• Smurfan 81

HJÄLP!!! Jag kan inte sova!!!

Igår (lördag) var vi på bio och kom hem vid halv 12, efter det satt vi uppe till halv 4 innan vi kom i säng. Jag kunde inte somna... vid 5 vaknade vår son och låg och bökade till 6, då tog jag upp honom och ammade. Jag kan ha slumrat till nånting mellan 7 och 10, men inte hela intervallet för Kevin (sonen) låg och sparkade på mig en hel del.

Ikväll gick vi och la oss vid 11 för att min man ska upp och jobba imorgon. Nu har jag vridit mig i sängen i 2 timmar och KAN inte somna!!! Jag borde ju vara jättetrött som inte sovit förra natte, vad ska jag göra???

• Svar på tråden HJÄLP!!! Jag kan inte sova!!!
  • Rosenöga

Du måste ju gå upp och mejla oss när du somnat så vi vet att våra tips funkade, annars får vi hitta på nya!

• Smurfan 81

SanSis
    Hihi, jo det är ju lockande! Frågan är ju hur länge kroppen klarar sig utan sömn...

• SanSis

smurfan; Jadu, nog klarar man mer än man tror iaf! =) Jag kan klara mig rätt länge på lite sömn.

• Smurfan 81

Halv Alvedon nere, marsch i säng! Hoppas det funkar, jag ÄLSKAR ju att sova!
    Gonatt!

• Smurfan 81

Gomorron!!!
    Ok, jag somnade nog faktiskt, men det var inte lätt... Låg väl i sängen vid 1.50 och började känna mig lite dåsig vid 2.15. Vad händer 2.30??? Jo, då vaknar Kevin!!! Så jag får gå och upp stoppa in nappen vilket typ pajade allting! Sen stoppade jag in öronproopar för han låg och bökade. Lyckades somna och sov till 5 när han väckte mig igen, dags att amma. 7 ringde mannens väckarklocka och 8 var det dags för amning igen. Så jag HAR nog sovit lite, men inte särskilt många timmar och inte sammanhängande. Hoppas nu att jag blir trött ikväll så jag kan gå och lägga mig!

Tack för alla tips!

• Rosenöga

Oj oj. Inte mycket sova då inte. Men småbarnsmammor är ena sega rackare som klarar sig med bara lite sömn. Fem timmar behöver man i alla fall få. Men det sägs att om man vänjer sig vid att sova bara några få timmar, då går man fortare in i djupsömn och det kompenserar. Hoppas det blir bättre nästa natt.

• Smurfan 81

Nu är det 3:e natten jag inte kunnat sova! Ska till Vårdcentralen idag så får vi se vad de säger, det här är såååååå störigt!!!

• Smurfan 81

Igår sov jag 3 timmar, inatt blev det 1 timme. Hoppas hoppas att min kropp tar över snart!
    Undrar hur länge man beter sig normalt utan sömn...

• Mamma Jessis

Man beter sig ganska normalt läääänge med bara en 2-3 timmars sömn per natt... Iaf gör jag det då det är så jag sover i perioder.... Sen sover jag bättre en period (varje period varar ung. 1 månad) och då sover jag 3-4 timmar per natt..... Supermycket för mig men då jag säger detta så brukar folk höja på ögonbrynen...

Dels har jag ju insomningsproblem och dels så klarar min kropp sig på lite antal timmar sömn, har alltid gjort och jag har dels jobbat med tungt arbete och dels burit och fött samt skött 5 barn......

Visst - Vissa dagar är vidriga.... De nätter då jag sovit bara en två timmar per natt i en veckas tid gör ju sitt till... Men det går det med...

Dock tycker jag du ska prata med läkaren kopplat till ditt BVC alt. den läkare du brukar vara hos iom att detta inte verkar vara naturligt för din del så att du kan få stöttning och hjälp i din sömnrutin så du återfår balansen i den....

Lycka till...

• Smurfan 81

Mamma Jessis
    Tack! Jag var på VC igår och ska till BVC på måndag. På VC kunde de inte hjälpa mig så mycket eftersom jag inte får ta några sömntabletter (ammar), men jag kan ju kolla vad BVC säger på måndag!

Svar på tråden HJÄLP!!! Jag kan inte sova!!!