• Betty80

För många katter !!

vihar 4 katter i en 3a på 85 kvadrat och känner att jag blir galen på dem

tror inte de har tillräckligt med plats att röra sig på

nu är det inte så att jag skaffat mig 4 katter och sen inte vill ha dem längre

problemet har varit att 3 av de 4 vi har är hitte katter

den ena hittade min sambo långt ute i ödemarken helt ensam när hon var liten bebis

den andra var inlåst i ett garage där ägaren kom EN gång i veckan och gav den mat så vi fick den

och den tredje fick vi när hon var 3 veckor för hon hade blivit föräldralös och ägarna tänkte SKJUTA henne !!

problemet är nu att jag känner att det blir för mycket en av katterna går och bajsar och kissar utanför lådan och det är ju inte så trevligt
    sen fick min dotter en sänghimmel
    i julklapp men den är där redan stora revor i för att katterna hängt där

och nu har de börjat med att ta napparna till nappflaskorna till och med när napparna är diskade och står i diskstället så nu har barnen bara en napp var till flaskorna

håller på att bli galen på katterna och vet att jag inte kan ha kvar allihop men vad f..n ska man göra ?

finns ju ingen som vill ha vuxna katter sen vill man ju veta att de får det bra och att avliva friska djur känns VÄLDIGT fel

vad ska jag göra ????????

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-14 21:36:07:
    måste bara tilläga att jag älskar mina djur även om de driver mig till vansinne ibland
    men det funkar inte som det gör nu och tror de är för trångt för dem

• Svar på tråden För många katter !!
  • Cizzi81

Finns ju alltid katthem, om du inte hittar någon annan lösning...

• Rigor

Jodå, det finns folk som vill ha begagnade katter!
    Jag, tex! Tror att det kan vara bra att ta en "gammal" katt när man har småbarn. En katt som redan är van vid barn, är rumsren, lite cool och mysig. Inte en kattunge som man måste uppfostra och bli påhoppad av trettifem gånger om dan tills den vuxit på sig och inte tokbusar så våldsamt! Nog för att kattungar är charmiga, men som sagt, du kan nog hitta nån som vill ta hand om en eller ett par av dina kissar!

• Rapunzella

Ang lådan så prova att ha flera lådor utplacerade och töm dem så ofta du kan. Att katten går utanför lådan tyder på att h*n inte trivs med något - är kanske lådan smutsig? Är katten kastrerad? Kan även vara ett tecken på sjukdom, kolla i så fall med en veterinär.

4 katter klarar sig bra i en trea om de har stimulering. Se till att ha leksaker och bygg på höjden. Katter älskar att klättra, så en trädstam i en hörna av rummet och kanske lite hyllore lagom placerade under taket (kanske på lite olika höjder) kan göra underverk.

Om du verkligen behöver omplacera dem så pröva med att annonsera på Blocket, men skänk absolut inte bort dem och var oerhört noga med vart katterna tar vägen. Leverera dem gärna själv till det nya hemmet så att du ser vad det är för ett ställe. Tänk på att katter har använts för kamphundar att träna på, så var NOGA med var du omplacerar dem!

• Rigor

Hampelina:

" Tänk på att katter har använts för kamphundar att träna på, så var NOGA med var du omplacerar dem! "

Det var det absolut värsta jag har hört om katter! Fy vad hemskt!
    Hade hört att vissa köper kattungar som orm-mat, men att det kanske mest var en skröna, men detta, att träna kamphundar, är ju helt vidrigt!

• Skärgårdsfru

Vad vill du göra då?

Se till så att ni kan leva med dom? Eller omplacera dom? Inget av alternativen är omöjligt.

Omplacering kan du helt säkert lyckas med. Antingen själv eller via katthem. Det finns många specifikt kattrelaterade sidor som har annonstorg men även andra såsom blocket osv. Om du vill så kan du få en länklista av mig.

Angående att leva med dom. Först måste ni förstås reda ut detta med varför dom inte går på lådan och lösa det. Sen måste ni på en gång börja uppfostra katterna. Katter behöver precis som barn en konsekvent uppfostran om vad som är tillåtet och vad som inte är tillåtet att göra. Här kan jag ge dig en del tips om du vill.

Men först ska du nog fundera på om det är så att du vill behålla dom och satsa på det eller om du tycker att dom ska få ett nytt hem. Fyra katter på det utrymmet ni har är inte för litet eftersom katter lever i kubik. Därför tycker jag att om du älskar dina katter och vill försöka leva med dom på ett bra sätt så ger du det hela en chans.

• Nierusenu

Hehe vill bara skriva att jag har en bekant som har 6 katter och 1 hund och hon bor i en 2:a
    Men låt inte katterna få vara i dottern´s rum då.
    När ni har diskat napparna så ställ dom på ett ställe där katterna inte når...
    Nu vet jag att det är lättare sagt än gjort.
    Har du testat att sätta ut en annons på blocket eller nått sånt?
    Finns som sagt folk som vill ha lite äldre katter.

• Visma

En helt annan sak som egentligen inte har med ämnet att göra. Finns det bestämmelser över hur många katter/hundar man få ha i lägenhet/hus?

• Skärgårdsfru

Visma

Det finns bestämmelser kring detta beroende på hur man bor. Vissa hyresvärdar t.ex. tillåter inte hur många djur som helst så det får man höra sig för. En del tillåter ju inte ju överhuvudtaget. Medan om man bor i hus som man äger själv så bestämmer man ju själv. Jag vet en kompis som t.ex. max får ha fyra katter och max 2 hundar om jag inte minns helt fel angående antalet.

Sedan finns det bestämmelser om hur många djur man får ha rent generellt sätt som inte är knutet till hur man bor. Har man tio katter eller tio hundar eller fler så måste man ha tillstånd för detta annars är det enligt lag förbjudet.
    Djur under det antalet får man ha

• Visma

Oki.. tack för svaret... maken o jag diskuterade det igår men vi kom inte fram till nån lösning. Men nu har ju skärgårdsfrun löst allt.

Svar på tråden För många katter !!