Falsk krupp?
Jag ska tenta på det här snart så jag ska skriva fritt från min infektionsbok
Falsk krupp, eller pseudokrupp, beror på en inflammation i slemhinnan i övre delen av luftstrupen och det drabbar små barn. Slemhinnorna svullnar upp, och när barnet andas in luft sugs luftvägarnas väggar mot varandra och krupp-ljudet uppstår.
Falsk krupp orsakas av olika virus, vanligen parainfluensaviruset.
Vanligast är det att barn får falsk krupp under vinterhalvåret, och då i åldrarna mellan 3 månader och 3 år.
Vissa barn får falsk krupp återkommande i samband med att de smittats med vanliga luftvägsvirus, vilket man tror beror på att slemhinnorna har blivit överkänsliga som följd av den första infektionen.
Man får falsk krupp efter ett dygn av vanlig luftvägsinfektion, med hosta, heshet, halsont och snuva. De flesta barnen har också feber. Kruppen börjar på natten efter några timmars sömn, med hård skällande hosta, kruppljud vid inandning och oro.
Barnet hjälps av att man man försöker lugna ner henne eller honom, ta upp barnet i knät och försök få denne att slappna av. Besvären lindras om barnet får ligga i mer upprätt ställning, t.ex. i bilbarnstol. Febernedsättande är också bra att ge, likaså näsdroppar och hostdämpande medel.