• Anonym (prick)

Tetralysal mot akne - hjälp!!!

Min akne har just minskat efter några månaders kur på Tetralysal! Men vet någon om resultatet brukar hålla i sig??

Vill ju verkligen bli fri från finnarna.... Jag har vuxenakne, är 28 år och haft det sen jag var 12 år.... KONSTIGT nog har denna kur hjälpt vid denna omgång. (åt det en gång för 13 år sen, då blev det inte bättre alls).

Så ni som ätit, har resultatet hållit i såg?????

• Svar på tråden Tetralysal mot akne - hjälp!!!
  • Anonym (prick)

Ingen?

• Emster

Nja, för mig har det hållit i sig ett tag, kanske ett halvår, sedan har det varit dags för en kur igen. Så har det varit för de flesta jag känner som ätit det också. Om man fyller på lite då och då så kan det dock funka, men det kanske inte känns så roligt att äta antibiotika hela tiden heller.

• Anonym (prick)

Emster, precis....hm. Jobbigt. Men du fyller på ungefär efter ett halvår?

• Snäckan05

Jag fick ta medicin hela tiden för att vara av med min akne. Har dock lindrig variant så jag har lärt mig leva med den eftersom dessa mediciner ska man inte ta som gravid och när jag träffade min sambo så slutade jag för att inte riskera något.

• Anonym (prick)

Snäckan: Hur håller du den borta nu då??

• Snäckan05

Jag tvättar ansiktet morgon och kväll och smörjer in det. Som jag skrev innan är min akne lindrig så jag har vant mig vid att ha den. Jag har som mest precis innan mens och då är det inte så roligt. Känner att sen jag slutat göra så stor affär av den så är det precis som om andra inte heller gör det.

• Anonym

Jag har ätit Tetralysal i perioder men till slut blir man immun och det är riktigt jobbigt att hålla på och ta det hela tiden. Dessutom är det inte alltför hälsosamt med antibiotika.

Det slutade med att jag fick Roaccutan, som är den mest effektiva (och med flest biverkningar) medicinen på marknaden. För att få den måste man gå till en hudläkare. Jag åt den i fyra månader och acnen var borta under tiden och nu är det ett år sedan jag slutade. Jag drabbades inte av några allvarliga biverkningar men acnen är tillbaka, men i lite mindre skala. Finnarna på ryggen är fortfarande borta.

Jag har PCO - vilket gör att min acne är hormonell, det är förmodligen orsaken till att acnen återvände. Många blir helt bra för resten av sitt liv. Dock får man inte äta det när man planerar barn och inte heller bli gravid två månader efter avslutad kur.
    Vissa har stora betänkligheter om Roaccutan, men där jag var i livet hade jag kunnat göra vad som helst, nu har jag accepterat och lärt mig leva med det. Och jag ångrar mig inte, för en stor del av finnarna är fortfarande borta och jag var sååå fin i hyn på mitt bröllop.

• Anonym (prick)

Ätit R 3 ggr när jag var yngre. Men äter ju antidepp medicin nu, så vill ej blanda med R.

Har också PCO....usch....vill få bort finnarna....ska man aldrig bli fri?? Är ju 29 år!!

• Anonym (hepp)

Åt det i 20 årsåldern (fick då plötsligt värsta prickarna i hela ansiktet) under ett halvår ca. Allt försvann och nu tio år senare är det fortfarande bortaGlad. Nu har jag lite prickar en gång i månaden vid mens bara.

Lycka till!

• Anonym

Efter ett år i London bröt rejäl acne ut i mitt ansikte, när jag kom hem gick jag till en Hudläkare som skrev ut Tetralysal (300mg) Jag åt Tetralysal i 2 omgångar då jag fått diagnosen vuxen acne, efter de två omgångarna var jag tvungen att ha ett uppehåll (över sommaren) och skulle sedan starta upp behandlingen igen. Dock fick jag ingen ny acne efter den sommaren så sedan dess har jag inte behövt äta den medicinen, så till din fråga så har resultatet hållit i sig än så länge (2 år sedan)
    Hoppas det funkar lika bra för dig!

• Anonym (prick)

Anonym 10: Hur gammal är du? Tycker att det borde klinga av snart på mig..

• Anonym

Jag är 24 nu och detta var som sagt 2 år sedan. Min syster äter just nu samma medicin fast en något svagare dos, vad har du för dos? Jag började med 150mg men gick snabbt över till 300mg då den svaga inte räckte.
    Jag hoppas verkligen att det funkar för dig, jag vet hur jobbigt det är att ha acne. Har du fått någon kräm att smörja?

• Anonym (prick)

Jag tar 300mg/dag, en tablett alltså. Jo, krämen är Aberela och Skinoren. Blir röd och flisig av dem men vad gör man....

• Anonym

mmm, de är krämerna gillade inte jag, blev konstig i hyn av dem och nästan beroende till slut. Vet att jag testade med apotektets ansiktskräm (aco, vårdande och fuktrik) och det kändes mycket bättre...Testa att ta varannan dag den receptbelagda och varannan dag en vanlig...

Svar på tråden Tetralysal mot akne - hjälp!!!