• whatever

Falsk krupp?

Hej! Undrar om någon mederfarenhet kan berätta lite för mig om falsk krupp?

• Svar på tråden Falsk krupp?
  • atelli

puffar lite, vill gärna åxå veta...

Vår pojke, snart tre år, har kruppliknande hosta. Har varit till läkare o fått hostmedicin Lepheton.

Men är krupp en sjukdom eller en "komplikation" till förkylning?? Glömde att fråga ut läkaren...

• UNDERVERK

Min son fick det. Det pep o var trångt i luftvägarna. Det nästan tjuter i andningen.
    Han fick bricanyl men det hjälpte bara tillfälligt. Sen fick han Betapred 8tabl 2 dagar 4 tabl 2 dagar och det vart bra.

• atelli

@UNDERVERK: var det en engångskrupp, eller har han fått det fler ggr?

• UNDERVERK

han är 9 månader och det är första gången. Men den första dr som kollade han sa bara att han är förkyld då kan de vara trångt och skrev ut ngt recept på hostpencellin.
    Men gick tbax och den dr hörde redan hur han lät i vänterummet och sa att det här måste vi ordna fort så här kan han inte ha det. Och gav han Betapred vilket var super.
    Dr sa att om ett barn har fått det så tidigt (7månader) så brukar dom oftast få det tills dom är 3-4år. Isamband med förkylningar eller andra virus.

• SysterHedvig

Jag ska tenta på det här snart så jag ska skriva fritt från min infektionsbok

Falsk krupp, eller pseudokrupp, beror på en inflammation i slemhinnan i övre delen av luftstrupen och det drabbar små barn. Slemhinnorna svullnar upp, och när barnet andas in luft sugs luftvägarnas väggar mot varandra och krupp-ljudet uppstår.

Falsk krupp orsakas av olika virus, vanligen parainfluensaviruset.

Vanligast är det att barn får falsk krupp under vinterhalvåret, och då i åldrarna mellan 3 månader och 3 år.

Vissa barn får falsk krupp återkommande i samband med att de smittats med vanliga luftvägsvirus, vilket man tror beror på att slemhinnorna har blivit överkänsliga som följd av den första infektionen.

Man får falsk krupp efter ett dygn av vanlig luftvägsinfektion, med hosta, heshet, halsont och snuva. De flesta barnen har också feber. Kruppen börjar på natten efter några timmars sömn, med hård skällande hosta, kruppljud vid inandning och oro.

Barnet hjälps av att man man försöker lugna ner henne eller honom, ta upp barnet i knät och försök få denne att slappna av. Besvären lindras om barnet får ligga i mer upprätt ställning, t.ex. i bilbarnstol. Febernedsättande är också bra att ge, likaså näsdroppar och hostdämpande medel.

• atelli

Tack Hedvig!!

Så om jag förstod dej rätt så kommer kruppen första gången av en "specialvirus" och sen kan det komma igen vid vanliga förkylningar?

Den värsta "kruppningen" verkar ha gått över på vår pojke, men han hostar mycket, dock andas han för det mesta normalt.

Kopplingen till RSvirus, hur är det? Är livrädd (något överdrivet men ändå) att lillkillen på en månad ska få RS...

• L E A

Vår minsting fick falsk krupp första gången *hör o häpna* när hon var 5 år!!! låter som en hund som skäller när hon hostar o kan itne sluta - vi tar ut henne på balkongen så hon får kall frisk luft, då kan det lugna sig. Annars har vi medicinerat med Lergigan och Lepheton, de fungerar som "knock-out-droppar" ... lugnar barnet och gör att de slappnar av. Jag har fått förklaringen att det ska vara en stress kram reaktion?!

Linnéa - Eva - Alicia
  • Stora

Krupp kan inte smitta. Vissa barn har benägenhet att få det andra inte. Du kan inte få RS av krupphosta därimot så kan ju barnet ha RS virus och av den luftvägsinfektionen säkert få krupp.
    Vår dotter, 2½ år, har haft det ett par gånger.
    Nu vet vi ofta att det är på G och kan ge förenyggnde hostmedicin. Vi har Lepheton och molipect.
    Febernedsättnade tror jag inte har någon betydelse för de behöver inte ha feber. Därimot avsvällnade näsdoppar.
    Då Ella får ett "anfall" så vaknar hon ofta efter att ha sovit ett par timmar med en skällnnde hosta och ansträngd andning. Det vi gör då är att öppna fönstet sval luft hjälper eller så sätter vi oss i badrummet med duschen på så det blir ånga. Jag har också hört att man kan hänga en blöt hadudk på elementet så att det blir fuktigt i barnets rum men jag har inte prövat. Det är viktigt att lugna dem för det är otäckt att ha andnöd o ju mera de gråter ju jobbigare blir det. Enklast att ha dem i knät eller pallra upp sig själv och sova med dem i famnen. (Om de är små kan de sova i bilstolen.)
    Efter någon timme så går det över. Två gånger har vi fått åka till vårdcentralen dagen därpå och få kortison(betapred) för att "svullnaden" inte gått ner.
    Dagen/dagarna efter kruppen så är hon jättehes och trött.

• SysterHedvig

atelli:

mja, som jag tolkar det kommer det oftast av parainfluensavirus, och i svåra fall vanligt influensa virus. Men andra luftvägsvirus kan vara orsak också, de nämner dock inte RS-virus specifikt.

I boken skriver de att man ska uppsöka sjukhusvård om själva kruppljuden är svåra eller håller i sig en längre tid, men jag tror inte att hosta enbart är farligt.

RS-virus kan orsaka något som kallas bronkiolit, en inflammation i de små luftvägarna i lungan. Bronkiolit kan även orsakas av parainfluensavirus, men vanligaste orsaken till att småbarn behöver sjukhusvård är RS-viruset.

Kopplingen mellan krupp och bronkiolit är att de båda orsakas av virus och att de kan ge svår sjukdom hos små barn. RS-virus smittas genom kontakt eller droppsmitta (dvs nysningar, hosta etc) så det är viktigt med god handhygien. RS-virus liksom falsk krupp är vanligast under vintermånaderna.

Vissa barn kan behöva behandlas i förväg under epidemier med RS-virus, för att slippa bli sjuka, då framför allt för tidigt födda och barn med svår lungsjukdom.

• waersta

Läste någonstans att barn som haft falsk krupp oftare får astma än andra barn..

• L E A

Min stora dotter har astma hon hade inte falsk krupp min lilla dotter har falsk krupp men inte astma - tror inte att de följer varandra ...?

Linnéa - Eva - Alicia
  • Melle

Jag kommer ihåg att jag hade falsk krupp när jag var liten. Kankse runt 2-3 år, för jag var så liten att jag om jag anstränger mig preciiiis kan komma ihåg det.
    Fick åka ambulans till sjukhuset å ligga kvar 1-2 nätter. Sen fick jag komma hem och hade aldrig några mer besvär av det. Har aldrig varit allergisk mot någonting eller haft astma heller.

• Grudge

Hej!

Min son har falsk krupp. Hade ett rejält anfall inatt :(
    Min dotter som e äldre hade inte falsk krupp, men utvecklade astma i tidig ålder.
    Barnens behandlande astmaläkare tror med största sannolikhet att sonen oxå ska utveckla astma då han haft både RS-virus och falsk krupp.
    Sonen är förövring precis fyllda 4 år. Ngn som vet NÄR det ska gå över? Förstår att det är individuellt, men det vore skönt med ett stopp datum...
    / Grudge

• Mamsen 25

vår dotter fick det när hon var 4år tror jag...kommer inte ihåg vad det var för medicin hon fick men dom sa på sjukhuset att om det händer igen skall hon sova nästan sittandes å att vi skulle öppna fönstrerna eller ta ut henne på balkongen...Men hon har inte haft det något mer..men det lät verkligen hemskt i luftrören,som hon skulle gå sönder

Svar på tråden Falsk krupp?