• HelenaMaria

Elavbrott och frysen full med mat

Hej

Är det någon som vet hur länge maten är kall i frysen när man har strömavbrott? Vi har fullt med kött och annan mat i frysen och vill inte att det ska bli förstört. Har ej öppnat frysen igår och tänker inte göra det förrän strömmen kommer tillbaka. Vi brukar ha kallare än -20 grader annars. Att så mycket mat ska gå förlorad kan jag inte acceptera!

Vad tror ni? Någon med erfarenhet?

• Svar på tråden Elavbrott och frysen full med mat
  • camomillis

Har tyvärr inget svar på din fråga. Men jag vill bara meddela (om du inte redan vet det) att du kan ta ut förstörd mat på din hemförsäkring, tvärr med 1200kr i självrisk.. men ändå.

Hoppas ni får tillbaks elen snart!

19 dagar kvar...
  • Swenglish

Hur länge har det varit strömavbrott? Om maten blir förstörd borde du få ut det från försäkringen. hoppas den kommer tillbaka snart!

• HelenaMaria

Strömavbrott sedan igår eftermiddag...

• Sefyria

Om ni inte öppnade frysdörren alls igår, är jättebra. Den bitande kylan i frysen försvinner inte ögonabums utan det ska nog gå mer än 15 timmar utan ström innan maten börjar tinas (beroende på hur gammal eller ny frysen är).
    Bor ni där det är jättekallt så sätt ut maten på balkongen annars, i ICA-påsar eller liknande tills elen sätts på.

♥ Sebastians mamma! ♥
  • HelenaMaria

Det gör ju inget om det tinas upp lite men med tanke på att jag är gravid är jag extra försiktig. Om det bara blir lite upptinat kommer jag att äta det.

• lurv

HelenaMaria: Kolla med ditt elbolag vid längre avbrott så får du en viss summa per dygn som ska täcka just sånt här och andra saker som kostar dej extra i och med strömabrottet.

• Jossisen

Lite nyfiken bara, men funkar datorn när det är elavbrott?

• Leeloo

Om frysen inte håller kylan så paketera in maten i tidningspapper och lägg ut det om det är tillräckligt kallt ute. Tidningspapper isolerar.

****Qui tacet consentire videtur****
  • Queenofice

Jossisen ja de är jag intresserad av också ;) Eller är man så desperat att man går ut på internet på telefonen :)

• HelenaMaria

Det är inte bara i hemmet man har uppkoppling... Jag har ett arbete också.

• Jossisen

Ja, då fick vi svar på funderingen! Tack!

• Nierusenu

Hehe det går ju också om man har en laptop med fullt batteri,
    då behöver man ju ingen ström/el :-P

• Queenofice

Nierusenu är du uppkopplad via mobilen då? Funderar på att skaffa laptop de kan ju va bra ibland att man kan koppla upp sig via mobilen :) Fast det kostar kanske skjortan?

• Bembu

upptinad mat kan man ju annars i värsta fall tillaga och sen frysa ner igen. Fick höra av en kompis som e utbildad kock att kött (typ biff) kan ligga i rumstemperat i upp till ett dygn men måste sen tillagas för att kunna frysas ner igen. Och som dem sagt ovan, ställ ut maten om ni har minus grader ute.

• Jossebell

bröd och tex räkor tinar tämligen snabbt och blir förstört vid omfrysning.
    Kött tar längre tid ju större kvantitet och kompaktare kött det rör sig om.
    När elen kommer tillbaka för du kontrollera hur mycket som tinat. Det är ju vissa problem att tillaga mat när man inte har någon el heller.
    Har ni minusgrader ute så går det ju bra att ställa ut allt men tänk på att ställa så att inte djur kommer åt det.

• Bembu

Jossebell: hehe tänkte inte på att spisen går med el. my bad, jag ber om ursäkt.

Svar på tråden Elavbrott och frysen full med mat