• syd

Avskaffa systembolaget?

Oherregud dessa människor som tror att konkuranc är lösningen på alla problem....
    Bor i Skåne... och ser vad det är som finns på "Ica" i damnark inte direkt ngn högre kvalitet jämfört med bolaget
    Varken när det gäller vin eller spritsorter!
    När det gäller kvalitet så är priserna HÖGA det är så illa att tex Millers Öl är dyrare i Danmark i Dkr OM man ens hittar än vad det är i Skr på bolaget en single malt .. visst kanske ngt billigare MEN inte på "ica" då blir det spiritus butiken
    Samma sak med många länder Ex 16Årig Oban i Skotland kostade då omräknat 375:- och bolaget 425:-

• syd

kanelflickan.. om det nu skulle råka vara så att man får oväntat besök en söndag.. finns det alternativ
    #1 Ha vin hemma!
    #2 Behövs vinet?
    Ja naturligtvis behövs vinet till coq au vin men det finns fler maträtter än så...

#1 faller ev på att man inte klarar av att ha vin liggande utan att göra slut på det och då kommer Alt#2 in som en räddare
    Gevalia lär enligt egen utsago vara som gjort för den situationen

• syd

märker att det inte är lönt att fortsätta efter dessa svaren

"Att sortimentet blir sämre? Nej, utan monopol kan man göra spec-butiker med fantastiska sortiment."
    JA det KAN mna men det finns väldigt FÅ sådana utomlands varför skulle de funka här då

"Att butikerna inte kollar leg? Jo, man kan ha avdelningar i butiken där man köper alkohol, då blir kollen som på bolaget."
    JA det kan man ha.. helt säkert MED prisökningar lägg ner ett bolag och fördela den försäljningen på 5-15 butiker vilken personal skulle??

"Att alkoholisterna super mer? Nej, alkoholister, narkomaner osv, finner det dom söker oavsett."
    JA det är sant men locka ngn som är beroende av nikotin/socker/narkotika eller alkohol och du kommer att få fler med beroende problem

"Att ungdomar super mer? Nej, däremot så super Svenska ungdomar mer än många andra ungdomar i världen, problemet ligger alltså inte där."
    NEJ Svenska ungdomar super inte mer än i andra länder tvärtom!

"Att vuxna super mer? Vuxna människor är vuxna människor, vuxna människor måste ta ansvar över sina egna liv, ÄVEN i landet lagom där vi är vana att alltid bli omhändertagna.
    Och dessutom får vi ju inte chansen att bevisa motsatsen, då är det lätt att sitta och säga hur det skulle bli."
    Jag behöver inte testa amfetamin eller att stånga ett Lok för att veta att det inte är så slugt, det är erfarenhet
    vuxna människor dödar varandra det gör inte barn kanske vi skulle överlåta till barnen att bedöma om föräldrarna ska få dricka ngtmed alkohol i ,,,,

• syd

ciccin

googla själv.. jag vet inte i vilken värld du lever i men det är inte den världen jag mött på mina resor och de har inte varit speciellt många till chartermål...det räcker att jag tar tåget en timme bort för att se Danska kiddz vara värre än Svenska ungdomar

valfrihet är tydligen ditt ledord det fungerar lika bra som marxsismen på pappret men sen faller det men vill du ta kostnaden för ett experiment "eller det är bara för att" som du argumenterar för valfriheten?

• syd

Ciccin..
    Jag upplever dig som väldigt egotrippad som person och då förstår jag ditt
    "Och ja, den fria viljan är viktigast."
    Inse att det finns andra viljor än DIN!
    Anser du att det är
    "vara marionettdocka" Och "storebrors-fasoner" så får du faktiskt tycka det med majoriteten anser nog att du har fel

• syd

ciccin så visa "fakta" då om att våra ungdomar super mest och att vi skulle klara osss så mycket bättre utan bolaget och all annan fakta du kan hitta för att visa att valfriheten är så mycket bätte... du tänker inte riktigt som vad jag gör som har sett alla de nackdelar som "fri sprit och bredare trottoarer" för med sig men inte hittat EN enda fördel med det

• syd

"Systembolaget verkar inte vara lösningen på problemet eftersom våra ungar super mer än många andra ungdomar i världen som har spriten överallt."

vem sa detta?

Svar på tråden Avskaffa systembolaget?