• Cross

Vilken Kanarieö gillar ni bäst? TIPS

Vi åker Sista Minuten den 11 februari till Kanarieöarna. Jag var helt inställd på Teneriffa (och tänkte ta en dagstur till La Gomera), men att åka dit kostar nästan 2 000 kronor mer än Lanzarote. Nu är jag rådvill.

2 veckor ska vi vara där. Hur är Lanzarote? Är det kul / trevligt / turistigt / finns det något att se? Kommer vi att ruttna i den bergiga naturen??

Eller ska vi betala sura 2 000 spänn till för att komma till Teneriffa? Så himla bra kanske det inte är där heller.

Tjejen är 8 månader, och så är det jag och hennes far som åker.
    Alla tips är SÅ välkomna, jag har aldrig varit där.

• Svar på tråden Vilken Kanarieö gillar ni bäst? TIPS
  • rohlena

jag tycker att gran canaria är bäst, lanzarote var jag på när jag var barn minns att vi var i några grottor och att det var mysigt. teneriffe nja inget vidare tycker jag.

• Cross

Varför Gran Canaria just? Är det mest att göra där, eller=

• Ankianka79

Jag har varit på Lanzarote, Fuerteventura och Gran Canaria. Alla öar har sin charm tycker jag, men Lanzarote har vi varit på två gånger så den kanske lockar mest...

Det beror på var man är ute efter. På Lanzarote finns många häftiga sevärdheter, bla Jameos del Agua, som är en underjordisk sjö, Cueva de los verdes, man går i lavatunnlar, Timanfaya, en nationalpark som ser ut som ett månlandskap och man kan äta grillat kött som är tillagat av jordens inre värme mm mm. Det mesta har Ceasar Manrique satt sin prägel på. Det var en arkitekt som levde där för några år sedan.

Det är över lag hög hotellstandard, kort transfer (Matagorda eller Puerto del Carmen), inte överdrivet med turister och en stor sandstrand där man får plats!

Om man vill så kan man åka över en dagstur till Fuerteventura, tar ca en timme, och shoppa lite i Corralejo och sola och bada på Las Dunas.

Kan tillägga att vi var på Lanzarote i december förra året och då var vår son 8 månader och det funkade toppen! Han var så glad heeela tiden och verkade verkligen trivas med miljön.

Jag har inte varit på Teneriffa så jag kan inte jämföra, men jag tyckte om Lanzarote iallafall.

Hoppas du har fått några tips, annars är det bara att fråga!

• Mrs

Har varit på Gran Canaria, Teneriffa och Lanzarote.
    Föredrar lanzarote, en hel del att se, som Ankianka skriver.
    Låga byggnader och lite mindre turister gör att jag tyckte
    att det va finare och mera avkopplande att semestra där
    än på de andra öarna.
    Så jag skulle inte byta till teneriffa :)

• Clis

Jag tycker mycket bättre om Teneriffa.
    Va till Lanzarote, playa blanca för ett år sen.
    Och visst va de fint och mysigt, men inte alls som Teneriffa!

• gosan2

Jag har bott på Tenerife och Gran Canaria. Så hær tycker jag om øarna:
    Gran Canaria: Positivt:ligger længst søderut av alla øarna och dærmed ær det størst chans før sol och værme just på den øn. Maspalomas øknen ær fin. Fin strand i Las Palmas
    negativt: mycket kriminalitet i Playa ingles och Las Palmas, GC ær den øn som ær ældst av de kanariska øarna och många hotell ær slitna. Reser man ospec ær risken stor før att hamna på ett vældigt dåligt hotell.
    Tenerife: positivt: fantastisk vacker natur uppe på Teide och på den norra sidan. vædret ær också hær lite sækrare æn på de andra øarna, næra øver till La Gomera som ær en fin ø att besøka.
    Negativt: inte så fin strand i søder. Mycket kriminalitet i turistbyarna.

Svar på tråden Vilken Kanarieö gillar ni bäst? TIPS