likadant kommer det bli men vinerna.

• Moonis
    Nikegumman skrev 2007-01-15 12:37:49 följande:
    Men varför måste just svenska ungdomar "skyddas" ???? Om de nu super mer än andra ungdomar så tror jag att det i grund och botten beror på att vi från allra första början i livet får lära oss att alkohol är så fult och det ska hysch-hyschas om det. . . det blir så spännande och eftertraktat därför tror jag. . . hur kommer det sig att ungdomarna i italien o Frankrike tex har ett sunt förhållande till "sprit" ? De får smaka vin till maten i ganska unga år och har inte problem som vi har. . . för dom är det ngt naturligt. . i Italien tex är det en stor skam att vara full!!!
    Det kan jag hålla med om o därför kommer mina barn få smaka hemma från början o på så sätt avdramatisera hela suphysterin.
    Vi syskon fick nämligen smaka hemma o ingen av oss har druckigt väldigt mycket eller ofta. Men jag vet att många inte tycker detta är en bra "metod" för att lära sina barn bra alkoholvanor från början så nu är det som det är.
    Man måste ju anpassa efter hur det ser ut här o inte hur det ser ut i andra länder pga. kultur skillnad. Även skillnad på hur vi uppfostrar våra barn.
  • Moonis

Ciccin3: Nu blev jag lite förvirrad, vet inte vilken del du håller med mig om Om du nu ens höll med migFundersam  Får gärna förklara i alla fall

• Moonis

Ciccin3: Det är jag fullt medveten om att flertalet inte håller med men så är min erfarenhet i alla fall. Vi lärde oss våran gräns helt enkelt tryggt hemma med våra förälders sällskap så vi kände aldrig behovet av att smyga ut för att supa loss.

• Moonis

Ciccin3: Ja, då förstår jag. Då delar vi ju samma synsätt där i alla fall. Men det är just därför jag inte vill flytta något alls från bolagen

• Moonis
    Åke Vilse skrev 2007-01-15 13:38:30 följande:
    Moonis och ciccin3:Vem har beställt forkarrapporten? Kanske ren skrämselpropaganda!?!Bland alla som jag känner så har de som vuxit upp i ett hem med en mjuk inställning till akohol och som fått smaka hemma varit de som klarat av drickandet bäst i ungdomen och även senare i livet.De som inte fick smaka och där det var tabu var de som söp mest och värst och svinade mest...
    En sak vi är övverens om, är riktigt inpad
  • Moonis

Ciccin3: Jag tycker du har fått bra starka argument till varför det ska vara kvar.

• Moonis

Ciccin3: Du känns allmänt paronoid i sissta inlägget. Jag ser inte det som storebrorsfasoner, ett sätt att idiotförklara utan ett sätt att skydde en del av vår befolkning som tex. våra barn.
    Även om du klarar att hålla ditt drickande på en sund nivå så gör inte alla det.

Alla länder har ett gäng (eller en) som styr vissa saker i länderna. Hur skulle det annars se ut tror du? Om vi människor nu alltid hade gjort så bra val så skulle det inte finnas krig, mord, misshandel o allt annat människor kan få för sig.
    Man va tvungen att styra upp o sätta gränser för människan klarar inte av den sortens frihet du pratar om. Trist men sant.
    Anarki, självbestämmande o total frihet funkar till en viss del men långt ifrån hela vägen.

Kan berätta oxå att min pappa varit i Kroatsien o där drack dom mycket. Vi pratar då om stora dricksglas. Vi har en helt annan kultur o inställning till alkohol så vi hade nog klassat dom som alkolister.

• Moonis

EL MILAGRO: Men nu är det ju så att vi lever o är på ett visst sätt o då får man anpassa efter det. Vi kan inte anpassa oss eller bli som några andra o vill vi verkligen det?
    Vi har våran kultur o vårat sätt att se saker. Tänk vad tråkigt det vore om alla va likadana.

Svar på tråden Avskaffa systembolaget?