• Anonym (ont)

Amatörläkare se hit!

Är anonym för jag vill inte bli kallad hypokondriker!
    Jag har psykisk ohälsa men även fysisk dock tar ingen j-la läkare tag i det utan avfärdar allt som "det sitter i skallen".

Jag har ont ständigt, flyttar runt i kroppen, höfterna hoppar och knakar, domningar, det "ilar" från armbågarna ut i händerna, hela jag knakar, tappar grepp ibland, broskbildningar och ömma axlar, nacke, svank, får lätt lätt lätt blåmärken får lätt ont i "benhinnorna" (?), har en grop i låret (inte cellulit ;) ) utan en grop som om "muskeln vore av" det gör inte ont förrutom om man trycker där... gropen är nog 15*20 cm och några cm ner, tydlig i tajta kläder eller näck. Typ som om en bit av muskeln saknas (jättemysko kan visa bild om någon är jättenyfiken)
    Har ont i käkarna, kan "knäcka" i käken, gapa stort och få i knytnäven om ni förstår.
    Frusen om händer/fötter jämt, dålig cirkulation antar jag.... likblek på vintern, ytliga kärl = mörkblå ringar under ögonen.
    Osv osv.... (har nog massor mer om jag analyserar vidare)

Varför jag frågar nu är för att min mamma utreds för olika reumatismer och jag påminner mkt om henne. I släkten har vi Artros, Invändig Psoriasis och Brechterews syndrom.... detta är något på min mammas sida, hon har 6 syskon och nästan alla har någon form av detta.

Jag behöver liksom mer på fötterna för att kunna tjata till mig en läkartid, så dom slutar säga att min stress/ångest är orsaken....

• Svar på tråden Amatörläkare se hit!
  • Anonym (en till)

Jag kan tyvärr bara säga att läkarvården suger för de som har några former av psykiska besvär.

Jag var sjukskriven för GDA, generaliserad ångest och utbrändhet och så fort jag mådde dåligt över något så skakade min husläkare på huvudet för att jag var hypokondriker.... trots att jag inte var det. Detta har resulterat i att jag inte vågar ringa till läkaren i första taget vilket har gjort att jag har gått med besvär som blivit jättestora innan jag vågat söka hjälp.

Jag kan bara råda dig att stå på dig vad de än säger och inte ge upp, trots att det är svårt.

Kramar

• Anonym

Det kunne vært meg som hadde skrevet det der......
    Jeg har artritt og psoriasis
    Men grunnen til jeg fikk diagnosen, var at senkingen min var over 150, og leddene var hovne , jeg måtte stadig tappe....
    Jeg tror at mange av de symptomene du beskriver over, er spennings problematikk...Sånne perioder med nakkeprobl.får jeg når jeg uroer meg, er urolig for ting Det igjen fører til at skuldrene blir stive og det prikker i armer og ben
    Akkurat det med at muskelen saknas, gropen din, aner jeg ikke noe om. Jeg har en sånn på albue siden, men det er fordi jeg ikke har kunnet strekke ut armen på mange år, og da er det jo normalt at musklene blir vekke,,,...Ta deg en tur til legen, og krev at han tar deg på alvor!Ellers hadde jeg nok skiftet lege....

• Anonym

Jag blev oxå avvisad pga min psykiska ohälsa och efter slagits ett år har de upptäckt blodproppar i min kropp som gör att blodet inte cirkulerar som det ska och det förklarade mins vaghet

SÅ SLÅSS!

• Anonym (ont)

tack för era svar, jag har också GAD (bland annat) så jag är ju rena drömmen för läkare (haha INTE, dom tar förgivet att jag är hypokondrisk också, men jag VILL JU VETA VAD SOM ÄR FEL och då letar man ju gärna egna svar då vården är så SEG).

När jag var på trimkurs och skulle trimma min hund så kunde jag knappt greppa pälsen och rycka som man ska, jag fick ont efter ca 1 minut och kunde inte genomföra trimningen, uppfördaren till min hund frågade ganska omgående "har du fibromyalgi det verkar så".... om en "okänd" människa tar den frågan i sin mun så börjar man ju undra?

Jag har gått arbetsutredning eller vad det heter på arbetsterapin på vuxenpsykiatrin, där studerar dom en medans man gör massa uppgifter, rent fysiskt så noterade dom att jag hade mkt smärta, sjönk ihop, att jag hela tiden måste sträcka och få igång kroppenn, stelnar och domnar bort snabbt, kan inte sitta länge (ont i rumpan) osv.... men inte har jag kommit längre än så trots att jag tjatat på psykiatrin om remiss för detta. Och på VC får man ju bara tid om det är akut, vad ska jag säga? "nu har jag haft asont i 10 år - det sitter INTE i skallen" för "akut" är det ju inte, jag dör ju inte men smärtan BIDRAR ju garanterat till mina psykiska besvär?

• Anonym (Medicinare)

Jag tycker nog att det verkar lite som fibrio myalgi eller tidig reumatism. Däremot vet jag inte din hela sjukdomshistoria..

Vissa läkare måste man slå på huvudet för att få dom att göra nåt och ta tag i saken.. tyvärr!!
    Jag känner folk som har diagnosticerat sig själv via internet och gått till sin doktor och visat papprena och sagt "Titta.. det är så jag mår och här står det allt!" och då sa doktor.. "Jaa, det kan vara det, du! Mkt möjligt! Gud, att jag inte tänkte på det!" *DDDDDDDDDOOOOOOOOOOHHHHHHHHHHHHH*

Man blir så irriterad.. är man läkare för titeln skull.. för att leka Gud.. eller är det inte meningen att man ska hjälpa folk!?!

• Madreh

Hmmm är ingen läkare men alla dina SYMPTOM stämmer in på min mamma och hon är reumatiker. Ett sånt prov tas ju jättelätt med ett blodprov.

Dom ska ta ett på mig när jag inte är gravid och ammar längre ( är gravid nu), mamma vill att jag ska kolla mig nu så att jag kan få ev bromsmedicin och förlänga innan det bryter ut riktigt.

Hoppas du får någon lösning på det, inte kul alls att gå runt med värk hela tiden.

• wellah

Det är jag som är TS.
    Jag ska ringa vårdcentral, men usch vad jag bävar mig, byter VC 5 februari pga flytt så jag väntar tills dess, dom ska tydligen ha en läkare där som är duktig på leder/muskler.... tycker TYVÄRR man ofta hamnar hos läkare på VC som "bara" är allmänbildade och inte riktigt tar tag i saker... jag har blivit runtskickad MÅNGA ggr...... har ju läkare inom psykiatrin men dom tar ju bara hand om det mentala.....

Tillägger: när jag var gravid gick jag upp MKT (53 kg) i vikt (hormonellt säger barnmorskan utan att ha gjort mer än vanliga tester). Jag fick foglossning och ischias i kläm i vecka 8-10 (vilket är OVANLIGT tidigt).

• Anonym (en till)

Bra att du tar dig i kragen och jag håller verkligen tummarna att de lyssnar på dig!

Jag kan tillägga att jag nästan är helt av med min GAD, det är ytterst sällan jag känner av den och vilken fröjd att slippa få ångest för ALLT.

Kramar

• Madreh

Känner igen mig Ts i det där med foglossning och nerven ikläm, har det så än. Inget vidare, går ju inte att sova ju!!

Kan bara säga lycka till och hoppas ju att du hittar en läkare som lyssnar på dig. Ett blodprov är ju som sagt inte så svårt att ta.

Svar på tråden Amatörläkare se hit!