• Vanilj

Hamstern försöker gnaga sig ur buren, hur ska jag få slut på det?

Min dotter fick en hamster i fredags efter en lång längtan..
    Men nu är det så att den gnager på buren och det låter jätte högt men jag vet inte hur jag ska göra för att få han att sluta , han är bara 6v. Kommer det att gå över av sig själv?? Det verkar som han försöker rymma. Han har allt som behövs i buren.

Alla tips mottages tacksamt!Glad

Mina älskade barn Annie Naomie Jamie Jag är den mest stolta mamma
  • Svar på tråden Hamstern försöker gnaga sig ur buren, hur ska jag få slut på det?
  • jojosmatte

oj...det låter som min sköldpadda...han gräver och klättrar i terrrariet så att han till slut välter över på rygg och blir liggandes...jag tror nästan att han är suicidal...

vad det gäller din hamster så tror jag att det är ovanan att vara i ny bur och utan sina hamsterkompisar och att det troligtvis kommer gå över...

• skåneflicka

rastar du den? När vi hade hamster rastade vi dem i en hage på golvet ett par timmar varje kväll. De behöver springa av sig lite...

• dekad

Ett till tips är att skaffa en pinne/gren från ett fruktträd som den kan gnaga på. Hoppas den lugnar sig snart =)

• ebben

mina hamstrar har gnagat på gallret fast de haft sysselsättning o mat o pinnar o allt!
    de GÖR så......

• tejp

Våran hamster biter också i gallret ibland! Tror att hon tycker det är roligt baraFlört Hon har väl en vision om att hon ska ta sig utSkrattande

Karro, mamma till busarna Lucas & Rufus. Gravid bf 070425
  • Cerdrica

Det går inte att få dem att sluta. De gör så, spelar inte heller nån roll om man ger dem stooooor bur. men de är ju söta ändå.

• Humminggirl

Min tam-mus är likadan. Han är drygt två år. Han gräver och biter på gallret. Han kan dessutom hålla på en halvtimme i stöten. Suck! Toarullar funkar ca. 10 minuter. Andra småkartonger kryper han in och och krafsar enegiskt så det är nästan outhärdligt.

• Gnista

Om man är säker på att djuret får den stimulans det behöver kan man prova smeta in gallret med något som smakar äckligt, tex ättika. Men då måste man vara säker på att djuret verkligen får utlopp för sitt gnagbehov på annat vis.

• Vanilj

Hej! & tack för alla tipsen!

Det känns bättre nu att veta att det inte bara är vår hamster jag fick så dåligt samvete trodde jag hade fått en hamster som inte ville bo hos oss. Ledsen

Vår hamster står högt upp i vardagsrummet så barnen inte kan ta han själv.
    Han har hus, toarulle,mat i sin matskål,vatten och vitamin i sin flaska,halv övervåning han kan springa upp på, Hamster täcke, ett hjul som han inte verkar springa i.
    kalksten och en man tvättar sig på och en pinne.

För att få slut/minska gnagandet på att komma utanför buren har jag idag varit och köpt gnagar godis och något som ser ut som grisöron men mindre och dem är för hamstrar.
    Ett trä hus och ett ihåligt trä med runda hål. Jag tänkte jag skulle sätta in det och städa till han när sambon kommer hem.
    Jag har gett han gnagar godis + det andra han kunde gnaga på men han väljer ändå att gnaga och se om han kan komma ut.

Jag tänkte köpa en hamsterboll till han vad det nu är ? hehe

Jag ska rasta han varje dag nu men dem två första dagarna skulle man lämna han ifred sa dem på djuraffären.
    Har ni tips på hur man kan rasta han?

Tack!

Mina älskade barn Annie Naomie Jamie Jag är den mest stolta mamma
  • Sommaren22juni1979

Låta en hamster rasta sig låter coolt ,ler.
    MEN min vänninas hamster borrade sig in i väggen .. o om han nånsin kom ut eller inte de kan jag inte svara på ..

FÖR mycket saker kan stressa honom med ...

Kanske gubben din eller du själv kan bygga något som blir som en lite bur fast i större omkrets..
    Dessa små gnagare är ju väldigt små och kan ta sig ut lätt..

Mina gnagare har fått fritt i ett rum..
    De sov inte bättre för det .. tyvärr...

Marsvin och kaniner .. det var lättare känns det som..
    Större ;) ..

• Euphorbia

Det är en ganska vanlig hamster-hobby att försöka ta sig ut ur buren, dom är små Houdinis allihopa.
    Rastnings-tips: Sätt er hela familjen i en ring på golvet och låt hamstern springa mellan era ben, barnen tycker nog det är jätteroligt! ochg ni har full koll på att han inte försvinner.

• pellepluttskrutt

har haft tre hamstrar och alla har gangt på gallret. Speciellt på natten!! Dom gör helt enkelt så

• ebben

tror inte att han gör det för att han vill ut! Då jag har haft mina utanför buren har de ändå suttit på burtaket o gnagt!
    Ville de in igen då?
    Nä,de tycker bara om att gnaga-de ÄR ju gnagare.Sen LÅTER det kanske kul för de?

Svar på tråden Hamstern försöker gnaga sig ur buren, hur ska jag få slut på det?