• Dino78

Bläiga knäck :-(

Usch vad det var svårt göra knäck! Stod man skulle koka det kraftigt i 10-15 minuter (har ingen termometer som sträckte sig till rätt gradantal så jag körde efter tidsangivelse i receptet) och vad händer? Efter 8-9 minuter måste jag ta bort kastrullen för det luktar konstigt. Bidde inge bra alls Svarta och illasmakande. Sambon tyckte dom gick äta iaf. Men inte jag. Snyft.
    Och jag som så gärna ville ha knäck! Får göra ett nytt försök och bara låta det koka typ 5 minuter. Läste nånstans här på FL om nåt vattenprov som jag ska köra efter ist!
    Och stackars min sambo som får ett helvete med att diska ur kastrullen

• Svar på tråden Bläiga knäck :-(
  • Västeråstjej

Den där tidsangivelsen i receptet funkar aldrig som den ska. Jag brukar låta det puttra på 2-3:an och rör om emellanåt. Sen får det puttra i ca 30-40 minuter. När det börjar bli lite lite mörkare nyans och lukta knäck i köket så tar man och fyller ett glas med kallt vatten, tar en tesked med knäcksmet och ställer skeden i glaset med vatten. Går det då att forma smeten som var på skeden till en kula så börjar det bli klart!

• Dino78

Då är det altså så man gör vattentestet. Tack, ska göra ett nytt försök på lördag då. För knäck är ju såååå gott.

• Västeråstjej

Ja, men koka bara på svag värme för det bränns så jäkla fort! Bättre att köra på känn. Man ser när smeten börjar bli lite tjockare och då kan man göra kultest efter kultest. Ju hårdare kula man formar desto hårdare blir knäcken.

• Dino78

Ska följa dina råd. Och blir det inte bra så kommer jag aldirg mer göra knäck i hela mitt liv

• Västeråstjej

Hahaha, lycka till!

• Upptagen

det bästa är att köpa en termometer, då blir de helt perfekta! Tror de ska bli lite över 120grader, så blir de lagom sega och inte för hårda.

Annars så kan du ju göra kulprovet, men det är inte lika säkert.

• Dino78

Nyss köpt en termometer för jag ska göra mitt livs första julskinka men den gick bara till 100 grader
    Så det funkar ju inte! Får kulprova mig fram och se vad som händer!

• Feya

Tussilago, i mitt knäckrecept står det exakt 122 grader
    Men mellan 122 och 125 tror jag blir bäst!

• Västeråstjej

Jag gjorde knäck tidigare i veckan som blev skitbra! Tyvärr är dom snart slut så jag får göra nya...

• Mama Bean

Jag gjorde knäck i micron igår, efter tredje satsen blev wattinställningen fel och det kokade över.
    Jag fick andra gradens brännskador igår på tre fingrar, höger hand.

Var försiktiga!!!

Kokande knäck på hud är inget jag rekommenderar

kram MB

• Upptagen

Mama Bean: Jag lyckades undvika brännskador när jag kokade i micron, däremot så kokade det över så att hela micron var full med knäck! Roligare saker än att rengöra microvågsugnar fulla med knäck finns ju. Inte blev de särskilt bra heller, det lilla jag lyckades få i former vill säga..

Men bättre än brännskador iaf, hoppas du inte har så ont nu.

• Mama Bean

T,

Tack vännen, vi ska in till sjukhuset strax o se hur djupt d gått samt om de behöver rensa bort död vävnad *urrk*
    Pillerna hjälpte bra så jag fick sova inatt.

kram!

• globen

gjorde igår...helt misslyckade. Kulprov och allt. alldeles för mjuka, får lov att förvaras i frysen. suck, värsta satsen också, totalt bortslängt. Fast goda...men frysta...

• Moster Ellen

...köp en ny termometer

Innan jag hade en termometer blev de lite si å så, ibland bra ibland dåligt, men nu misslyckas ja aldrig ( nåja )

2dl grädde
    2dl sirap
    2dl socker

Stormkokar i ca 15 minuter tills gradantalet är 136-138, då blir dom perfekta. Lite hårda till en början (prexis som dom ska vara ) å sen mjuknar dom upp efter lite tugg..

• Whilda

Vatten testet är ett måste!!

Häll i lite av knäcksmeten i ett kallt glas vatten!
    När smeten går att forma till en "kula" så är knäcken färdig.

Lycka till!

Svar på tråden Bläiga knäck :-(