• litenyfikenidag

Göra toaletten RIKTIGT ren??

Hej hopp

En liten äcklig fråga men ändå.... Hur får man bort det där mörka som sitter liksom i kanterna nere i toan, som inte går bort vid rengöring?
    Äh svårt att förklara, hur får man toan RIKTIGT ren från ingrott smuts?
    Kör WC-anka, hjälper inte och köpte wc-tomik - hjälpte inte, nån som har nåt tips, husmorstips eller så, så toan ser fräsch ut igen?

• Svar på tråden Göra toaletten RIKTIGT ren??
  • emmelli

Köp kaustiksoda (tror jag det heter) Det spränger bort skiten!

• ia31

Precis det jag tänkte skriva

• Fragglerock

Coca-cola! Japp, det funkar på till och med riktigt gamla toaletter som inte använts på ett tag! Häll i massa cola på kvällen låt stå tills morgonen. Kör ett par varv med toaborsten och det brukar lösa det mesta! Fick tipset av en kompis som jobbar på ett företag som städar efter bränder och dylikt.

Oh no... do you think I was born tomorrow?!? ~Junior Gorg~
  • seham

klorin,låt det vara kvar en haltimme ungefär och sedna borsta bort det äckliga med toaborsten.

• Pyan

När vår toalett var ny missfärgades den grönt av de nya kopparrören och jag fick rent det med citronsyra, men vet inte om det funkar på andra fläckar, men det kan ju vara värt ett försök!

• Carro W

Ättika är bra till det mesta. Häll i o låt stå över natten.

• maha6305

Förlåt att jag är lite spydig nu.
    Istället för att tycka fysik och kemi är världens tråkigaste ämnen så kan man dra mycket nytta av det t o m i vardagslivet:

-Beläggningarna är vanligvis kalkbaserade (alkaliskt).
    -Kalk löses upp av syra.

Som några sagt innan; ättiksyra, citronsyra eller liknande (t ex fosforsyran i coca cola) som får verka länge!! gärna medans man är bortrest. Puts väck!

Svar på tråden Göra toaletten RIKTIGT ren??