• Smaragden och Vi

Hur känns sammandragningar?

Hej!
    Åkte in i torsdags till gynakuten för att jag kände sammandragningar, de undersökte mig och allt såg jättebra ut, livmodertappen helt sluten och fin... Sa jag hade uronvägsinfektion, men inte fått svar på odling. Fick antibiotika och kände mig bättre. Så igår och idag har jag ändå upplevt att jag fått sammandragningar, men vet inte om jag inbillar mig! Hur känns det exakt! Kan man blanda ihop det med att jag har ont i magen, uppblåst mage? Att det känns som att man får lite knip och vill "släppa väder"? Kan det bara vara det? Eller är det sammandragnigar?! Ska jag åka upp igen även om allt såg bra ut?

• Svar på tråden Hur känns sammandragningar?
  • SvenThorstens

UVI kan ge sammandragningar men det kan man även få normalt. ca 10 per dag har jag hört. Det ska inte vara någon fara så länge de inte är täta och regelbundna och/eller gör ont. Mina sdr har gjort att magen (livmodern) blivit alldeles hård en stund. Ibland har jag oxå känt tryck mot mellangärdet och fått lite andnöd...nu när jag strax har BF har de ändrat karaktär och trycker mer neråt.
    Det kan ju oxå hända att du måste äta hela kuren med antibiotika för att de ska sluta.
    Men om du känner dej orolig och att det känns obehagligt tycker jag att du ska ringa till dom och säga som du känner o fråga vad de tycker att du ska göra!

Lycka till!

• Klementa

För mig kändes det som magen drog ihop sig och blev stenhård för en stund sedan släppte det vissa känner som mensvärk samtidigt när magen blir hård. Sammandragningar kan vara obehagliga men de ska inte göra ont. Man kan ha sammandragningar långt innan det är dags fick mina strax före vecka 30.

• Klementa

Du kanske känner av urinvägsinfektionen också och så kan bli lite hård och gasig i magen när man är gravid, tänk på att dricka mycket vatten och äta mycket fibrer så blir magen bättre. Så länge sammandragningarna inte gör ont så är det ingen fara gör de ont ska man dock åka in och kolla för säkerhetsskull, brukar dock inte vara någon fara men man ska ändå alltid kolla upp det då.

• Smaragden och Vi

Tack för svaren!
    Mina sammandragningar gör inte ont, men ibland känns det som lite knip och då vill jag släppa väder liksom... är det då sammandragning eller är det gaser i magen? vad tror ni?

• vindfågel

Jag fick sammandragningar första gången i v 15. Är nu i v 22 och känner ffa av det när jag går snabbt, men ibland kommer det även i vila. Jag tycker det känns lite som att ha håll i bebismagen, störande men det gör inte ont. Magen blir hård som en boll. Min barnmorska verkade inte orolig när jag frågade henne om det.

• Smaragden och Vi

Jag har bara fått det i vilande läge, och kanske är det så att jag känner efter allt för mycket?! Men en bm jag pratade med sa till mig att om det kommer regelbundet, så kan det vara ett sent mf! Jag fick ju panik, och även om läkaren sa i torsdags att det är urinvägsinfektion, är jag nojig! För jag VET ju inte hur en sammandragnng känns egentligen! Och är då rädd att jag för det första känner efter för mycket och för det andra kanske jag bara känner av att jag behöver fisa!(förlåt uttrycket! :)
    Känns iaf väldigt skönt att höra från er alla att det det är vanligt med sd.... För mina gör som sagt inte ont!

• Klementa

TS skrev: "Tack för svaren!
    Mina sammandragningar gör inte ont, men ibland känns det som lite knip och då vill jag släppa väder liksom... är det då sammandragning eller är det gaser i magen? vad tror ni?"

Känns det som knip och som du vill släppa väder så är det nog inte sammandragningar de brukar inte kännas så utan då är du gasig och kanske lite hård i magen man blir lätt det när man är gravid. Din mage ska kännas stenhård och du känner hur den liksom drar ihop sig känns helt annorlunda än något man känt tidigare.

• Smaragden och Vi

Tack! Har känt den känslan också, men det är inte ofta- så antagit det är sammandragningar. Men den andra känslan är då lite knip och sen om jag släpper väder, lanar det- då det känns så och ibland är magen så jobbig att det inte går att släppa sig- DÅ har jag trott det är sd ändå, och blivit orolig... Nojig, jag vet! Men då är det ju verkligen två helt olika saker, och jag vet ju att det är lätt att få problem med magen när man är gravid!

• SvenThorstens

Om man har en väldigt lättretlig livmoder som jag kan man oxå få sdr av att ha full urinblåsa eller tarm eller mycket gaser...

• SvenThorstens

Förresten har du nåt återbesök så de kan kolla att UVI:n är borta sen?

• Smaragden och Vi

Ja, det blir ofta lite sån sdr-känsla när jag är kissnödig och framför allt när jag är gasig! Skönt att få veta att det är fler, och att det är för att man kanske har lite mer känslig livmoder!
    Jag har återbesök...eller ska lämna in ett nytt urinprov tre v efter avslutad kur med antibiotikan, så då kollar de upp det! :)

• Klementa

Om du har problem med gasig mage så tänk på att dricka mycket och ät mycket frukt och fibrer så brukar det bli bättre. Grattis till graviditeten förresten!

• Smaragden och Vi

Tack! Känns underbart att vara gravid, men man nojar kanske lite för mycket ibland! Tycker jag äter mycket fibrer, frukt och dricker mycket vatten, men ska bli ännu bättre! :)

Svar på tråden Hur känns sammandragningar?