• MicaelochMaria

Försök förstå istället!

ORKA! Herregud, de som vill och kan föda vaginalt, varsågoda, gör det. Vi andra som faktiskt mår skit av tanken på en vaginal förlossning och får snitt, ska vi inte kunna vara glada över det???

Ta som ett exempel:
    Du är spruträdd. Riktigt jävla spruträdd, får ångest och frossa vid bara tanken på en spruta.
    Men det finns alternativ. Istället för en spruta, kan du få en tablett, att svälja med vatten.
    Alltså, spruta eller tablett?

Precis.

Jag har mått jättebra hela graviditeten, likaså mitt barn, för att jag har kunnat sova på nätterna, kunnat slappna av, istället för att vara helt hispig och skräckslagen för en vaginal förlossning!

Är jag inte värd det kanske?

Tänk om, det kunde vart ni, alla kanske inte vill vara förlossningsrädda?

• Svar på tråden Försök förstå istället!
  • Jesssicaaa

vad är det som gjort dig så rädd för en vanlig förlossning?

• sandrav

Klart varje individ ska välja vad som passar dom bäst. Och det ska ju finnas alternativ, sedan ska ju inte folk dömma en för det. Jag är spruträdd men tänker faktist försöka vara stark och bortse för det eftersom jag ska föda ut ett barn så är inte en spruta så mycket ändå. Man får försöka peppa sig så. Och det finns ju andra bedövningar som ska funka som man inte använder sig av EDA.

• sheeba

Vet inte hur det känns med en sådan skräck, jag har inte haft några problem vid mina förlossningar.
    Men jag skulle aldrig sitta och säga diverse saker om vaginalförlossning och det är bättre mm till någon som är fäörlossningarädd.
    Själv är jag rädd för snitt ingen skull få tvinga på mig det om det inte var tvunget.

Lycka till

~~~~Gör som grodan, lev på hoppet~~~~
  • listo

Förlossningsskräck är ju en faktor som faktiskt kan komplicera en förlossning så att det blir farligt (om man försöker tvinga en skräckslagen kvinna att föda vaginalt alltså), och det är ju orsaken till att förlossningsskräck ju faktiskt räknas som medicinsk orsak till att istället välja kejsarsnitt.

Den vanligaste fördomen är nog att en del kvinnor vill snittas av bekvämlighetsskäl. Yeah right, för det är ju så GRYMT bekvämt att ha ett hål på magen... *ironi*

SJÄLVKLART är det rätt att du ska föda med kejsarsnitt, TS. Förlossningsläkaren har gjort bedömningen att det är det bästa alternativet för dig och ditt barn, vem på FL eller någon annanstans har bättre koll än din läkare? Ingen... även om folk gärna vill TRO att de vet bättre.

• gbgumman

Det är klart att du ska få hjälp om du känner så och att det är klart att du ska få snitt om den hjälp du får inte hjälper.

MEN

Snitten har ökat mycket och där med de risker som de med för, jag förstår att läkare m.f. känner att det kanske har gått för långt.

SJÄLVKLART

ska alla som är förlossningsrädda få snitt

MEN

jag hoppas att du med flera är öppna för alternativ först, och att det värkligen är rädsla som är orsaken och inte någon fåfänga.

Jag tror INTE att du är fåfäng, men jag tycker det är bra att man får prata med någon innan snittet läggs då jag inte tycker att en operation skall göras för att någon känner lust till det. En operation är dyr och inte riskfri.

Men självklart förstår jag att du vill ha snitt.

• MicaelochMaria

Fåfänga? Ok? Men visst. Jag väljer ett stort ärr på magen, är det fåfänga? En vaginal förlossning syns inte utanpå?
    Nej, det är knappast av fåfänga vill jag lova.

Det handlar om en ångest, att ligga och ha så otroligt ont, i många timmar, en känsla av maktlöshet, hela grejjen är liksom skräckinjagande. För mig, men kanske inte för andra.

Visst är en operation dyr, men jag har jobbat hela mmitt vuxna liv, och betalat skatt, utan att utnyttja systemet en enda gång, inte ens a.kassan, så det tänker jag inte ens fundera över. Riskfri, nej, absolut inte, men det är inte en vaginal förlossning heller, har hört många barn som vart friska till förlossningen, då de fått syrebrist och cp-skador, vilket inte inträffar under ett kejsarsnitt.

• gbgumman

Hoppas inte du är så arg på mig som du låter. Känns lite som ett försvarstal. Jag har inte anklagat dig. Jag skrev ju att jag förstår dig och jag skrev att du borde få ditt snitt.

• sandrav

Det sista var väll inte så nödvändigt att skriva ang. cp-skador och sådant.

• Maggis

Jag tycker förlossningsrädsla är en helt legitim orsak till snitt och det är ju skönt att du verkar ha det bestämt och kan slappna av. Vet ju många som får kämpa hårt, trots genomgången Auroroahjälp och allt.

Men.
    Det känns som om ditt inlägg är något sorts kollektivt angrepp på alla som inte tycker att en vaginal förlossning är något att vara rädd för. Att vara okej med en vaginal förlossning innebär inte per automatik att man inte har en förståelse för att andra kanske är livrädda och behöver snittas pga av det. Så snacket om cp-skador och syrebrist känns som att skjuta över målet. Vad uppnår du genom att slänga eventuella risker i ansiktet på dem som väljer vaginal förlossning? Tror du inte medvetenheten finns där redan?

//Maggis
  • Buddaboll

Kan berätta att cp skador kan även uppkomma när barnet väl är fött, oavsätt förlossningssätt, har jobbat med abrn som fötts friska och sedan fått en blödning i hjärnan under de första levnadsdygnen som gjort att de fått en cp skada, har även jobbat med ett barn som hade en cp skada trots att barnets snittades fram, även om det är ovanligt, så är det inte omöjligt.

Jag har både snittasts och fött vaginalt, så av erfarenhet kan jag säga att du kommer att ha mer ont efter snittet och under lång tid, så det slipper man inte även om man har snitt!!!

Personligen hatar jag snitt, men skall dessvärre snittas igen i april, då jag inte kan föda fram barn levande vaginalt, men tycker att det är så obehagligt med snitt.

Lycka till.

Svar på tråden Försök förstå istället!