• Yohanna85

Vad betyder vårdnadshavare?

Vad betyder vårdnadshavare?

Vilka är vårdnadshavare för ett barn om barnet har skilda föräldrar och båda respektive sambos? föräldrarna har gemensam vårdnad.

Blir sambosen automatiskt vårndadshavare till bonusbarnet?

• Svar på tråden Vad betyder vårdnadshavare?
  • IrmelinFraNorge

Enkelt og greit. Nei.

Livet er verdifullt. Lev det....
  • Alltid

Vårdnadshavare är den eller de som har vårdnaden om ett barn. Dvs föräldrarna gemensamt vid gemensam vårdnad eller vid ensam vårdnad den förälderns som har ensam vårdnad.

• Jasusu

Föräldrarna har ju gemensam vårdnad alltså är de vårdnadshavare.

Deras respektiva är det alltså inte och blir det inte heller.
  • septbebis

Barnets föräldrar är vårdnadshavare.

Gemensam vårdnad = båda föräldrarna
    Enkild vårdnad = den ena föräldern

• septbebis

Jag är sen som vanligt.

• Yohanna85

tack för era svar.

Jag och min sambo ska få ett gemensamt barn och i våran kommun så säger de att jag har rätt till högst 15tim/vecka för mitt bonusbarn på dagis. De anser att det är en vuxen hemma i hemmet, men sedan säger de emot sig själv genom att skriva enligt lag att detta gäller vårdnadshavare, hur går man då till väga?

• Alltid

Det finns en prejudicerande dom på detta. Den betyder i korthet att du inte är vårdnadshavare för din sambos barn och därför gäller inte 15 timmars reglen för dig. När din sambo är hemma med barnet tillämpas 15-timmars regeln eftersom han är vårdnadshavare för både sitt barn och ert gemensamma barn.

Kommer inte ihåg målsnummer på domen, men skolverket kan hjälpa dig med detta.

Svar på tråden Vad betyder vårdnadshavare?