• Anonym

Nån som jobbar som florist?

Funderar på att utbilda mig till florist då jag älskar blommor och växter. Men är lite nyfiken på hur det är att arbeta med och vad en ungefärlig månadslön ligger på.

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Nån som jobbar som florist?
  • Dreamsmiley

jag har också tänkt i dessa banor..
    Men jag kan tillägga en fråga, Är det lätt att få jobb inom detta yrke?

• Anonym

jo det har jag också tänkt på faktiskt..tycker de flesta florister tycks ha öppnat eget..humm

• MsNordqvist

Jag är också jätteintresserad av floristyrket, så jag puffar upp!

• Anonym

Hmm verkar inte vara någon här som arbetar med det..

• Bempa

Jag jobbar inte med det, men en av mina närmaste vänner pluggar just nu till det Hon tycker att det är så roligt. Hon har jobbat lite grann med det innan utbildningen, så det är ju alltid ett sätt att testa. Genom arbetsprövning eller praktik tex

Hoppas nån kan berätta mer för dig, då jag inte har några fakta...

• Micke81

Gå in i en blomsteraffär och fråga (eller två så får man olika synvinklar på branschen)?

• Linblom

Jag är florist men är just nu arbetslös då affären gick i konkurs där jag jobbade. Har dock ett eget företag som jag hade innan där jag gör blommor till bröllop och fester, men det går inte att leva på så det är en bisyssla tyvärr.

För det första måste jag berätta att floristyrket är jättekul och inspirerande osv, MEN det är inte så glamouröst som många tycks tro... Under utbildningen blir man oftast eld och lågor när man står och gör så många roliga och ovanliga buketter, dekorationer och så, och sen när man kommer ut i en riktigt affär inser man att det inte riktigt funkar så alltid. Floristyrket är ca 90% städning, snitta blommor, stå i kassan, vattna och hålla ordning i affären, och 10% är det kreativa skapandet. Kan vara bra att vara medveten om.
    Det är inte lätt att få jobb som florist i regel, men det kan bero på vart i landet man bor också. När jag var på arbetsförmedlingen i höstas fanns ca 13 floristjobb ute i hela landet, varav det flesta i Stockholm.

Nu kanske jag låter väldigt pessimistisk, men det är inte meningen! Jag älskar att vara florist för det är det enda jag känner att jag kan och vill, men man bör nog ha just den drivkraften för att se solglimtarna i arbetet när man väl får tex äntligen får göra roliga beställningar, brudbuketter och andra uppdrag...

Hoppas ni fick lite svar! Lycka till!

• Dreamsmiley

mm det där med arbetssysslorna visste jag nog redan och jag tycker inte bara det är roligt med blommor...men det där med Arbeten förstod jag nästan... Har länge velat utbildna mig till detta yrke men tänkt i andra banor.Man har ju förstått att det inte finns så mycket jobb inom detta yrke tyvär..

• Anonym (egen butik)

Har en egen blomsteraffär och jaaaa jag håller med dej Linblom
    Visst nu har ju jag fördelen att jag kan skapa HUR mycke jag vill och orkar
    Jag kan bara prata av egen erfarenhet. Den stad jag bor i,där kan man räkna utbildade florister på EN hand. Oftast "har man det i fingrarna" som vi brukar säga.
    Ungefär som med en som kan klippa,skapa tårtor,ja skapa med händerna helt enkelt.
    Vet många i branschen som fått fast jobb efter provanställning som inte är utbildade men otroligt duktiga.
    Lönen är oftast enl. handels avtal.
    Lycka Till!!

Svar på tråden Nån som jobbar som florist?