• Anonym (???)

Samla skulder

Jag har skulder till lite olika instanser. Kronofogden, Inkasso och andra företag som har som uppgift att inkassera skulder.
    Finns det något sätt att "samla" ihop alla skulder till ett o samma ställe, som man kan betala av till sen? (typ få EN räkning i månaden)

• Svar på tråden Samla skulder
  • Anonym (samma här)

Jag puffar för svar.

Vill gärna också veta.

• Nyfiken gul

´1: bara om skulderna handlar om samma sak - då kan du få ihop det till en klumpsumma att betala av

eller

2: om allt går till kronofogden...

I övrigt - tyvärr... om skulderna handlar om olika saker är det bara vackert att hålla isär dom o betala dom spridda räkningarna...

• Anonym (???)

Nyfiken gul

Vad betyder "handlar om samma sak". Dvs om alla går till typ Telia? Eller betyder det om alla finns hos inkasseringsföretag?

• tokelina

Mitt tips är att få någon att gå i borgen för dig till ett banklån istället och lösa alla dina skulder. Då slipper du en massa avgifter och en enormt dyr ränta.

• Nyfiken gul
    Anonym (???) skrev 2007-01-15 17:27:13 följande:
    Nyfiken gulVad betyder "handlar om samma sak". Dvs om alla går till typ Telia? Eller betyder det om alla finns hos inkasseringsföretag?

Ja om skulden tillhör samma företag typ obetalda mobilräkningar + vanliga hemtelefonen kan man få det hopslaget o bli en enda...

likdadant om allting ligger hos samma inkassoföretag - då kan dom räkna ihop det till en enda skuld o du kan få EN räkning på allting...

Men INTE om en skuld tillhör Vattenfall för el och ligger hos Svea Inkasso - o nästa skuld handlar om tandläkaren o går till Visma Collectors osv... Då handlar det om olika inkassoföretag o dom samarbetar inte...

• Anonym (???)

tokelina

berätta gärna mer är inte så insatt i hur man gör..

• Anonym (inkasso)

Om jag talar ut egen erfarenhet så gäller det samma borgenär alltså den du har skuld till. Så om du har flera Telia-räknngar så går kanske de att slå ihop. Kanske säger jag då det beror på vilken fas i handläggningen de befinner sig typ om en har gått till KFM och en inte så kan man inte lägga ihop dem.

• tokelina

Om vi säger att din sammanlagda skuld till alla instanser är 80 000 kr. så kan du försöka ta ett banklån och betala alla skulder med det och sen har du bara banklånet att betala till. Det blir då bara en räkning i månaden och du blir av med din prick efter tre år.

Det svåra kan vara att få en borgenär att ställa upp... Måste vara en människa utan betalningsanmärkningar och en fast inkomst.

• tokelina

Vill bara tillägga att för varje år du har en skuld hos kronofogden så lägger alla fodringsägare på en summa för att de kostar dem pengar att lämna skulden till KF. I slutändan kan en liten skuld bli enorm!!!

• Anonym

hur mycket lägger fodringsägarna på en skuld hos kronofogden, t.ex om jag har banklån och krediter som går till kronofogden på ca 100 000 hur mycket lägger dem på varje år, säg att det är 4 banklån på olika banker om vardera 25000. Är det en viss ränta dem lägger på eller en viss avgift, tex om jag betalar idag 8000/månaden på dessa skulder och avbetalar till kronofogen 6000/månaden kommer då när anmärkningen försvinner om tre år skulden vara större än den var från början pga avgifter eller kommer jag ha betalt av något på den? detta är bara en rent hypotetisk fråga men jag är nyfiken om man skulle kunna vinna på att låta alla skulder gå till kronofogden och sedan avbeta till dem istället för att betala till massa olika, om man nu inte bryr sig om att man får en anmärkning.

• Anonym
    Anonym skrev 2007-01-15 17:49:32 följande:
    hur mycket lägger fodringsägarna på en skuld hos kronofogden, t.ex om jag har banklån och krediter som går till kronofogden på ca 100 000 hur mycket lägger dem på varje år, säg att det är 4 banklån på olika banker om vardera 25000. Är det en viss ränta dem lägger på eller en viss avgift, tex om jag betalar idag 8000/månaden på dessa skulder och avbetalar till kronofogen 6000/månaden kommer då när anmärkningen försvinner om tre år skulden vara större än den var från början pga avgifter eller kommer jag ha betalt av något på den? detta är bara en rent hypotetisk fråga men jag är nyfiken om man skulle kunna vinna på att låta alla skulder gå till kronofogden och sedan avbeta till dem istället för att betala till massa olika, om man nu inte bryr sig om att man får en anmärkning.
    du vinner aldrig något på att låta en skuld gå till kronofogden..

Jag läser innantill ur en av mina räkningar.

Ursprunglig skuld: 150 kr - sjukbesök hos vårdcentralen..

har gått ca 5 år sedan jag fick skulden

Med ränta, diverse straffavgifter, inkassoavgifter, kronofogdens egna avgifter osv så uppgår idag slutskulden till 1245 kr...

hade varit mycket enklare att betala påminnelseräkningen hos inkasso på 180 kr...
  • tokelina

Hos kronogogden får du betala både ränta och en speciell avgift per fordringsägare. Jag tror att det är 1000 kr/ år och fordringsägare. Det du kan vinna på att låta allt gå till kronofogden är att då får du betala efter existensminimum, alltså kan beloppet bli mindre än vad du har om du betalar alla räkningar varje månad.

Hävdar fortfarande att det är bäst att ta ett banklån och lösa sina skulder, för att komma i kapp...

• Anonym (inkasso)

Per inkassokrav får du betala 160 kronor.
    Per ansökan om betalningsföreläggande (då skulden fastställs) får du betala 300 kronor som är ansökningsavgiften sen tillkommer ofta "ombudsarvode" som inkassobolaget kan ta ut för att ombesörja detta och det är upp till 340 (har jag för mig)
    När man sen ansöker om utmätning kostar det dig antingen 500 kr. eller 1000 kr. beroende på vilken sorts utmätning som görs. Om man bara utmäter inkomst kostar det 500 vill bolaget utmäta även tillgångar blir det 1000 kr istället.
    Utöver detta tillkommer ränta enligt det avtal med fordringsägaren eller enligt räntelagen.

Svar på tråden Samla skulder