• TheLady

Hur snart efter ÄL är det möjligt att ägget fäster?

Läste på nåt inlägg att det tar 7-10 dagar för ägget att fästa, men är det inte möjligt att det kan ske inom 2-3 dagar?

Som exempel: Säg att jag har ÄL i fredags kväll, har sex på lördagen - är det då möjligt att ägget har blivit befruktat och håller på att fästa idag, på en onsdag?

Min BM har sagt att det tar bara ca 5 sekunder efter mannens utlösning för de första spermierna att vara utanför mynningen till äggledaren.

Jag är inte gravid, men undrar ändå

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-20 09:58:41:
    Är LITE fundersam, men tror ändå inte att det är något den här månaden.

- Mens den 7 dec, beräknad ÄL den 22-23 dec och hade sex den 22.
    - Beräknad BIM 3-5 januari
    - Magvärk likt ÄL den 12-13 och hade sex den 13/1
    - Brunaktig flytning på pappret kvällen den 15/1 och på morgonen den 16/1
    - Klar bloddroppe på kvällen den 16/1

- Har haft molvärk som kommit och gått sedan ungefär en vecka, i livmodern och ner mot ljumskarna, speciellt höger sida.
    - Väldigt lätt illamående dom senaste två dagarna som kommit och gått

Har aldrig mellanblödningar annars så jag blir fundersam på OM det kan ha varit en väldigt tidig nid (omöjligt verkar det inte vara enligt vissa).

Tänkte testa mig till helgen som kommer om BIM uteblir... vågar ju inte hoppas

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-20 10:00:11:
    Glömde tillägga att jag är oregelbunden, gjorde ett CB-test den 5 januari, och natten till i torsdags, båda negativa, så jag hoppas på att jag verkligen hade ÄL i helgen som var och att det tog sig.

• Svar på tråden Hur snart efter ÄL är det möjligt att ägget fäster?
  • Teskedsmamman

Nu vet jag inte var din BM har fått informationen ifrån men om man säger som så, en spermie färdas från livmoderhalsen till äggledaren på 2-3 timmar (Ett barn blir till; Lennart Nilsson bl a) och så kort tid som 2-3 dagar är inte troligt, 5 dagar är en kort tid och nog den kortaste tiden som det kan hända på...

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och Skrot i magen (v.13) BF - 070724
  • Göteborgsbruden

dem flesta säger att ägget fäster efter 7-10, en del 5-10 o jag har läst 3-8 också.

Screw you guys, I'm going home
  • TheLady

Ja, visst låter det för bra för att vara sant om det går så fort för dom att färdas? Jag var skeptisk till det påståendet.

Tack, då vet jag . Man får olika information på olika ställen så man blir lite fundersam.

• M och A

Jo jag har oxå läst allt från 3-10 dagar, men jag tror nog att 3 dagar låter lite väl snabbt, eller...??

• TheLady

Ja tre dagar låter fort, men det kanske beror på hur nära ägget befinner sig livmodern när det blir befruktat, då har det nära en livmodersvägg att fästa i?

Jag har som sagt ingen aning... men det verkar ju ha funkat så fort för några här på FL i alla fall

• Hannnas

5 dagar tidigast skulle jag säga... ägget ligger ju o "simmar" i livmodern ett bra tag oxå innan själva implantationen sker

.?:*¨¨*:?. är det vår tur nu .?:*¨¨*:?.
  • M och A

Ja 5 dagar låter ju faktiskt vettigt...men sen är det ju som sagt en del här på FL som säger sig ha känt av efter 3 dagar typ o så. Men det kanske är ren tur?? :)

• TheLady

Eller så är dom osäkra på när ÄL faktiskt var?

• M och A

Ja så kan det ju faktiskt vara med!! O så kan det ju vara för mig med, men jag har altid lite ont i samband med ÄL, så jag borde inte kunna ta SÅ fel på när den är...!

• TheLady

Jag känner alltid av ÄL på höger sida, det gör helvetiskt ont vissa månader och inte samma smärta som när man har mens heller.

Svar på tråden Hur snart efter ÄL är det möjligt att ägget fäster?