Inlägg från: Gävle Majja |Visa alla inlägg
  • Gävle Majja

Prisklass för installation

Jag betalade 550:- för installation av vår tvättmaskin.

Och det är som så att de flesta NYA eluttag saknar stickpropp, då man inte får ha stickpropp i våtutrymmen längre.
    Vi har helt ny el i vår lägenhet och då bidde elektrikern tvungen att skära av sladden till tvättmaskinen och göra en fast installation.
    Det var elektrikern som berättade att de nu finns nya direktiv på att det inte får finnas stickpropp i våtutrymmen, därför kunde han inte installera en stickpropp.

• Gävle Majja

Venusmannen: Varför skulle elektrikern säga som han sa om det inte stämde?
    Han nämde också jordfelsbrytare och att det då var OK men att det numera inte installerades sådant där det drogs in NY el.
    Vi har som sagt HELT NY el och där fanns enbart allternativet fast installation.

• Gävle Majja

Venusmannen:
    Vi tvingades inte till någonting.
    Jag ringde runt till ett tiotal elektrikerföretag och fick samma svar på alla ställen.
    Jag berättade att vi har en kopplingsdosa på väggen och att vi vill få tvättmaskinen kopplad.
    Alla svarade att då blir det en fast installation, när jag ifrågasatte varför de inte kan sätta dit en stickkontakt svarade ALLA att så fick man inte göra, nya direktiv som hindrade dem från detta.
    ALLA tyckte det var idiotiskt att man måste "slakta" en tvättmaskin på det sättet och alla de installerar maskiner hos tycker det samma.
    Vi åkte till Beijersbygg, K-rauta osv och frågade oss för där och fick samma svar, det finns inte ens stickkontaktsuttag att köpa till badrum.

Men jag kan ha missuppfattat någonting.

• Gävle Majja

Venusmannen:
    Vi kan inte ha missförstått en rad elektriker OCH byggaffärer.
    Men men, jag ska låta det vara osagt.
    Vår el är ny från 05

• Gävle Majja

Venusmannen: Vår elektriker sa inte att vi INTE hade en jordfelsbrytare, men han sa att de inte FICK installera stickkontaktsuttag i våtutrymmen, men de fick installera det i tvättstugor.
    Har ingen aning om varför, säger bara vad han och tio andra företag sa.

Svar på tråden Prisklass för installation